{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Mine nye små marsvin {{forumTopicSubject}}

Hej til jer alle.
Jeg har fået to dejlige marsvin, og har haft dem i ca. 2 måneder nu. Jeg føler selv jeg forberedte mig grundigt, inden jeg anskaffede mig dem. Men jeg har nu en masse spørgsmål, for at være helt sikker på jeg giver dem det bedste liv, de kan få.

Lidt info om dem: jeg købte dem fra den lokale dyrehandel, som jeg har hørt en masse godt om. Jeg har valgt at købe en bror og en søster. Jeg har dem i et dobbeltbur, men sådan at de ikke kan få fysisk kontakt til hinanden. Jeg har planlagt at få hannen (Hawking hedder han) kastreret, og har bare ventet på at han vejer nok.
Nu til mine (mange) spørgsmål.

1) Jeg giver dem ca. 30g tørfoder af mærket Burgess Excel, da jeg læste mig frem til at andre var glade for det. Hvad synes I? Jeg giver dem mad hver morgen. Hvis de ikke har spist det hele tager jeg det op og afvejer på ny 30g. Hun spiser ca. ¼ - ½ (altså der er 10-16g tilbage) og han spiser stort set det hele (der er 3-5g tilbage). Er det normalt?

2) Jeg giver dem hø i en høbold (de har en hver), og fylder den op når den ser tom ud. Men det virker ikke som om de spiser så meget af det. Skal jeg være bekymret for om de får nok hø? Giver dem også hø spredt ud i buret, og det gør jeg ca. hver dag. Det skal lige tilføjes at jeg også giver dem grøntsager og frugt hver dag. Peberfrugt, gulerødder, tørret persille, æble. Ikke det hele hver dag, men spredt ud.

3) Er det normalt at de ikke virker helt trygge ved mig endnu? De holder sig meget inde i deres huse (som jeg først for nyligt har sat ind til dem, da jeg læste det kunne hjælpe med at gøre dem mere trygge). Jeg kan høre at de farer rundt i buret og gnaver i deres huse, og spiser deres mad. Men når jeg går derind, er de sky og løber ind i huset. Når jeg alligevel får fanget dem ind, virker de rolige nok og vil gerne putte, så længe de kan dække sig lidt med et tæppe. Er det bare fordi de er “alene” så det tager dem længere tid at falde til? Eller gør jeg noget helt forkert? Jeg har dem ude hver dag i alt fra 10 minutter, til 1 time.

4) Har I nogle erfaringer eller råd I synes man bør vide, når man får sit marsvin kastreret? Jeg har undersøgt at der er en dyrlæge i nærheden af hvor jeg bor, og de lød flinke og meget beroligende. Men hvad er jeres erfaring? Og kan I anbefale en god dyrlæge i Skovlunde (tæt på Ballerup) eller omegn? Måske bare i København.

5) Jeg har prøvet at holde Hodgkin (hunnen) op til Hawkings bur, for at de kunne se hinanden. Efter det er Hawking begyndt at bide i tremmerne og sige nogle brummende/knurrende lyde. Er det noget jeg skal være bekymret for? Og jeg tror han bed hende, for hun peb pludseligt højt, men kun en gang. Er det noget jeg skal være opmærksom på, når de skal sættes sammen?

6) Når han er blevet kastreret og er klar, er det meningen de skal være i dobbeltburret sammen. Man kan sætte en rampe fast så de kan komme frem og tilbage. Men kan marsvin godt holde til at gå på ramper? Eller skal jeg finde en anden løsning?

7) De har en drikkeflaske hver. Men Hawkings drikker virkelig meget mere end Hodgkin. Han drikker mellem 150-200 ml vand på et par dage. Hun drikker mellem 50-100 ml over samme tidsrum. Skal jeg bekymre mig om det? Især her i varmen..?

8) Er de normalt at de tisser, når man har dem oppe? Det er ikke hver gang de gør det, og ofte er det når jeg har siddet med dem længe. Men hvis det er normalt, kan man så gøre noget ved det?

9) Han vejer 540g og hun vejer 455g. De er nu næsten 3 måneder gamle. Er det okay?

10) Efter de har fået deres huse, er de begyndt at gnave i dem. Det er nogle helt standard træhuse (købt på zooplus, men har set dem i alle dyreforhandlere). Men jeg vil jo helst ikke have de ødelægger dem helt, så har lagt nogle æblegrene ind til dem. Men har I andre ideer til hvad jeg kan gøre?

11) Er det synd for marsvin hvis de ikke kommer udenfor og være? Jeg bor i lejlighed, så har ikke mulighed for det. Men er det synd for dem?

12) Ud fra hvad I kan læse i mit super lange opslag, er der så noget I tænker jeg har glemt, eller burde være opmærksom på? Jeg ved godt det er et suuuuper langt opslag, men vil virkelig bare gøre det bedste for dem.

Jeg håber virkelig I har overskud til at læse og svare på alle mine spørgsmål smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine nye små marsvin
  • #1   31. maj 2018 1+2. Det vigtigste foder for marsvin er hø, synes du ikke de spiser specielt meget af det, så prøv et andet mærke. Tørfoder er en meget lille del af hvad de skal spise, så det er en fin mængde de spiser der.

    3. Det er meget forskelligt hvornår marsvin er trygge ved os, der er ikke nogle guidelines for hvor hurtigt det skal gå. Giv dem div. grønt fra hånden, så vil de nok hurtigt forbinde dig med noget godt.

    4+5. Jeg kan ikke anbefale en dyrlæge, men vær sikker på at de kender til marsvin (marsvin må f.eks. ikke faste inden indbrebet). Og så skal de ikke sættes sammen før tidligst efter 3 uger.
    Jeg tænker at du nemt kan have en småfrustreret han lige nu fordi han kan se og lugte en hun, men ikke komme til hende.

    6. Marsvin kan godt tåle at gå på ramper, men du kan godt risikerer at de ikke vil og derfor kun bruger den ene etage.

    7. Vandmængde vil igen være forskellig, det kan også være den ene flaske måske drypper. Du skal også huske at de får noget væske gennem deres grønt.

    8. Det er helt normalt at de tisser når de er oppe. Med tiden vil du sikkert kunne se nogle små tegn når det er ved at være tid. Jeg har haft nogle som begyndte at blive urolige, nogle der nev lidt i tøjet osv.

    9. Vægten ser ganske fin ud i forhold til alderen.

    10. Marsvin vil bide i ca. alt smiley Der er ikke så meget at gøre der end netop at prøve og give dem nogle alternativer. Grene, små stykker træstammer, toiletruller (man kan finde noget der ligner også, men er tykkere/mere holdbart).

    11. Marsvinene vil selvfølgelig være glade for at komme ud på græs, men decideret synd for dem uden muligheden synes jeg ikke det er. Du kan jo f.eks. plukke græs, blade og andre ting i naturen til dem.


  • #2   3. jun 2018 Hej Esn smiley Tusind tak for dit svar! Jeg er meget tryggere nu smiley

  • #3   4. jun 2018 Du kan få din han kastret når han vejer ca. 600 gram. Og vælg en dyrlæge som gør det via bugen og ikke via kuglerne. Den nyere metode via bugen giver sjældent komplikationer og bylder. Dyrlæge Tine Cramon: http://www.cramonvet.dk/ er billig og er en af de bedste på sjælland.

    Angående foder så skal marsvin primært leve af hø og varieret grønt. Tørfoder er kun et tilskud.

    Angående hø, så ved jeg ikke hvad du bruger men da du bor så sjælland kan jeg anbefale skovly hø, eller brogaardens hø. Det er 2 gode kvalitets mærker for hø som også er til at betale.

    Du finder en grøntliste til marsvin her: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/fodring/Grontliste.pdf

    og en til naturens planter her: http://www.von-sortfod.dk/artikel_naturensplanter.php

    Jeg kan anbefale dig at melde dig ind i i diverse fb gruppen som : alt om marsvin, marsvinidk mv. der sidder rigtig mange opdrættere med rigtig mange års erfaringer og kan hjælpe dig rigtig godt og kvalificeret.

    Jo mere grønt du giver jo mindre drikker dyrene, da de får dækket væsken fra grøntet.

    Hvis du leder efter godt guf til forkælelse osv. kan jeg anbefale dig www.foderhulen.dk


  • #4   4. jun 2018 Tusind tak for hjælpen smiley Jeg vil helt klart tjekke det ud smiley

Kommentér på:
Mine nye små marsvin

Annonce