{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.750 visninger | Oprettet:

Søger hjælp til valg af kanin, især temperament er vigtig. {{forumTopicSubject}}

Jeg har søgt på nettet, men her faktisk ikke kunne finde en side som udførligt beskriver racernes temperament og egenskaber i denne retning.

Jeg søger en kanin (eller to alt efter børnenes interesse), til MIG SELV og til børnene.

Vi har dyr i forvejen, så jeg er bestemt ikke skræmt af forpligtigelserne og kan sagtens tage ansvar.

Jeg har kendskaber til pasning og pleje, men jeg mangler basisviden om racerne generalt. Vi har haft kanin før, som var en voksen aftager kanin jeg forbarmede mig over dengang. Nu vil jeg gerne udvælge vores egen individ, hvis det giver mening, omend jeg nu også kan se fordelen i en tam og håndteret kanin... tænke, tænke.

Jeg er klar over at de er individer og derfor selvfølgelig er unikke, men som med andre arter må der væres visse arvelige egenskaber hvad angår temperament. Egenskaber som også ses i racerne.

Jeg er personligt, rent estetisk til dværgracerne,men hvordan er deres temperament i praksis?
Jeg har som barn/ung haft en dværgvædder (af ukendt herkomst) og han havde bare verdens bedste personlighed og jeg syntes han var smuk. Kan vi med fordel vælge en sådan en igen, eller bør vi se os om efter andet?

Er der evt. nogle race-kombinationer som kunne være en fordel?

Kaninen er til kæl og hygge. Børnene er 5 og 8 og vant til dyr (kat, heste, hunde).

ER kaninhop mest for unge/voksne eller er det interessant for mindre børn? (og hvor tilgængelig er det? -hvor får man undervisning i træningen af en hopkanin?
Bør jeg have det med i valg af kanin?

Den kommer til at bo udendørs/i stalden, med masser af plads, jeg hader små bure/bokse/folde til vores dyr smiley
-kan buret blive for stort når man tilvænner ungdyret mennesker?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger hjælp til valg af kanin, især temperament er vigtig.
  • #1   19. sep 2014 Du kan sagtens vælge en dværgvædder igen.

    Selv har jeg Hermelin, Løvehoved og Fransk Vædder, og det er de bedste racer jeg har haft.
    Hermelinen er den mindste race som vejer maks 1,3kg. Det er en lille kanin med kæmpe personlighed, og det er simpelthen så dejlig en race.
    Løvehovederne er egentlig bare en lidt større Hermelin med manke, 1,3-1,7kg. De har også rigtig meget personlighed og gode kælekaniner.
    De Franske er så til gengæld kæmpe store, og vejer som voksne omkring 5,5kg. De er som en lille hund og er egentlig bare en stor, rolig bamse.

    An på hvad I er til, hænge- eller stritører, manke/ikke manke osv, kan I tage ud til nogle forskellige avlere og se hvad de små dyr er for nogle. Langt de fleste avlere plejer at være flinke til at lade en komme forbi og se deres kaniner, få en god snak osv.


    Kaninhop har jeg ingen forstand på desværre :).

    Jeg vil sige at buret godt kan blive for stort, når man skal vænne dem til en. Men det er smag og behag :).


  • #3   19. sep 2014 Selvfølgelig er nogle racer mere egnede end andre, - og hver især har nok en man er fortaler for og lige pt. synes jeg så hermelinerne har et "mode boom", hvilket jeg personligt tror handler meget om deres udseende. Måske dét for mig er baseret på at de da kan ligne små nuttede pelskugler og jeg endnu ikke har mødt en sød og kælen hermeliner men tilgengæld mange "sure sataner" smiley

    Personligt har jeg dværgvæddere, jeg synes de har en dejlig nem størrelse og oftest et mildt og nemt temperament - og så elsker jeg udvalget af farver og pelstyper og generelt er jeg nok mest til hængeørerne.

    Lille rex har jeg haft to siddende af, de var nu også meget søde, især hannen var en lille prop og kælegris smiley

    Løvehoveder har jeg pt to inde i formidling af - synes også de er søde og bedårende med al det pels, men de virker lidt, ved ikke hvordan man skal beskrive dem - sartere i sindet? Ikke nødvendigvis ment negativt!

    Generelt så tror jeg det vigtigste og mest grundlæggende i at skulle ud og anskaffe sig en ny kanin er avleren, - ønsker man sig en kanin med et godt og mildt temperament, som er vant til at blive kælet og nusset med m.v. - så skal man gå efter en opdrætter der gør noget ud af dét. Jeg synes man tydeligt kan mærke forskel på ungerne, hvor meget de er snakket med og gjort ved, undervejs - og jo mere de er blevet puslet om, snakket med, håndteret osv. som små - desto nemmere er de rent generelt.

    Så jeg ville besøge opdrætteren, se kaninerne - både forældrene og ungerne, se hvor trygge de virker osv. - besøge dem undervejs og udvælge lige den rette til Jer! smiley


  • #4   19. sep 2014 Dværgvædder, hermelin og løvehovede er efter min mening de bedste til kæl.
    Og det passer altså ikke at hermeliner er sure. Ud af de MANGE hermeliner jeg har mødt har der været EN der var sur. Resten var så kærlige, og nemme.


  • #5   19. sep 2014 Hermeliner er helt sikkert min absolutte yndlingsrace. Sjovt nok derfor jeg opdrætter dem d:
    Jeg oplever hermeliner som nysgerrige, søde og kærlige. De er modige og meget energiske.
    Jeg vil anbefale dig en han, og få den kasteret. Sådan får du den roligst mulige kanin. https://www.facebook.com/ahrenkiels Her kan du se lidt om mit opdræt, af hermelinkaniner.


  • #6   19. sep 2014 Jeg ville helt klart tage en Dværgvædder. De er rolige og meget tillidsfulde. Det kan de blive(Kommer jo an på hvad du "opdrager" den til at være) Men som "Ahrenkiels hermelinavl" siger, så vil en kastreret han være aller bedst smiley smiley

  • #7   19. sep 2014 Jeg ville helt klart anbefale to dværgvædder smiley
    Og nej "buret" kan bestemt ikke blive for stort !
    Prøv at læs det her http://www.frikanin.dk/kaninens-bolig og det her http://www.frikanin.dk/huskaniner-og-udeliv


  • #8   19. sep 2014 Tag ud til en avler, og bedøm selv ungerne smiley Er moren sød i venlig, giver hun det sikkert videre til ungerne smiley
    Dværgvædder fuchs (langhåret) har et super temperament, de er meget rolige og yderst tålmodige..
    Kaninhop er ikke kun for unge mennesker, vi ha to i vores lokalforening, der er over 60 smiley
    Hvis I gerne vil hoppe, så skal kaninen være ret livlig, og det er godt, hvis I kan få noget hjælp i starten smiley

    Buret KAN godt blive for stort!!! En kanin med lav selvtillid, eller som er meget sky, kan du ikke få tam i et alt for stort bur, så kommer du til at jage den rundt, når den skal ud, og det er ikke meningen. En dominerende kanin kan også ave for stort bur, de bliver stresset, fordi der er så meget at passe på smiley
    Om kaninen et neutraliseret eller ej, har ingen betydning!! Jeg har to kastrater, de strinter, graver og parre lige så meget som de der ikke har været under kniven smiley


  • #9   20. sep 2014 Når man spørger mig, får man et svar, som næppe kan kaldes neutralt. Jeg har dværg væddere i stalden, men for mig er der intet over og intet på linie med hollændere.
    Jeg har avlet hollændere i 49 år og taget skyldigt hensyn til temperamentet.
    Hollænderen har været meget brugt til kaninhop (den officielle VR-indehaver i højdespring er en hollænder).
    Der er regelmæssigt træning i kanin hop i de fleste lokalfdelinger under Danmarks Kaninavlerforening.


  • #10   21. sep 2014 Jeg har ikke selv haft en dværgvædder, men jeg har mødt et par stykker og de er super søde! Tror sagtens du kan vælge sådan en igen!
    Selv har jeg en løvehoved og en hermelin. Min hermelin er købt på et dyreinternat. Han blev fundet i en kasse og han har helt sikkert haft dårlige oplevelser med mennesker, men på trods af alt det, er han det mest nysgerrige! Han er utryg ved mennesker, men lader det ikke skræmme ham. Han har masser af gå på mod og selvom størrelsen ikke er med ham mht. hop, så elsker han det! Han er super lærenem og elsker især når jeg stiller kroget baner op, for han er utroligt klog og elsker at bruge sit hoved.
    Min lille løvepige er min baby. Kommer ligeså snart du viser dig ved buret, står op af lågen når du går fra hende, kommer hen når du sætter dig på gulvet eller træder ned i løbegården. Jeg har haft hende siden hun var 8-9 uger gammel og hun har altid været nysgerrig, interesseret og kærlig. Aldrig bidt eller opført sig aggressivt, selvom hun ikke engang er opdraget til det. Det falder hende bare simpelthen ikke ind at bruge tænderne. Hun kan sagtens nappe i mine bukser, men så bliver det heller ikke vildere. Hun elsker at sidde på skødet af dig eller sidde på din mave, hvis du lægger dig på græsset. Hun er ikke efter hopkaniner, men hun elsker at hoppe og hopper gerne en 40 cm. Hun viser helt tydeligt selv, hvornår nok er nok og hvornår det slet ikke er nok. En meget bestemt pige, men igen - Ikke aggressivt anlagt.

    Min løve var min førstegangskanin og jeg har aldrig fortrudt det! Min løve har været en super førstegangskanin for mig, fordi hun nærmest har opdraget på mig. Hun har vist mig præcis, hvordan hun vil have tingene og får hun det ikke, så viser hun det bestemt også og samtidig har hun bare vist mig som ny kaninejer, hvor kærlige og fantastiske væsner, kaniner er.

    Du kan finde det meste omkring kaninhop på http://kaninhop.dk


  • #11   21. sep 2014 Som Jørgen så er jeg også stor fortaler for hollændere. Min første hollænder fik jeg i 2009, og jeg har hende endnu. Hun er simpelthen den blideste og sødeste kanin og nu har jeg også hendes 3 afkom, som har arvet det dejlige temperament. I alt har jeg 5 hollændere som er mine mest pålidelige kaniner i min "flok". En mere nysgerrig, godmodig og madglad kanin findes ikke. Så hvis man har en gulerod bliver man hurtigt gode venner med en hollænder smiley

    Hvis du bor i nærheden af Horsens så burde du tage ud og besøge Jørgen og hans hollændere.


  • #12   23. sep 2014 Tak for jeres tid og svar.



  • #13   23. sep 2014 Nu håber jeg virkelig ikke jeg skriver for sent, men jeg vil med glæde komme med et lille indput.
    Jeg har efterhånden haft lidt forskelligt af racer - Ren DV, løvehoved blanding, Hollænder, Ren løvehoved, og DV blandinger.
    Og jeg siger helt klart at i en hollænder, der har du det hele!
    Den hollænder jeg har, er nok den største kælepot jeg nogensinde har haft. Hun får aldrig nogensinde nok smiley

    Selvfølgelig kan man også finde dværgvæddere med samme temperament, men som ultimative kælekanin siger jeg thumbs up for den kære hollænder. En kanin der både kan hoppe, men ligeså meget vil nusses med. smiley
    Men du kan sagtens få dig en dværgvædder igen, der findes selvfølgelig også store kælepotter indenfor den race! smiley


  • #14   23. sep 2014 Tak for alle jeres svar. Og det er ikke for sent.

    Jeg har ikke travlt og beregner nok først at købe omkring d. 15. næste måned. Da stopper børnene i SFO og får mere fritid og jeg får mere kvalitetstid sammen med dem.

    Men kommer det før går det også og kommer det senere er det også ok, den skal bare helst være vant til at bo ude smiley


  • #15   24. sep 2014 Jeg har 2 små hermelin drenge, som er klar i November. De er hvide med blå øjne.. Bare hvis det skulle have interesse smiley

    profilbillede
  • Sara L
    Sara L Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 14 Svar: 1
    #16   12. maj 2018 vis du gerne vil have en hygglig hoppe kanin er det nok bedst af købe en dvægvædder men mange andre racer er også hygglige fx løvehoved,hermelin ,rex ,frask vædder jeg vil selv anbefale en dvægvædder buret kan aldrig blive for stort men de fleste kaniner vil ikke bo i et admeneligt kanin bur tjek www.zooplus de har en masse gode bure billinge og dyre

Kommentér på:
Søger hjælp til valg af kanin, især temperament er vigtig.

Annonce