{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Måske drægtig hunkanin {{forumTopicSubject}}

Hej GG!
Min måske drægtige hunkanin har termin om ca. 17 dage (hun blev parret d. 13 marts). Hun er begyndt at rode helt vildt rundt i buret, alt er fulstændig hulter til bulter. Mit spørgsmål er så bare om, det er normalt, at drægtige hunner gør det, eller om det er min kanin, der er lidt underlig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måske drægtig hunkanin
  • #2   27. mar 2015 Hun er ikke i gang med at bygge en redde, men hun er begyndt på at bide i tingene.

  • #3   28. mar 2015 Nicole: Jo der er nok plads til unger og hun i et bur hvis det er stort nok.

  • #4   28. mar 2015 Det er fuldstændig normalt - ude i naturen ville hunnen grave et hul i jorden til at føde i. Det kan man ikke gøre under burmæssige forhold. Så bliver alt strøelse bidt i små stykker og gennemrodet.
    Så alt tyder på drægtighed (selv om en skindrægtig - falsk drægtig) hun gør det samme.
    Held og lykke.


  • #6   28. mar 2015 nicole det kommer så an på hvilket bur du køber. Nu er det jo muligt at købe et ur på 160*50*50 i maxizoo. Også er der en lilletommerfinger regel der siger "vil du have en afbalanceret kanin, så er det mindst 5 timers motion om dagen"

    Jeg har blandt andet en kanin i et bur på 103*60*60, og hun er da lykkelig. Hun er ude og løbe frit i haven når vejret er til det, og ellers går hun frit om sommeren.

    Så måske skulle du lige være helt sikker i din sag før du siger noget, for den undersøgelse var taget med de kaniner der sad i for lave bure hele deres liv.


  • #8   30. mar 2015 Nicole du skal lære at kende forkel på bur og løbegård. Et bur på 103*60*60 er stort nok for en løvehoved. Hun kommer trodsalt ud når vejret er til det. 15 timers motion siger du? tja.. Det er så ikke muligt for min kanin. Jeg kommer oftest hjem kl. 16:30, og tager afsted tidligt om morgenen.

    Så du påstår at en kanin ikke kan strække sig på 60 cm i højden? hmm.. Så må jeg da heller se om min kanin kan blive lidt længere så hun kan nå loftet i buret.
    Nej kaniner bor ikke i bure i naturen, men de får så tilgengæld heller ikke den kost som vi giver dem. I naturen er de slet ikke begrænset. Men så er der jo de kaniner som ikke kan klare store bure, hva så med dem?

    Nu kan jeg se at du har 4 kaniner. Fair nok, men hvor lang tid kommer de ud om dagen? Altså helt ud, for vi ved jo alle at det ikke er naturligt for en kanin at bo inde hvor den ikke kan grave eller finde egen føde, hvilket jo tager lang tid for dem.


  • #9   1. apr 2015 Nicole; I naturen får kaninerne unger når de er kønsmodne, de kan have flere kuld af gangen pga. den korte drægtighedsperiode, det fulde antal kuld når sjældent at blive voksne og kaninerne lever generelt ikke særlig længe. Der er ingen kaniner i naturen som tænker over indavl.

    ...Skal vi også kopierer dét? Indenfor tamkaninerne?

    Selvfølgelig skal man ikke fratage dyrene alle deres naturlige behov, ligesom at jeg heller ikke synes kaniner skal sidde dag ud og ind i små bitte bure og kede sig - men, jeg synes også man skal passe på ikke at overdrive i den anden retning og blive lidt for fanatisk med at lave naturlige forhold, for så er der jo ligesom nogle faktorer som man springer let og elefant over og så bliver det vel lidt dobbelt moralsk?

    Skal man så lave et voldsomt stort bur, så skal man også huske at i naturen har de huler - og ved at give dem et stort åbent bur og uden "hule mulighed", så gør man det også unaturligt og utrygt for dem.

    Som sagt, jeg er for at de skal have gode forhold og ikke alt for små bitte og lave bure - jeg bliver ked af det når folk sælger et 100x50cm bur som værende 'vildt stort' men, personligt synes jeg også man skal passe på at gå helt over i den anden grøft og alt under 2x2m pr kanin er ren dyremishandling.
    - Noget af vejen kan man 'efterligne' naturen men alt med måde, for der ER immervæk forskel på vores tamkaniner og vilde kaniner og deres livskvalitet og leveforhold.


  • #10   2. apr 2015 Jeg sluger ikke sætningen : "Ny forskning viser, at kaniner i bure udvikler svagere led o.s.v.". Er det ikke blot en enkelt amerikansk observation med nogle røntgenbilleder på en 10 årig kanin, der danner grundlaget, der danner grundlaget for denne konklusion ? Selvfølgelig skal burene ikke være for små, men jeg har gennem årene hos vore kaniner set ret mange tilfælde af voldsom fejlernæring, som har haft langt større indflydelse på knoglernes tilstand - somme tider allerede i en tidlig alder - hos vore kaniner.

  • #12   5. apr 2015 Nicole Du hamler op om det hele skal være naturligt, ikk'? Så hvorfor neutrlisere en kanin, det er jo overhovedet ikke naturligt. Måske du skulle feje for egen dør før du snakker. Dine kaniner bor inde. Er det naturligt? nej.

    Nu får min kanin hverken dårligt foder(hun får slet ikke foder mere, udover grønt og hø) eller 9 timer i et for småt bur. Min kanin får dagligt frisk vand, og ren skål hver anden dag. Min kanin bliver her til sommer 3 år, og hun skal aldrig have unger.
    Pas på hvad du skriver. Bare fordi det er tilfældet med 1 kanin betyder det ikke alle kaniner har det sådan.

    Min kanin bor ude. Er det naturligt? ja. Min kanin er dagligt ude at løbe HELE dagen. Kompensere det for hendes bur? ja.
    Jeg ved min kanin er tilfreds med hendes liv. Er du tilfreds med dine kaniners liv? For helt ærligt, så ville jeg til enhver tid vælge den frie luft frem for at have loft over hovedet.

    Farvel, vi kommer nok ikke til at savne dig.


  • #13   6. apr 2015 Jeg vil gerne uden om det personlige, men i et langt liv med kaniner har jeg set ganske mange eksempler på, at kaniner, der har levet i et fornuftigt bur (ca. 1 kvadratmeter) og har været til kaninhop 3-4 gange om måneden (i alt 20 minutter inden for et par timer/kanin) har kunnet holde sig aktive til langt op i årene - under forudsætning af fornuftig fodring. Så alt andet lige har jeg grundlag for at prioritere korrekt ernæring højere end at hver kanin "skal have en hel have at rende rundt i".

  • #14   6. apr 2015 Hold da op, der var da vidst en som havde fået det forkerte ben ud af sengen OG fået tisset på sin sukkermad.

Kommentér på:
Måske drægtig hunkanin

Annonce