{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

Wienertegnet eller broget? (KANIN) {{forumTopicSubject}}

Kære GnaverGalleri!

I er sådan nogle eksperter herinde, og nu håber jeg at I kan hjælpe mig lidt med aftegn inden for kaninverdenen.

Jeg er ejer af en hvid dværgvædder med blå øjne, samt blå wienertegnet med blå øjne. De har fået sit første kuld unger og nu er jeg lidt i tvivl med én af vores unger om den er wienertegnet eller broget? Broget har jeg ikke hørt så meget i kaninverdenen, men er det en mulighed?

Vores unger har fået hvide øre, nogle hele, andre halve. Er det en 'fejl' i aftegnen? Kan I fortælle mig hvad 'fejlene' kan være, hvis man er interesseret i at udstille? evt. ikke synkron aftegning i begge sider, eller hvidt øre?

billede 1. Hvad kalder man aftegningen?

M.v.h Caroline


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wienertegnet eller broget? (KANIN)
  • #1   29. mar 2015 Hvide ører

    profilbillede
  • #3   29. mar 2015 Wienertegnet er ikke godkendt til udstilling, og der er ingen standard for, hvordan de skal se ud smiley
    Jeg ville kalde den for wienertegnet..
    Jeg har selv en hun, som egentlig ligner en kappetegnet, og er også "registreret" under det i hopregistret, men hun er faktisk "Vildtgrå kappetegnet wienertegnet" Det wienertegnet ligger i hendes brogede ører, og at hun giver én blå øjet unge i hvert kuld smiley Hendes kuldbror er også wienertegnet, "Vildtgrå schecketegnet wienertegnet"

    Håber det gav mening? smiley
    En broget kanin er egentlig bare en dårlig kappetegnet, det er din ikke


  • #4   29. mar 2015 Mange tak for svar begge to :o)

    Selv med udstillingen indenfor wienertegnet vidste jeg ikke. Nu udstiller jeg ikke selv og er derfor ikke ekspert på de områder, men man ved aldrig om en køber til ungerne er interesseret i at udstille senere hen, og er lige så nybegynder på det område som jeg. Så er det godt jeg ved en 'del' mere nu :o)

    Hvordan kan det være wienertegnet ikke er godkendt?


  • #6   30. mar 2015 Jo det er første gang de får unger sammen :o)

  • #7   1. apr 2015 Nu er ungerne på billedet wienertegnede, men helt generelt kan man sige meget på forældrene. Er begge forældre f.eks. enten helfarvede eller wienertegnede, kan de rent genetisk set hverken lave kappe- eller schecketegnede (det du sikkert tænker på, når du skriver broget) da det kræver et tegningsgen. Wienergenet kommer af X-genet for hvid blåøjet, hvor tegningsgenet for enten kappetegnet eller schecketegnet kommer af genet K.

Kommentér på:
Wienertegnet eller broget? (KANIN)

Annonce