{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chinchilla
  • #1   5. dec 2016 Jeg kan ikke huske hvad det var jeg regnede mig frem til at det koster... Jeg har 7 for tiden, og jeg skal ca bruge 15 kg foder hver 3. måned. Hvis jeg sætter det lidt højt, så koster det 200 kr. Det passer måske meget godt, hvis der også er guf med i.
    Jeg tror jeg bruger det samme ca på hø + bundmateriale også, måske lidt mere. Så det er max 500 kr hver 3. måned = 166,67. Så det passer nok med 150-200 kr pr måned, for 7 dyr.

    Jeg synes jo det er noget af det mest fantastiske man kan komme i nærheden af. Jeg så dem første gang da jeg var 8/9 år, fik min første da jeg var 11, og i dag er jeg 30 og har dem stadig.

    Det der især tiltaler mig, er at de har en del af deres vilde natur tilbage, så de er ikke sådan rigtig nusse dyr. Der er chinchillaer der er nogle værre nussetrolde, men man skal i reglen ikke regne med at få sådan en. De vil hellere ud og opleve tilværelsen på egen hånd.
    De er vågne aften og nat. Så det kan være en fordel hvis man læser eller har arbejde. De bliver i snit 8-10 år men kan blive 20+

    Så vidt jeg lige kunne se fra din profil, er du fra storkøbenhavn. Jeg er bosat i Herlev, og ellers er der også tre-ben i Gentofte. Hun er rigtig sød. Så hvis du vil forbi og se på en chinchilla, er der jo et par muligheder smiley vi har begge opdræt, men Ciara avler mod udstilling, mens mit fokus ligger på kæl (fordi jeg avler efter noget helt andet end udstillings standard)


  • #2   5. dec 2016 Hej Pia
    Tak for svar, jeg tænker at jeg ville fodre med vitacraft pellets. Men jeg høre at nogle blader det med vitacraft foderkugler. Er det nødvendigt at blande? Er der ikke det de skal have i pellets?

    Jeg tænker ikke at jeg vil gå til udstillinger, det ville kun være rettet mod kæl. Så jeg vil da gerne ud og se på en chinchilla. smiley

    Er chinchillaen et socialt dyr, ang. om jeg skal have 1 eller to? smiley

    Bure er ikke noget du ligger inde med, vel? smiley
    Eller kan man bruge et stort kaninbur da jeg har et i kælderen, hvor det stadig er acceptabelt for chinchillaen? (Har læst de elsker at klatre)


  • #3   5. dec 2016 Man kan godt give rene pellets. Selv foretrækker jeg at lave en blanding, fordi jeg føler mine dyr trives bedre på f.eks. 2-3 typer pellets der er blandet. Men mange af de andre avlere giver en type rene pellets (som regel avler pellets der er købt ved pelsavlere)

    Udstillingerne er faktisk meget hyggelige, og de prøver vist lidt at rette det mod folk der ikke er til udstillinger. Jeg er faktisk ikke selv ret meget til dem, men er lidt blevet tvunget med i en årrække, og det er et meget godt sted at møde andre ligesindede smiley

    Den er sådan lidt svær. For i litteraturen er der ikke klar enighed om deres sociale forhold, og efterhånden sælger de fleste kun til at de skal gå i par. Men personligt har jeg det sådan, at jeg gerne sælger dyr alene, men sælger også gerne sammen. Det er mere hvis man f.eks. køber en der altid har gået med en ven, at det kan blive et problem, at den pludselig går alene. Pt. har jeg 3 siddende alene, og 2 i par. De 2 af mine 3 skulle gerne ende med at gå sammen, men den sidste trives helt enkelt bedst alene. Og hun har faktisk gået med sin søster til hun blev 5 (der døde søsteren), og har så gået alene de sidste 6-7 år.
    Så det kommer lidt an på hvad du vil, vil jeg sige. Men de de bliver hverken mere eller mindre tamme af at være hhv 1 eller 2. Deres adfærd smitter sjældent af på hinanden, de er meget individuelle.

    Jeg antager et kaninbur har plast bund, og så vil jeg umiddelbart sige nej. Så vil de fleste også gerne have store bure, men meget af det kommer an på indretning imo.
    Og nej, de kan ikke klatre. Det er en, rent ud sagt, pisse irriterende misforståelse, der meget ofte gør at folk indretter bure som rene dødsfælder. De er ikke lavet til at klatre, men mere til at hoppe/løbe. De kan godt klatre i tremmer f.eks. men det er noget akavet at se på. Til gengæld kan de hoppe virkelig højt. ½-1+ meter uden tilløb. Men de kan også fejlbedømme spring, så har man et højt bur (som dyrenes beskrivelse f.eks. anbefaler), hvor de kan falde fra top til bund, kan man risikerer at miste en chinchilla på det.


  • #4   5. dec 2016 Jeg vil helst have en, da jeg føler den så er nemmere at styre, og have ude på opdagelse smiley

    Ang. bur lyder det som om det skal være et højere bur end kaninburet, men ikke for højt.. Jeg må se hvad jeg kan finde til rimelige penge. Du havde ikke et bur stående tilfældigvis? smiley

    Er der sådan at du skal til at avle, eller har du nogle til salg? smiley


  • #5   5. dec 2016 Højde er ikke så afgørende. Der må gerne kunne sættes hylder ind så der kommer 1-2 niveauer, da de godt kan lide at bruge højden. Men man kunne f.eks. lave et bur på 1 meter i længden *60*60 cm. Der kunne man fint sætte sætte flere hylder ind, så buret kunne udnyttes.

    Jeg har et par jeg er ved at sætte sammen, men der går nok 6 mdr mindst, før der sker noget der, vil jeg skyde på. Og ellers har jeg ikke rigtig nogen til salg. Men jeg tror tre-ben (ciara) har nogen... Jeg kan bare ikke huske om hun sælger dyr til at gå alene.


  • #6   5. dec 2016 Der kan godt være 2 Niveauer i kaninburet, men der må ikke være plastikbund, eller hvad? smiley

    Jeg er i praktik i øjeblikket i en dyrehandler, og det er der jeg har forelsket mig i chinchillaen. De har en der går alene som jeg har skulle arbejde på at gøre tam.
    Men jeg synes tit jeg høre om at dyr fra dyrehandlere er syge (og jeg har også set det mange gange). Derfor har jeg ikke købt den, selv om jeg vil ønske den komme ud fra den dyrehandler, da jeg ikke synes det har det godt ang vand og foder :I
    Det er lidt et dilemma smiley



  • #7   6. dec 2016 Problemet med plast er, at en del af dem gnaver i det, så du kan ikke være sikker på at de bliver i buret.

    Tit er dem i dyrehandlere ikke avlet ordentligt. Det er desværre ofte hovsa parringer der ender der, så ofte indavl og ofte nogen der i forvejen kom fra samme baggrund. Og et af de helt store problemer er tandfejl. Om det er ernæring eller genetisk ved vi desværre ikke rigtig, men der ser bare ud til at være hyppigere forekomst af tandfejl der formentlig er genetiske (inden for de 5 første leveår), hos dyr fra dyrehandlere. Og det ender næsten altid med aflivning når der er tandfejl.
    Man kan naturligvis også være heldig, at der ikke er noget. Og at købe ved en opdrætter, er ikke en garanti for at der ikke er noget, der er bare mindre hyppighed for tandfejl.
    Ud over det, så ligger de tit i den dyre ende ifht hvad man får, når man køber i en dyrehandel. Skulle jeg feks sælge mine to hanner, ville jeg nok tage 1000 for at sælge dem samlet, måske med lidt afslag. Det kan virke dyrt, men i prisen er der jo så også stamtavle, overgangs foder og alle de råd og den vejledning der er behov for, resten af dyrenes levetid. Det er sådan den gængse pakke. Jeg har så feks også noget guf med og en sandkasse.
    (jeg skal ikke af med mine)
    Jeg var selv i praktik i en dyrehandler da jeg var på alder med dig. De havde også den sødeste han chinchilla. Han angreb en del af de ansatte, den ene havde han faktisk bidt ved flere lejligheder. Men der var intet når jeg stak hånden ind. Men med hjem kom han ikke. Meget af det handler også om at være vant til at håndtere et specifikt dyr.


  • #8   6. dec 2016 Det er det samme med mig, jeg kan også stikke hånden ind og nusse ham uden der sker noget, hvilket de andre ikke kan.
    Den er også dyr, og det ville blive endnu dyrere hvis den jo så også har tandfejl.. smiley
    Men tusind tak for hjælpen, jeg er blevet meget klogere smiley


Kommentér på:
Chinchilla

Annonce