{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.136 visninger | Oprettet:

Mine marsvin hunner kan ikke sammen :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle på GG smiley

Fik d. 2/3/2011 mit ene marsvin Sophia fra Severins opdræt.
Igår d. 9/3/2011 fik jeg så mit andet marsvin Queen fra Sir tobys opdræt.

De hilse på hinanden og derefter kom de ned i samme bur (det er ikke så stort pga. at det er midlertidigt og jeg venter på et to etagers fra am-handel.dk)

Any way jeg kan høre der er larm og en masse grynt og jeg tjekker op på det men så blir de helt stille da jeg nærmer mig og ligger op af hinanden så tænkte jeg bare jamen de hilser og ser hinanden an.

Kl 6 imorges vågnede jeg ved at der var en masse larm og støj fra buret og jeg gik derover og tog Queen op. Hun havde en kæmpe bar plet ved siden af øret !!
Så jeg satte hende ned med hø og mad i min transportkasse og så tjekkede jeg Sophia som ligeledes havde en bar plet ved øret! smiley

Så nu går den ene i transport kasse og den anden i buret og så bytter jeg så de begge får større omgivelser.

De er begge hunner men jeg tør ikke sætte dem sammen, men de er nødt til at blive sat sammen for den ene kan ikke bo i en transportkasse for altid og har ikke plads til to bure ved siden af hinanden. Har bestilt et to etagers men det er med trappe så de kan gå fra den ene etage til den anden og er så derfor stadig nødt til at gå sammen!

Min opdrætter sagde at en kastrat ville hjælpe

Hvad kan man gøre? :s
HJÆLP!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine marsvin hunner kan ikke sammen :(
  • #1   10. mar 2011 er det voksne, unger?
    hvor stort er buret.. og hvis ikke ret stort, hvorfor filan har du så ikke ventet til det stor bur kom?
    de bare pletter.. pics? umiddelbart tænker jeg at det måske er de bare pletter bag ørerne som alle marsvin har...

    Og sidst... hvis ikke de kan enes, så skal de død og pine ikke gå sammen fordi du ikke har plads til et bur mere. Så må du tænke kreativt, eller undvære den plads på gulvet til et ekstra bur.
    2 hunner der ikke ka fordrage hinanden vil slås, og det vil resultere i nogen solide dyrlægeregninger, da bidsår hos marsvin ikke er sådan at spøge med.


  • #2   10. mar 2011 Det er desværre den chance man tager ved at købe flere dyr. Jeg har prøvet det med kaniner, som heller ikke kunne enes. Der blev jeg nødt til at købe et ekstra bur....Synes ikke at det er en mulighed at sætte dem sammen igen, da de jo tydeligvis ikke kan sammen. -Det kan jo ende rigtig grimt. Så ville klart lade den ene blive i transportkassen og så købe et nyt bur til den. -og så finde den ekstra plads på en eller anden mådef.

    Det nye bur du taler om kan man ikke evt. spærre trappen af, så den ene kan bo øverst og den anden nederst?
    Ville du bytte den ene pige til en kastrat eller, hvordan?
    Håber du finder en mulighed.


  • #3   10. mar 2011 De er begge 5 uger gamle. Så jævnaldrene.

    Jeg skrev os til opdrætteren at jeg først havde mulighed for at hente Sophia på mandag da jeg først fik stort bur der men hun sagde jeg blev nødt til at tage imod dem nu da opdrætteren havde fået konstateret svamp hos nogle af hendes udstillede marsvin og for at det ikke skulle brede sig skulle de reserverede dyr hentes hurtigst muligt (opdrætteren har tjekket Sophia med middel mod det og tjekket hende op og ned, og det var heldivis negativt)

    Det andet bur er 78*46*40.

    Ja jeg ved godt de skal have en bar plet jeg synes bare den er rimelig stor på Sophia.. Jeg kan tage et billede af det om lidt og sætte ind på hendes profil.

    Det burde man kunne, altså tage rampen af, jeg må lige forhøre mig hos forhandleren smiley

    Min opdrætter foreslog, at jeg skulle parfumere mine hænder og bagefter aje dem så de fik den samme duft? Det ville hjælpe?

    Jeg har egentlig reserveret et hunmarsvin på 2 år som lige pt har født unger så jeg kan først modtage hende om 3 uger, men tænkte om det ville hjælpe mere med en kastrat (har fået afvide det hjælper bedre med en kastrat hvis der ikke er styr på flokken) Eller ville et ældre hunmarsvin blive alfa hunnen og de små opfører sig normalt?

    Vil selvfølgelig ikke sætte dem sammen hvis der ikke er nogen mulighed for at de kan gå sammen jeg gad da heller ikke selv bo på værelse med en bitchy pige.. smiley


  • #4   10. mar 2011 Mine hunner kunne heller ikke sammen efter de havde fået unger (trods de er søskende, og gik sammen inden ungerne kom).
    Jeg lod dem møde hinanden stille og roligt, du skal ikke give op så længe de ikke skader hinanden med bid osv. - prøv at lade dem møde hinanden på neutrale steder først. Har du et badekar? Så kan du evt. ligge nogle håndklæder og frugt derned, og lade dem stille og roligt gå med hinanden dernede.
    Det skal siges at mine to hunner nu igen nyder hinandens selvskab og bor i samme bur,.
    Jeg ville aldrig lade mine dyr gå alene, medmindre de er direkte farlige/adfærdsvanskelige, eller af solitær art.
    Det med parfume er også en god idé, efter min erfaring - det har jeg også altid gjort med mine kaniner, som også gav gode resultater..
    Alle marsvin er mere eller mindre skaldede lige bag ørerne, så det kan jeg ikke vurdere min mening på blot fra udsagn.

    Held og lykke!

    Mvh.


  • #5   10. mar 2011 Svamp sætter sig forskellige steder. Steder som omkring øjet, på snuden eller på/i ørerne er nok de mest sandsynlige steder det starter. Men det kan også komme mange andre steder så der er ikke andet for end at holde øje.

  • #6   10. mar 2011 Jeg har ingen mistænkt for noget. Ejeren at dyret skriver selv hvem det drejer sig om.

    Og jeg har selv på nærmeste hold oplevet at hun har gjort det. Så det er skam ikke bare noget jeg har nogen mistænkt for.

    Derudover så har jeg intet med det her tilfælde og gøre og derfor kan det være lige meget hvem jeg fortæller om det. Da det er 2. håndviden det her for mig.

    Men jeg kan da opfordre den nye ejer af dyret til at klage over opdrætteren til DMK. Det kan jeg da gøre så.

    Men kan nu stadig ikke se hvad det kommer dig ved hvad jeg skal gør og ikke gør.


  • #7   10. mar 2011 Jeg siger heller ikke hun har en syg bestand af marsvin. Svamp er noget alle kan opleve. Det er der ikke noget forkert i.

    Det forkerte ligger i at vi som opdrættere i DMK har underskrevet at vi ikke bør transporter eller sælge dyr fra en bestand hvor der er smitssom sygdom i før 14 dage efter endt behandling.

    Og så siger jeg bare at jeg selv har oplevet at hun udleverer dyr med svamp. Intet andet.


  • #8   10. mar 2011 Men det kan vi jo lade ligge da det egentligt ikker hoved emnet i tråden her

  • #9   11. mar 2011 Men hun sender altså IKKE gladeligt dyr med svamp afsted, hun går i karantæne når hun har det. Modsat visse andre.

  • #10   11. mar 2011 Så er der ryddet op i tråden..

    Udhængning er IKKE tilladt..


  • #11   11. mar 2011 Sortfod: Tror ikke du skal være den første til at snakke om, hvem der udlevere hvad, for jeg kunne fortælle en hel del ting.
    Desuden har du aldrig fået dyr fra hende, så det kan du sådan set ikke udtale dig om. Hun har faktisk aldrig haft svamp før den omgang hun er i karantæne for lige pt, så det er noget vrøvl du kommer med der.


  • #12   11. mar 2011 Sortfod: Hvem er det af os to, der render med sladder lige i den her tråd? smiley
    Og nu er det som sådan ikke sladder jeg kan komme med, men ren og skær fakta. Du skal da i hvert fald være den sidste til at himle op om at skulle overholde opdrætterfolderen.


  • #13   11. mar 2011 bla bla bla bla.... altid samme rille og ingen beviser...

  • #14   11. mar 2011 I er voksne mennesker begge to...Stop med at anklage hinanden eller gør det i pb.
    Tilbage til emnet!
    Josephine R: Har du fået et nyt bur til den ene eller, hvad har du tænkt dig at gøre?


  • #15   11. mar 2011 Jeg ville da de ikke er ældre end det er, prøve og lade dem få lidt tid. Hunner kan virkelig som oftes godt enes i den alder, men skal jo lige have mulighed for at finde ud af det med rangorden osv. Det sker ikke bare lige på 5 min. Men tager tid.

    Og så længe de ikke bider hinanden så er det ikke alvorligt selvom det lyder sådan. Så giv dem lidt tid og se om ikke de finder ud af det.



  • #16   11. mar 2011 Sortfod: Du er altså ikke så god til at skjule beviserne for de ting du går og laver som du selv tror smiley
    Jeg har bare opdragelse nok til ikke at begynde at hænge dig ud for det på et forum. Indtil videre i hvert fald smiley

    Men jo, skal nok stoppe nu. Jeg har uanset andre planer for de beviser smiley


  • #17   11. mar 2011 Jamen igår fik jeg snakket med dyrelægen for smådyr i Kastrup og nogle opdrættere smiley og så fik jeg dem ud og løbe sammen og Queen fulgte lige i hælen på Sofia smiley det var rigtig sødt.. Så ja tror det lige var rangorden der skulle på plads for de lagde sig sammen og løb ind under bordet hvis der var lyde de blev forstrækkede over hi hi smiley så jeg forsøgte at sætte dem sammen med 24/7 overvågning og der var intet de puttede gryntede og løb ind under høet så der er absolut intet mere det er helt utroligt!:) men holder stadig et vågent øje på dem så de kommer ud af buret om morgen og eftermiddagen og aften så de har mulighed for stadig at få deres eget sted hen smiley min bror holder øje med dem nu da han er hjemme smiley og der er intet været og de spiser sammen ved madskålen smiley

  • #18   11. mar 2011 Det lyder godt Josephine. Det lyder som om de nok skal komme til at gå godt sammen.

  • #19   11. mar 2011 Ej hvor dejligt at høre smiley Så kan de begge benytte det nye bur med rampe. Dejligt dejligt. De skulle lige affinde sig med, hvem der bestemte. Når du har haft dem lidt længere er det vigtigt at se på, om den ene evt. er for dominerende overfor den anden, så den f.eks. bliver skubbet væk fra madskålen osv.
    Men alt lyder jo bare super smiley -Godt at det lykkes.


  • #20   11. mar 2011 Det lyder rigtig godt, så skal det nok gå.

    Men det kan let virke voldsomt når marsvin skal finde ud af rangorden. Men heldigvis er det som oftes ikke så slemt med hunner.

    Men det lyder rigtigt godt at de enes nu.


  • #21   11. mar 2011 Ja det håber jeg også de kan, det begynder ihvertfald stille og rolig der skal bare lidt tid og tålmodighed til smiley lige præcis! Haha og forhandleren har lige ringet og sagt det er kommet hjem så de får lov til at prøve det idag smiley okay jeg skal nok holde øje med dominans ! Ja de skulle nok bare lige se hinanden an og ja det var jo lidt voldsomt men det er åbenbart noget (rangorden) der desværre skal ordnes først smiley Men ihvertfald tak for jeres hjælp og fordi I gad lytte smiley !

  • #22   11. mar 2011 Det var så lidt da. Men skulle det nu ikke gå så er en kastrat en mulighed og den er guld værd. Bestemt, men lad os nu se om ikke det går smiley

Kommentér på:
Mine marsvin hunner kan ikke sammen :(

Annonce