{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.177 visninger | Oprettet:

anlæg med marsvin og skildpadder {{forumTopicSubject}}

Siden tråden om skildpadde og marsvin i anlæg pludselig "forsvand" så kan jeg da oprette min egen tråd og fortælle andre mennesker hvorfor man skal tænke sig om.

Man kan ikke bare lave et anlæg og så ville sætte marsvine hanner og marsvine hunner ned sammen. Så vil der ske det at hannerne kommer op og slås om hunnerne.
Og hunnerne vil være drægtige igen og igen. Marsvine hunner kan ikke holde til at være drægtige igen og igen ud i et køre.
Og den med hvad sker der i naturen holder altså ikke. Marsvin lever ikke i naturen herhjemme. Og det er et faktum at marsvin der rov avles på ved at blive drægtige om og om igen lever kortere tid end dem som man behandler ordentligt.

Derudover så hjælper det ikke at man tager hunnerne fra de sidste 6 uger ag drætigheden for man ved ikke hvornår de er blevet parret når de går med hanner hele tiden. Det kan man ikke en chance for at vide. Og selvom at de så er taget fra i de 4 uger de går med unger så skal de også ha en pause derefter inden de sættes til en han igen. Nogle af dem malker alt hul af og blive små og tynde.

Derudover så var der tale om at smide et par cuy marsvin derned også. Cuy kan ikke bare blandes uhæmmet med alm. marsvin. Cuy hanner må bla. ikke parres med alm. marsvine hunner da hunnerne så ikke kan føde ungerne.

Der er for så vidt intet med at ideen er dum. Men det handler om at man tager ansvar og sætter sig ind i dyrene behov inden man bare smider nogle dyr sammen.
Og at man er sit ansvar voksent og høre på hvad os som rent faktisk har haft marsvin længe og har sat os ind i det har at sige.

Det kan godt være man ikke kan li de svar vi kommer med. Men for dyrenes skyld så lyt dog til os i stedet for at blive sure og tøsefornærmet og slet tråden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  anlæg med marsvin og skildpadder
  • #1   17. jan 2011 Uhh kunne ikke blive mere enig skulle lige til at oprette et indlæg da tråden "pludslig" forsvand!!

    jeg tænker også mere på hvordan de blier fodret for såvidt jeg ved så skal de ikke have samme foder?.. Mine bedsteforældres skildpadde for ihvertfald ikke marsvine piller. men foder der er tilegenet skildpadder!!


  • #2   17. jan 2011 Jamen sæt du mig bare på filter listen det skal du være velkommen du kan da komme på min også *G*

    Jeg er ikke barnlig, jeg holder bare af marsvin og sætter mig ind i deres behov og kan godt li man behandler dem ordenligt.

    Hvis det gør mig grov og ond ja så er jeg det.

    Hvad end du misforstod din far eller ej, var din plan at smide både hanner og hunner i samme volierer uden omtanke for hunnerne angående avl.

    Og da vi andre fortalte dig at det ikke var iorden flippede du ud barnligt og valget og slette tråden fremt for at lytte til os.


  • #3   17. jan 2011 Vi andre læste også det du skrev Stald Risskov - du fik bare ikke de svar du gerne ville have. Det hele viste jo tydeligt at det ikke var gennemtænkt. Det kommer du ikke udenom, i hvert fald ikke hvis du bare ved en smule om marsvin.

  • #4   17. jan 2011 Det er da godt for dig at du kan læse det usynlige mellem linjerne - men det var ikke det der stod, og derfor ikke det folk tog stilling til.
    Helt fint en idé starter ét sted - men det betyder også man skal være villig til at tage imod den information der kommer fra folk der rent faktisk har forstand på dyrearten, i stedet for bare at sætte sig og være fornærmet.


  • #5   17. jan 2011 Det er muligt.

    Men det indlæg som hun lavede og forklarede sig sagde noget helt andet. Og det gjorde de efterfølgende indlæg også.

    Og svaret på at hunnerne ikke ville kunne holde til kuld efter kuld var bare at hvad gør de i naturen. parre sig så de overlever nok.

    Og så bliver man sur når vi andre pænt argumenterer for at sådan er det ikke.

    Der er intet galt med ideen som sådan. Men det der blev forelagt herinde var uansvarligt fuldt ud.
    vi kan ikke gætte os til hvad der menes med forholder os til det der bliver skrevet.

    Og det som du læser mellem linierne ( som ikke står nogen steder) er langt fra det som der blev skrevet.

    Og igen vi har læst tråden det har du så ikke kan jeg forstå.

    Men alt i alt nytter det ikke noget man bliver sur over at os som har forstand på marsvin fortæller hvilke ting som ikke er iorden. Vi vil dyrenes bedste og så nytter det ikke at kalde os sure, lede og snobbet og hvad der ellers blev nævnt fordi vi fortæller de dårlige ting i den ide.


  • #6   17. jan 2011 Så er vi jo mere eller mindre enige. smiley

  • #7   17. jan 2011 Der skrives at skildpadder kun vil være i anlægget om sommeren, fordi de ikke kan holde til de grader vi har i Danmark.
    Marsvinene kan jo så heller ikke holde til at være ude hele året, de skal have en konstant temperatur omkring sig på over 10 grader, dvs. de skal IND om vinteren.
    Så ideen er fin, hvis det kun er hun marsvin han vil have deri, så længe han også sætter bure op så de kan komme indendørs om vinteren.

    Jeg kan så have mine betænkeligheder ved, om marsvin og skilpadder kan finde på at skade hinanden, for det er som regel det der sker, når man blander arter, der normalt ikke bør være i det samme bur.


  • #8   17. jan 2011 Jeg læste også tråden, og var også MEGET chokeret over planen. Og det var ikke pga skildpadderne eller det at holde dem sammen med marsvinene.. Jeg blev forarget over hvilke intentioner trådstarteren havde til sit marsvinehold.
    At sætte virile hanner(flertal!) og brunstige hunner sammen, og lade hunnerne gå som fødemaskiner.
    Fuldstændigt absurd, og endnu mere sørgeligt så tosset trådstarter blev...


  • #9   17. jan 2011 Jeg så ikke den oprindelige tråd, men der er ikke så meget andet man kan gøre, end at informere folk med disse ønsker om, at det er en dårlig ide.
    Der har været en del debat om en, der flere gange har lagt billeder på guloggratis med et lignende anlæg, dog med marsvin, kaniner og ænder i, og hver gang bliver det rapporteret og annoncen fjernet, fordi de forhold skaber stress for dyrene og dermed går under begrebet dyremishandling.
    At have flere hanner og hunner sammen og bruge hunnerne som fødemaskiner ville også forårsage stress for hunnerne og dermed også høre under dyremishandling.
    Noget helt andet er, at stress kan forårsage drægtighedssyge hos marsvinene, så et sådant anlæg ville nok nærmere give flere døde hunner end unger. Noget som trådstarter også bør gøre sin far opmærksom på, hvis han skulle få ideer om at have andet end hunner i anlægget.

    Hvad skrev trådstarter i det oprindelige indlæg at formålet med et sådant anlæg skulle være?


  • #10   17. jan 2011 Prinsesse SipSip: Nej, men samtidig er de også ret nysgerrige dyr, og sådan en skildpadde kan jo altså godt bide hårdt, hvis marsvinene bliver for nærgående.

  • #11   17. jan 2011 Sortfod - kan jeg lokke dig til at fjerne trådstarteren fra dit filter så hun kan svare herinde? Det er træls at få modbydelige svar over PB

  • #12   17. jan 2011 Line M - kan du ikke bare sætte vedkommende på din filterliste? smiley

  • #13   17. jan 2011 det med de modbydelige svar pr PB må du ta med dem som sender dem.

    Hun kom på min filterliste da hun forsatte til trip med at kalde mig barnlig og ond fordi jeg vil dyrene det bedste plus hun truede mig med sin filterliste. Sådan leger vi ikke med mig.


  • #14   17. jan 2011 Kan du ikke tage hende af længe nok til at hun kan svare her? Det ville være rart med hendes synspunkter også.
    Begynder hun så at flippe ud eller sende dig grimme beskeder, kan du jo sætte hende på igen, men så har hun i hvert fald haft muligheden for at svare og ved, at begynder hun på den slags igen, så ryger hendes mulighed for at svare også igen. Så må hun jo netop lade være, hvis hun fortsat ønsker muligheden for også at dele sine synspunkter.


  • #15   17. jan 2011 Hun har svaret i tråden her. Se længere oppe hvor der står jeg er barnlig.

  • #16   17. jan 2011 Ja, men at sætte folk på filterliste er jo netop også barnligt, den er der kun for børnenes skyld, når de ikke kan klare de svar de får. Vi andre burde være voksne nok til at nægte at bruge den smiley

  • #17   17. jan 2011 tja måske. Men hun har heller ikke valgt og kommenterer siden hun blev taget af filter listen så det giver sig selv

  • #18   17. jan 2011 Opførsel overfor dig hvordan? Fordi folk siger dig imod?
    Reagere hvordan? Ikke at være enig?
    Ja, beklager, men jeg har lidt svært ved at se hvad det er du helt præcist er utilfreds med.
    Og der er vist heller ikke nogen, der sidder og opdigter noget, er der?


  • #19   17. jan 2011 Jeg ved ikke hvem det er der opdigter ting efter din mening.

    Men det var dig selv der ville lukke hanner og hunner i samme voilerer og sammen med skildpadderne.

    Og da jeg forklarede dig at hunnerne ville gå drægtige det meste af tiden var din kommentar bare: " hvad gør de i naturen, parre sig, så det overlever de nok".

    Det er ikke fordi vi har set os sure på dig eller nogen anden.

    Men i din egen tråd blev du bare sur over det vi skrev omkring at du ikke bare kan smide hunner og hanner sammen osv. Og din tone blev grim mod os fordi vi ikke var med på din ide.

    Og så er det at en saglig diskution bliver ødelagt. Og så valgte du at slette tråden istedet for at lytte til os.

    Og så valgte jeg at oprette min egen så andre kunne forstå hvorfor det ikke var en ide at gøre det på den måde.


  • #20   17. jan 2011 Og hvis du har forstået os så er det en undelig måde du vælger og komme ud med det på.

    Du kunne jo altid spørge os hvad der skal til for det er en god ide. Og hvordan det ville være mest forsvarligt på.

    Og så ellers lytte til det vi siger og sagde i din egen tråd.

    Som jeg har skrevet længere oppe er ideen slet ikke dum hvis man tilretter den med nogle ændringer. Så det er slet ikke det.


  • #21   17. jan 2011 Stald Risskov: Grunden til at jeg ville have dig taget af filterliste er netop, at jeg ikke helt kan se, hvad der er blevet gjort galt fra andres side, andet end at du har fået at vide alt hvad der er forkert med den ide I har fået, og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide helt præcist fra dit synspunkt, hvad det er der gør, at du mener du er blevet uretfærdigt behandlet.

    Og samtidig ønsker jeg også dit synspunkt på, hvorfor du mener hele den her voliere ting er en god ide og hvad jeres formål var med ideen til at starte med.


  • #22   17. jan 2011 Dvs. tanken var kun at have hunner deri? Ingen hanner?

  • #23   17. jan 2011 Og der er ikke grund til at du hidser dig op, det bør være muligt at vi kan have en stille og rolig debat om det.

  • #24   17. jan 2011 Både angående hanner og hunner sammen samt cuy marsvin, så formulerede du dit indlæg forkert hvis intet af det var meningen.

    For det var ikke det du fik skrevet. Du fik skrevet at du ville have hanner og hunner sammen. Og at du overvejde at få cuy marsvin også til voileren.

    Så hvis ikke det var det du mente, så var din formulering helt forkert.



  • #25   17. jan 2011 Måske men så er vi i hvertfald 3 som har problemer med øjnene.

  • #26   17. jan 2011 Undskyld mig men der blev da snakket om at sætte virile hanner og brunstige hunner sammen?? og du fik det atlså også til at lyde som om at du ville have cuy-marsvin i samme volire i din egen tråd..

  • #27   17. jan 2011 Ok, men hvis vi tager den derfra, at der kun skal være hunner i volieren, så kan det godt lade sig gøre. De skal som sagt bare ikke være ude om vinteren, for ligesom skildpadderne, så tåler de heller ikke frostgraderne eller at gå på den frosne jord.
    Så altså, selve ideen er udemærket, så længe man husker at tage de nødvendige forholdsregler for dyrearterne smiley

    Men er der tænkt på at avle på hunnerne på et tidspunkt og i så fald hvordan, eller er det bare for at have dem til at gå og hygge sig derude?

    Jeg aner som sagt ikke, om marsvinene eller skildpadderne ville kunne finde på at gøre skade på hinanden, men hvis det viser sig at de gør det, så er I jo selvfølgelig nødt til ikke at have dem sammen.


  • #28   17. jan 2011 FKH: Lad det dog ligge. Hun har jo forstået, at det bør man ikke gøre, så er det jo ligegyldigt hvad der tidligere er skrevet, det er bedre at kigge fremad og se hvad der rent faktisk kan lade sig gøre.
    Det gør det jo heller ikke bedre, at folk konstant bliver ved med at rode op i, hvad der var skrevet før, men som vi egentligt er ude over.


  • #29   17. jan 2011 Annbrit - hehe min besked blev sendt lidt sendt der var ingen som havde skrevet efter risskov forrige bedsked men fik lidt problemer med mit tastertur så den kom meget sent ud og så var der blevet svaret smiley

  • #30   17. jan 2011 Helt ok smiley

  • #31   17. jan 2011 Hvad vil han så gøre om vinteren?

  • #32   17. jan 2011 Ah super, det indlæg havde jeg misset smiley

  • #33   17. jan 2011 Men så bør det jo kan lade sig gøre, så længe man sørger for læ muligheder og at rovdyr ikke kan komme til dem udenfor, så bør der ikke være noget problem i at have sådan en flok hunmarsvin gående i et voliere om sommeren smiley

  • #34   17. jan 2011 Ja, jeg tror også tag er den bedste løsning, da det jo i sig selv giver noget læ også smiley

  • #35   17. jan 2011 Sklidpadder skal da slet ikke gå med marsvin.
    Det er et kendt problem at skildpadder har salmonella i deres afføring, så man skal være meget påpasselig med at blande dem med andre dyr.

    Her ud over er skildpadder meget glade for at nappe i alt de kommer i nærheden af, og sådan en marsvinefod ryger altså nemt i forbifarten, selvom det ikke er rovdyr.
    Næbet hos skildpadder er ikke noget man skal underdrive.

    Hvis man overvejer en sammensætning af skildpadder og marsvin, så kan man helt ærligt ikke have meget styr på nogen af dyrene.


  • #36   18. jan 2011 Øh?
    Hvem er det der skal være voksen?
    Dem der har sat sig ind i tingene, eller dem der har nogle ideer, der er fine som ideer, men ikke virker i praksis, og så bliver sure over at det ikke kan virke?


Kommentér på:
anlæg med marsvin og skildpadder

Annonce