{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.325 visninger | Oprettet:

Pappi & Pjuske
Pappi & Pjuske
Tilmeldt:
10. apr 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11

Hvilket dyr sk!der disse l¤rte ?? {{forumTopicSubject}}

I mit foderrum bliver mine udekatte fodret, og vi har fornylig opdaget disse @!#$ lige ved siden af madskålen (som er et indfast fad), lortene er også på loftet og jeg fandt forleden nogen på en papkasse (som der står mange af) i min stald som jeg kun benytter som opbevaring for tiden.

Jeg er sikker på det ikke er kattelorte, for jeg syntes ikke de stinker af noget. Jeg troede så det var pindsvinelorte, indtil jeg fandt nogen oppe øverst i en stak pap-kasser i stalden.

Håber nogen herinde kan hjælpe med at identificere "afsenderen":
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/zhB98973.jpg

Der har også været skidt i selve foderskålen. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket dyr sk!der disse l¤rte ??
  • #1   6. sep 2011 ikke fordi jeg har nogen ide om det.. men måske det ville hjælpe hvis du oplyste om bæ-størrelsen?

  • #2   6. sep 2011 Nu har jeg målt dem, de er ca 3 cm stk...
    Jeg har mistanke om det kan være ,mår, og jeg har en (levende) mår-fælde jeg vil sætte op. Den har godt nok aldrig været brugt til at fange mår, men vildkatte i da den er stor nok til det.

    Hvis jeg fanger en mår, hvad gør man så ved den ? Må de skydes (af en proff jæger) eller er de fredet ? Hvis de er fredet, skal de så køres ud i en skov eller lign ?


  • #3   6. sep 2011 Jeg ville ringe til kommunen, mener faktisk man skal melde det når man har en mår? De må også vide hvad du skal gøre hvis du fanger den.

  • #4   6. sep 2011 Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være lovpligtigt at melde hvis man har mår...
    Så vidt jeg ved, er det kun lovpligtigt at melde det, hvis man har rotter, eller ved hvor der er rotter.

    Fra Dansk Pattedyr Atlas:
    <i>"Har man fået husmår på loftet, og kan man ikke affinde sig med dens tilstedeværelse, er der flere måder at skaffe sig af med den på. Den kortsigtede løsning er at skyde eller fange måren, men ofte vil en anden husmår snart flytte ind. Det mest effektive er at forhindre husmåren i at komme ind på loftet. Det er ikke altid nemt, men det kan gøres ved af afskærer den fra at komme fra jorden op til taget samt ved at spærre de indgangskuller, der ofte findes i forbindelse med tagkonstruktion"</i>

    Hvis du beslutter dig for at få den skudt, så check lige en ekstra gang hvad det er for en.
    Husmåren må gerne skydes, men det må skovmåren ikke.


  • #5   6. sep 2011 Måske ikke så aktuelt at melde det kan jeg godt se, er bare vokset op omkring gårde og ældre huse med stråtag og der er vi IKKE glade for en mår smiley

  • #6   6. sep 2011 det ligner ret meget mårlort...

    husmåren må reguleres som skadevoldende vildt i fælde indtil 25m fra huset.
    skovmåren SKAL udsættes igen, hvis den fanges i fælde. Man kan dog søge dispensation til, at regulere den som skadevoldende vildt, men det kræver at man søger og får dispensation inden man indfanger og regulerer.

    DOG kan det også være ilder eller mink. og begge af disse må også reguleres (altså aflives af jæger)...

    så er der jo alle mulighederne som brud, mårhund, lille ræv osv osv osv.

    generelt er det faktisk kun skovmåren, som en jæger ikke må regulere/aflive som skadevoldende vildt - så vær lige sikker på, hvilket dyr det er, når I fanger det smiley


  • #7   6. sep 2011 Eftersom skovmåren er totaltfredet tvivler jeg stærk på at man kan få en dispensation.

  • #8   6. sep 2011 Kan det virkelig være rigtigt at man må skyde ræve?

  • #9   6. sep 2011 Hvis det lykkes mig at fange en mår eller mår-lign dyr, vil jeg få en der har forstand på det til at vurdere hvad det er og gøre hvad der er mest rigtigt.
    Jeg har ingen interesse i at aflive "for sjov", så er den fredet og uønsket (hvilket den er uanset hvad det er) så må den blive kørt hen et sted efter anbefaling af dem som har forstand på det.

    Den/de æder ikke specielt meget, der er ihvertfald ikke løbet tør for kattemad, det er tørfoder der er tale om. Dog fik de en tallerken rester aftensmad i går, og den tallerken er slikket ren. Men det kan kattene nu også sagtens klare selv.. smiley

    Loftet er et "rå" loft over en stald, og det er umuligt at afskærme for evt mår da der for enden af stalden er en lade fyldt med halm og i gavlen (ved loftet) til stalden er der åbent ud mod laden, pllus der er helt åbent ved loftet ud mod foderrummet.
    Jegved ikke hvor godt mår kravler, men rotter kan kravle op af en rå væg (det har jeg set), Jeg er ikke i tvivl om det IKKE er mus/rotter, for deres lorte kender jeg, og var der rotter så gik de i ALT foder og ville tømme madskålen hver nat.

    Måren/ilder (eller hvad de nu er) er uønsket da jeg mener de kan ødelægge en masse, dvs alle de ting jeg opbevarer i kasser og sække i min stald kan blive ødelagt.
    Plus de kan slå vores ene kanin ihjel hvis han ikke stod i et bur (som den gør nu) den ikke kan komme ind i, kaninen er ikke i stalden men et bur i et rum bag stalden.
    Min plan var at give ham en boks han kan løbe frit i, men der skal gøres noget for at sikre han kan gå i den først.
    Hvis jeg får høns igen, så tager måren æggene, og kan vist også bide høns ihjel, så vidt jeg ved suger de kun blodet så man nærmest ikke kan se dødsårsagen.

    Der er dog den fordel har jeg hørt, at har man mår har man ikke rotter og dem har vi ikke set spor af i flere år nu.. smiley
    Min 'nabo har forøvrigt stråtag, så hvis de ødelægger sådan noget vil han nok være meget ked af at få den/dem på besøg... smiley


  • #10   6. sep 2011 Jeg har forøvrigt oprettet en lign tråd på HN (Heste-Nettet) og der er en som siger at det ikke kan være en mår da de er renlige og ikke skider hvor de æder ?? Der var lort i madskålen i går, så smed det hele ud i græsset...

  • #13   6. sep 2011 Pia N - "
    Eftersom skovmåren er totaltfredet tvivler jeg stærk på at man kan få en dispensation."

    Det kan man nu godt - det har jeg oplevet mere end en gang smiley

    Det afhænger 100% af, om de er skadevoldende vildt, i hvilken grad de er skadende og om der er mulighed for flytning af dem...
    men dispensation kan skam gives, men det tager +10 uger fra man sender, til man har svaret...


  • #14   10. sep 2011 det kunne godt ligne rævelort, men de er da større en 3 cm? smiley

Kommentér på:
Hvilket dyr sk!der disse l¤rte ??

Annonce