{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.488 visninger | Oprettet:

Annesus
Annesus
Tilmeldt:
21. jun 2011
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 8

Førstegangs rotteejer, spørgsmål + råd søges (o: {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg håber snart at finde en lejlighed/eller et værelse hvor det er tilladt at have kæledyr, da jeg i mange mange år har ønsket mig et par rotter. Men jeg vil også meget gerne være rigtig godt forberedet. SÅ:

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg skal anskaffe mig to piger, eller to drenge? Hvilke plusser/minusser er der? (Sikke et kliché spørgsmål, jeg ved det)

Strøelse? Hvad er bedst, og hvad skal man holde sig fra? Hvad lugter mindst?

Foder? Hvad er bedst, og hvad skal man holde sig fra?

HVOR skal jeg købe mine rotter? Kunne godt tænke mig at finde en god opdrætter på sjælland. Vil helst holde mig fra dyrehandlere.

Alt info kan bruges! Har du råd, svar på ovenstående eller kender links, gode opdrættere eller gode rotte fora, så SKRIV det endelig!!! (o:

På forhånd en kæmpe tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangs rotteejer, spørgsmål + råd søges (o:
  • #1   21. jun 2011 Når jeg engang skal have rotter vil jeg have nogle hanner - synes det er SÅ søde fordi de er større end hunnerne.
    Desuden har min nabo et bur med hunner og et bur med hanner, og hendes hanner er meget kælne, er simpelthen fortabt i dem smiley

    Foder: Du skal have noget der er beregnet til rotter.
    Der er mange der bruger altromin, som også kan bruges til mus.

    Jeg bruger denne side:
    (link fjernet)


  • #3   21. jun 2011 Drenge vs. piger:
    Det siges at drenge er mere "slaskede" og dovne og dermed (synes jeg) har de bedre nusse-potentiale end piger som er langt mere aktive og nysgerige.
    Drenge er en del større end piger.
    Mine piger vejer ca. 250 g. og mine drenge vejer 3 og 400 g.

    Strøelse?:
    Jeg bruger bøgeflis da det er det jeg har bedst erfaring med i forhold til andet som efter min mening er -meget- dyrt. Jeg giver 95,- for 15 kg. Og der er til 1 måned til 2 bure med 2-3 rotter hvor jeg skifter 1-2 gange om ugen.
    UNDGÅ: ALT til buret der er af fyrretræ!!! Især traditionelle spåner som den man bruger til kaniner og marsvin da det danner ammoniaklugt når rotterne tisser på det og det STINKER og er meget usundt for både dine og deres luft veje.

    Foder? Mine får Fit & Fun rottefoder fra Maxi Zoo samt katte tørkost til hverdag og katte vådfoder, grønt, banan og -kogt- kartoffel i ny og næ når jeg synes de skal forkæles dvs. en af tingene ca. 1 gang fagligt.

    HVOR skal jeg købe mine rotter?:
    Jeg bor på Sjælland og får jævnligt kuld og har kendskab til flere andre gode avlere på Sj. (skriv privat hvis du vil vide hvem og hvor, vil ikke "reklamere" offentligt) smiley


  • #4   21. jun 2011 Og undgå for alt i verden dyrehandler rotter, de er oftest aggressive, drægtige, ikke tamme og/eller syge!!!
    Måske er der billigere, men det betaler sig at være lidt økonomisk gavmild og købe.hos en ansvarlig avler som avler til kæl.
    Langt de fleste foder avlere avler nemlig med hovedet under armen uden tanke på godt sind eller (lang) levetid.


  • Annesus
    Annesus Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 8
    #5   21. jun 2011 Tak for jeres svar allesammen (o:

  • #6   22. jun 2011 Det kan også være en god ide fra start at skaffe et stort bur, for det er utroligt sjældent folk kan nøjes kun med 2 rotter smiley

  • #7   22. jun 2011 Ja hellere for stort end for småt. De fleste bliver overraskede over hvor meget plads de egentlig har brug for.
    Det gjorde jeg ihvertfald. Jeg startede med 2 og har lige haft mit første kuld, og har fået "smag" for rotte unger og er kommet i kontakt med andre erfarne avlere oven i smiley


  • Annesus
    Annesus Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 8
    #8   22. jun 2011 Det er helt sikkert at jeg ikke skal have rottebabyer så længe jeg studerer/er på SU og sådan noget. Men vil helt sikkert købe et bur der er lidt større end 2 rotter måske har brug for. Har kigget på den dersens "burberegner" der ligger på nettet f.eks. (o:

  • #9   22. jun 2011 Rigtig god ude!
    Du kan i øvrigt spare virkelig mange penge ved selv at sy/lave køjer og huler selv.
    F.eks. div. Håndklæder som typisk koster 2-20 kr. i genbrugen eller fleece tæpper fra Jysk til 12 for et ens farvet om 20-30 kr. for et mønstret og der kan blive ret mange ud af sådan et smiley
    Fleece trevler ikke, så det er utrolig nemt at have med at gøre smiley
    Mine elsker deres køjer som jeg selv laver smiley


Kommentér på:
Førstegangs rotteejer, spørgsmål + råd søges (o:

Annonce