{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.529 visninger | Oprettet:

Parring hamster {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har to hamster en han og en hun smiley som går i hver sit bur de de er købt i den samme dyre handel hvor e gik i samme bur så de kender hinanden og endes fint mit spørsmål er hvordan jeg bedst kan lukke dem sammen og parre sig og hvordan jeg gør har prøvet får men de var lige glade men hende anden p.s det er sammen race smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parring hamster
  • #1   30. jun 2016 Hamster er arter ikke racer..

    Hvilke arter er de? Nogle arter der er købt i dyrehandlere er hybrider og bør derfor slet ikke avles på


  • #2   30. jun 2016 Du skriver i en anden tråd at din han bidder dig når du samler ham op.
    Det skal du nok overveje om du har lyst til at avle videre på.

    Og når de er købt i samme dyrehandler, og har gået i samme bur, så aner du ikke om de er søskende.

    Hvis du vil have opdræt, så brug pengene på dyr fra ordentlige steder, hvor dyrene går som de skal, og kan håndteres som de skal.


  • #3   30. jun 2016 Ok det vil jeg prøve men er ny på GG så hvad merne du med at jeg ikke skriv i den rigtige tråd

  • #4   30. jun 2016 Må de ikke være søskende

  • #5   30. jun 2016 Og beltane der er campbellas

  • #6   30. jun 2016 Signe, det er den rigtige tråd, men hun henviser til din anden tråd, hvor der står, at han bider smiley

  • #7   30. jun 2016 Ok

  • #8   30. jun 2016 Nej de må ikke være søskende og når de er fra en dyrehandel kan du ikke være sikker på de er renartet og så skal de ikke avles på.

    Hvis du vil avle Campbell så køb nogen med stamtavle


  • #10   30. jun 2016 Altså jeg købte mine hamster i en dyrehandel men ungerne fra dyrehandel kom fra en privat ejer som har avle dem

  • #11   30. jun 2016 Nu har jeg købt en ny han Ved en privat ejer som er samme art og nu er mit spørsmål hvordan lukker jeg dem bedst sammen har prøvet men de er lige glade med hinanden

  • #12   30. jun 2016 Uden stamtavle kan du ikke være sikker på de er renartede cambells og vinterhvide skal man ikke avle på uden stamtavle

  • #13   30. jun 2016 Og når du ved så lidt om det er det ret dumt at avle

  • #14   30. jun 2016 Dette er kopieret ind fra Dansk Hamster Forenings hjemmeside https://hamsterforeningen.dk/

    "Overvejelser
    Det er rigtig skønt og hyggeligt at have unger. At se små hamsterunger udvikle sig fra små nøgne lyserøde unger til unger fuld af krudt er fantastisk. Inden du vælger at få unger er der nogle ting du bør overveje.

    Ting du bør overveje inden

    · Har du tid til ungerne?

    o Det kræver meget tid at have unger. Især når de begynder at kravle ud fra reden og skal håndteres flere gange dagligt

    Hvad er formålet med kuldet?

    Det er vigtigt du har tænkt over forældrenes temperament, helbred og udseende og at der er et formål med ungerne

    · Vil du have stamtavle på ungerne

    o Det er vigtigt du er medlem af Dansk Hamster Forening for at kunne få stamtavle på hamsterungerne

    · Hvad gør du hvis du ikke finder hjem til ungerne hurtigt nok?

    Hvis ungerne ikke bliver solgt med det samme er det vigtigt du har, burer du kan sætte dem i når de bliver skilt i køn. Når de bliver ældre kan det være de begynder at skændes og igen må skilles. Det er vigtigt du har en løsning hvis nogle af ungerne må vente længe på at finde deres nye hjem"


  • #16   30. jun 2016 Har du lige købt en til?
    Jeg forstår det ikke rigtig. Havde du 2 til at starte med, eller havde du 3?


  • #17   30. jun 2016 Beltane der er stamtavle på den nye hamster jeg har købt og jeg har MANGE ekstra bure til ungerne og har besluttet mig for at ungerne skal have stamtavle og har masser af tid til dem og Pia jeg havde to og så købte jeg en mere og Sofie jeg ved det om det som jeg har brug for at vide ellers ville jeg ikke gøre det og så har jeg også overvejet det i et par år smiley

  • #18   1. jul 2016 Hvem har du købt den nye hamster af? smiley
    Vil da rigtig gerne ind og tjekke hvem det er, da hun/han typisk vil være under dansk hamster forenings avler, hvis hun/han avler renartet med stamtavle.
    Det med at avle, eller få unger, ligger der meget tanke bag. Og det er ikke noget man bare gør, jeg vil råde dig til ikke at gøre det. Da der ikke pt er hamster mangel i danmark. Og det kan derfor være svært for dig at finde hjem til dem.
    At få unger har en helt masse med genatik at gøre, det er jeg ikke sikker på du har helt styr på.
    Dømmer dig ikke, dette er ment venligt.
    Men jeg tænker på dyrene først.
    Og syntes ikke det en god ide at du avler på dem, uden at der hverken er bagtanke med ungerne, eller at der er styr på hvilke hamstre du har at gøre med.
    Altså hvad er dit formål?


  • #19   1. jul 2016 Der skal være det på begge hamsterne

  • #20   1. jul 2016 Jeg kan ikke lade være med at tænke:
    Hvor længe har du haft hamstere?
    Er du rigtig tryg ved at have dem. Med det mener jeg, om de mest normale ting er noget du ikke har prøvet. F.eks det med at det undre dig at den bider når den tages op, men så holder op når den er oppe.

    Hvorfor skal det hele gå så hurtigt? Hvor længe har du overhovedet haft de dyr du har nu? Har de haft god tid til at falde til i deres nye omgivelser?

    Du siger du vil lave med tavle. Er du med i en forening der udbyder tavler?

    Ved du godt at der er nogle risici involveret i at avle? Ved du godt at man kan risikerer at miste både hun og unger? Hvad vil du gøre hvis din hun går i fødsel kl 1 natten til lørdag, og der er noget der går galt?

    Hvad er det du vil med de unger du vil lave? For mig er det ligegyldigt hvad man vil med unger, så længe man har gennemtænkt hvad det er man vil, og ikke bare får unger på dyr, fordi de er nuttede og man gerne vil prøve det. Det slider også på hunnen at få unger, lige meget hvordan man vender og drejer det. Også selvom man ikke trækker et utal af kuld. Og hun lider ingen nød ved ikke at blive avlet på.

    Jeg opdrætter selv chinchillaer. Mine dyr er helt forkerte i udstillingsøjemed. Det skyldes at jeg har nogle mål der går på naturligt udseende. Det gør det mere besværligt at komme af med dyr. Der er ikke en lang kø af opdrættere der vil have dyr fra mig. Men det er jo noget jeg er klar over. Samtidig har jeg nogle ting jeg gerne vil have er i orden so pelskvalitet. Men jeg er også ude efter dyr i en bestemt størrelse.
    Det her er bare for at vise, at der kan ligge rigtig mange forskellige ideer bag et opdræt, men man bliver nødt til at have tænkt tingene igennem, og ikke bare kaste sig ud i det første man får fat i. Desuden er det en rigtig god ide med noget erfaring før man får unger. Dvs at man har haft dyrene mere end et par måneder. Det kan godt betyde at man sket ikke kan komme til at avle på de første dyr man har. Men det kan altså være en kæmpe fordel for en selv, at man har den her baggrunds viden, så man ikke går i panik over normale ting. Der er så meget der er nyt når man får unger på ens dyr, så der er rigeligt at panikken over dér.


  • #21   2. jul 2016 Nu er det en stor del af dyrs adfærd at få afkom, og det støtter jeg i de fleste tilfælde, hvor alt er gennemtænkt - fra gener til de forhold man har osv.

    Når du, åbenbart, ikke ved, at man ikke avler på søskende, så synes jeg ikke, at du har verdens bedste grobund for at avle på dyr.

    Konklusion - lad være.


  • #22   2. jul 2016 Dyr har ikke behovet for at få unger. De kan fint leve et liv uden at få unger.

    Uden at deres adfærd er unormal.


  • #23   2. jul 2016 Beltane: det kan diskuteres.
    Man kan også vælge at se det sådan, at den største drift noget levende har, er at reproducere sig selv, og at det derfor giver et bedre liv hvis man giver dyr lov til netop det.

    Begge sider har ganske udmærkede argumenter. Det ene er ikke nødvendigvis mere rigtigt end det andet.


  • #24   2. jul 2016 Det skrev jeg heller ikke, at det er. Jeg skrev, at det er en stor del af dyrs adfærd - ikke et behov.



  • #25   3. jul 2016 Det er ikke en stor del af hamsters adfærd, da hamstere lever alene det meste af tiden

  • #26   3. jul 2016 Men det er stadig den ultimativt største drift. Lige meget hvordan dyret lever. Det det gælder om her i livet, er at føre generne videre. Det er hvad alt liv er baseret på. Det kan man ikke komme udenom. Så man kan ikke bare fornægte den indgangsvinkel, at formering er en stor del af et dyrs trivsel. I hvert fald ikke ved at sige at de er solitær. For med den logik, ville solitær syr aldrig reproducere.

    Igen, den anden indgangsvinkel med at det ikke betyder så meget, kan man også se det hele fra. Men der er ingen der kan sige, at den ene er mere rigtig end den anden.

    Personligt har jeg det sådan, at reproduktion er en stor del af alt levende. Men samtidig tager det også på organismen at reproducere, så man må afgøre med sig selv, hvad man tænker er det bedste. Samtidig skal man bare huske, at naturlig selektion er sat ud af spil, fordi praktisk talt alt får lov at leve, når mennesker blander sig. Og derfor er det så vigtigt at man ved hvad man har gang i, og ikke gør det af en pludselig indskydelse


  • #27   3. jul 2016 Der blev skrevet adfærd, ikke drift.. Det er ikke det samme.. Adfærd er hvordan dyret opføre sig.. Og hamsteres naturlige adfærd er i største grad at skaffe mad og et sted at sove.. Så kommer det med unger senere hen..Det er ikke den største del af deres adfærd

  • #28   3. jul 2016 Flueknepperi. Drifter kommer til udtryk i adfærd. Der er ingen grund til at forsøge at overleve ved at sikre sig det bedste territorium, med bedste fødekilder og mindst rovdyr risiko, hvis ikke der "ønske" om videreførsel af gener. Det hele hænger sammen.

  • #29   4. jul 2016 Jeg har haft hamster i mange år og jeg har altså også fået unger før så jeg ved godt hvordan man gør jeg lagde kun det her op fordi at der var nogle få ting jeg var blevet i tvivl om og de hamster som jeg har har jeg haft i 12 uger så jeg er helt tryg ved dem men lig lige mærke til at i mit opslag var mit spørsmål ikke om jeg skulle gøre det men mit spørsmål var hvordan jeg bedst kunne gøre det og jeg har stadig væk ikke fået svar på mit spørsmål 😣

  • #31   4. jul 2016 Som jeg har skrevet har jeg købt en ny han hos en privat ejer som jeg vil alve på og den bider altså ikke og jeg er bedstem ikke lige glad smiley

  • #33   5. jul 2016 Jeg ved godt hvad det er for en stamtavle jeg ksn lige tække navnet på den men det skulle vist være en ret god en

  • #35   5. jul 2016 Det er ikke kun hannen, men også hunnen der skal have tavle for du kan være sikker på det ikke er hybrider.

    Hybrider må IKKE avles på


  • #36   5. jul 2016 Cambells og Vinterhvide kan man ikke bare få stamtavle på uden de er arts rene. Det kan man ved de andre arter

  • #37   5. jul 2016 Kan vi ikke lige blive enige om, at der ikke er nogen lovgivning der siger at hybridavl ikke er tilladt. Så man MÅ gerne, spørgsmålet er om man BØR

  • #38   5. jul 2016 Jeg har ikke sagt det er ulovligt, blot at man ikke må..

  • #39   5. jul 2016 Man må ikke gå over for rødt.
    Kan du henvise til hvor der er noget der angiver at man i Danmark ikke må avle hybrider? Hvis man ikke må, må det nødvendigvis være et regelsæt eller en lovgivning omkring det.

    Man må gerne avle hybrider i Danmark. Der er ingen der kan komme efter en, hvis man vælger at lave hybrider. Hybridavl dyrkes ligefrem hos visse andre grupper af dyr.
    Så jo, man må gerne avle hybrid hamstere. Men det kan diskuteres hvor smart det er, især når det tilsyneladende er påvist at der er væsentligt øget risiko for sygdomme som kræft, når man laver hybrider på de her hamster arter.


  • Betina E
    Betina E Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #40   6. jul 2016 Jeg ville enten sætte dem sammen på neutral grund fx et bord eller hunnen i hannens bur. Jeg har avlet hamster som jeg har købt hos dyrehandler og fået søde unger af det. Så du avler bare:).

  • #43   3. sep 2016 Tak for lidt opbakning Betina E smiley

  • Betina E
    Betina E Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #44   3. sep 2016 Velbekomme.

  • #45   3. sep 2016 fordi det ikke er noget man skal gøre

  • #46   27. nov 2016 Det er ok at det er din menig men er der ikke andre der kan svare på mit spørsmål de går sammen men de parre sig ikke er det normalt

  • #47   28. nov 2016 det er ikke en mening men etisk forkert at lave hybrider..

Kommentér på:
Parring hamster

Annonce