{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
813 visninger | Oprettet:

Døde unger - igen! {{forumTopicSubject}}

Jeg har hermed mistet alt håb om unger på min kanin Gyðja! Hun har fået unger 2 gange før, begge gange lå alle ungerne døde rundt omkring i buret.

I dag fik hun unger for tredje gang. Det blev til 6 unger. Den ene blev spist, HELE kroppen. 1 mangler et ben. De andre er bare døde... En af dem lå stadig i fostersækken. Jeg tog den ud og varmede den, den var stadig levende, men den døde desværre også kort tid efter!

Gyðja skal ikke have unger igen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Døde unger - igen!
  • #1   30. aug 2014 Nej det har du ret i.

    God beslutning


  • #2   30. aug 2014 Fornuftigt.

  • #3   31. aug 2014 Meget fornuftigt - nutidens kaniner trænger til at skulle "udsættes" for avlsarbejde m.h.t. moderegenskaber. I "gamle dage" formerede de sig som kaniner - mange unger og passede dem godt.

  • #4   31. aug 2014 Jørgen L - Hvordan kan det være, at det har ændret sig, hvad sker der?

  • #5   1. sep 2014 Man har syntes, at "små kaniner er søde" - jeg kalder det "avl med skravl" - og mange unger i et kuld er svære at afsætte.
    Så stabilt avlende kaniner er ikke i høj kurs i øjeblikket.
    Samtidig har fodringen ændret sig fra primær fodring med græs og rodfrugter til (over)fodring med kraftfoder.


  • #6   2. sep 2014 Nogle gange er det også et spørgsmål om miljø og kemi med kaninen.

    Har selv haft en som fint fik unger hos mig, men hos nogle andre opdrættere (2) spiste den ungerne etc - den kom retur til mig og boede så hos en veninde, hvor den også fik et kuld uden problemer.

    Eller en jeg selv har gående pt. fra en anden opdrætter, der spiste den også ungerne etc. - hernede har den fået et kuld, godt nok kun med én unge men uden problemer - ungen døde desværre men ikke pga. hunnen. Hun fik tilgengæld 3 plejebebser som hun passede helt fantastisk. Nu prøver jeg igen, og ser om ikke det skal lykkedes denne gang.

    Men det kommer jo også af sig selv at sådan en hun ikke bruges i avlen hvis det slet ikke fungerer.

    Men jeg tror så også på at der skal tænkes over sammensætningerne og avles efter kvalitet, fremfor kvantitet. Det med at masseproducere kaniner, kan jeg ikke se fidusen i.


  • #8   3. sep 2014 Det er IKKE god dyrevelfærd eller -kvalitet, når hunnen har så vanskeligt ved at føde, at en stor part af ungerne dør, at hunnerne laver dårlige reder, så ungerne dør af kulde, at hunnerne ikke kan give mælk til et normalt kuld unger, så nogle af dem dør af sult, og at tillægget udstyres med arvelige eller ernæringsbetingede tandfejl.

Kommentér på:
Døde unger - igen!

Annonce