{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.308 visninger | Oprettet:

Avl af slagtekaniner {{forumTopicSubject}}

Okay, det er bare en tanke jeg leger lidt med, og slet ikke noget der kan blive en realitet før om mange år, når jeg bor et sted med plads nok smiley

Men, jeg har leget med tanken om at avle slagte kaniner, helt specifikt beligsk kæmpe, fordi jeg synes det er en dejlig race med ordenlig gods i. Og jeg har som minimum længe ønsket mig bare en enkelt kæmpe, som stue kanin. Men avl kunne også være spændene.

Men hvad indebærer det egentlig? Altså, hvad kræves det, mht plads, foder osv, og er der nogen praktiske krav mht registrering osv, også selvom man bare sælger til private? Kan man købe/leje en lille mark, have gravet noget hegn langt ned, og ellers lave noget huleværk osv. i stil med petting zoos, og kan de ellers sådan nogenlunde klare sig selv, eller skal man opdrætte i bure?
Som sagt, det er jo ikke noget jeg har planer om nu og her (har heller ikke besluttet mig for noget endnu), men det skader jo ikke at undersøge det lidt på forhånd, bare for at få et billede af hvad det drejer sig om smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl af slagtekaniner
  • #2   8. maj 2014 Alt det jeg skriver nu er hvad jeg selv har undersøgt, da jeg endnu ikke selv har slagtekaniner - men en dag ønsker det.

    Jeg vil sige fransk vædder, en belgisk kæmpe er mere knogler end kød + de spiser meget mere, men man får ikke lige så meget kød. Optimalt er en blanding mellem hvid land og fransk vædder (eller man prøver sig frem)

    Derudover skal der være plads nok, man skal finde ud af hvor mange vil have af avlspar, alle skal have store bure da det jo er store racer. Altid hø, godt pillefoder.

    Hvis du vil sælge slagtede kaniner, skal køber stå og kigge på at du slagter, for at sikre alt er i orden.

    Du kan adskille ungerne i køn og have dem gående i f.eks. to båse indtil slagtealderen omkring 5-6 mdr efter racen.

    Jeg vil anbefale bure, for så er der nærkontakt og de bliver ikke "vilde".

    og til sidst skal du jo så kunne tåle at slagte dem, samt du kan overveje at garve skindet for ekstra fortjeneste (selv om det er noget af et arbejde)


  • #3   8. maj 2014 Stald 2117 - Er det korrekt at jeg har læst mig til at Rexen er ikke helt så roligt temperament som fx fransk vædder?

  • #4   8. maj 2014 Tak for jeres svar smiley

    Hvor kynisk det end måtte lyde, er aflivning nok det jeg har mindst svært ved. Det har jeg desværre måtte gøre et par gange ved gnavere. Og pelset nogen få dyr, så jeg har da prøvet det før smiley


  • #6   8. maj 2014 Næsten alle kaninracer kan bruges til at lave slagtedyr med - så hvis vi undgår de mindste dværgracer, er der faktisk frit slag. Belgisk Kæmpe og Tysk Kæmpeschecke skal dog have en vis alder, for de har kødsætning nok til at slagte - og det kan give nogle problemer at hanner må i enrum i den sidste periode inden slagt - for at undgå slagsmål.
    Så mit bedste råd er at finde den race, du holder mest af - og så bare gå i gang.
    Salg af hjemmeslagtede kaniner er desværre forbudt, med mindre man er registreret hos Fødevarestyrelsen - med godkendt lokale til slagtning (!)


  • #7   8. maj 2014 Jørgen L - Vil det så sige man skal sælge dem levende?

  • #9   9. maj 2014 Nej, du behøver ikke sælge dem levende, dem du sælger til skal bare se mens du slagter, for at de kan tjekke om kaninen er rask og det er der ikke særligt mange der har lyst til at se.

    Jørgen L: Jeg har ikke hørt at det skulle være ulovligt at sælge hjemmeslagtede kaniner. Køber skal bare være med til slagt, efter hvad jeg har hørt.

    Nu hvor vi er igang med at snakke slagt, har jeg selv et lille spørgsmal: hvor gamle skal tysk kæmpe shecke være før at de kan slagtes? troede at en 4 måneder var nok. smiley


  • #10   10. maj 2014 Efter lovens bogstav må der kun sælges slagtede kaniner fra en af Fødevarestyrelsen godkendt virksomhed.
    Man må aflive kaninerne - og så må køber selv tage dem hjem og åbne dem - men det er der vist ikke noget marked for.
    Velfodrede TKS kan slagtes ved ca. 4 mdr.'s alderen, men med større svind (først og fremmest p.g.a. høj knogle-procent) end "almindelige" kaniner. Og der er ingen garanti for, at hannerne ikke begynder at slås forinden. Jeg slagter min "overskuds-hollændere" (hanner) ved 3 mdr.'s alderen. Så må jeg acceptere, at hvis der ikke er mad nok på én til et måltid, så tager vi bare en mere.
    Jeg har også slagtet hermeliner - her må man forvente "1 kanin pr. person" til et solidt måltid mad.


  • #11   10. maj 2014 Jørgen: Ah.. Okay, så er der noget jeg har misforstået angående stalddørssalg.

    Hvis det er sådan med tyskeren, tror jeg bare at jeg vælger rex. Så har jeg både nogle fine skind til garvning og noget udmærket kød. Men er det ikke noget med at man først skal slagte dem ved 6 mdr, for at få brugbare skind?


  • #14   10. maj 2014 Uh, du frister mig Stald2117! Det var faktisk voksne dyr jeg var på jagt efter! Skynder mig at smutte ind på din hjemmeside og kigge.! Tak!

    Guud! Du har en Lux! Dem er jeg simpelthen så forelsket i! Og orange! Nøøj, jeg er da helt i dvale her!
    Ærgeligt at din lux hun ikke er til salg. Det har simpelthen været min yndlingsfarve indenfor Rex, siden jeg hørte om dem første gang.


  • #15   10. maj 2014 "Hjemmeslagtning - hvad er reglerne
    Hvis dyret tilhører dig og når kødet går til dig og din families eget forbrug i jeres egen husholdning, må du gerne slagte selv. Du må ikke sælge kødet videre."

    http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Aflivning-af-dyr.aspx

    Hvis du sælger/bortgiver slagtede dyr kan du rent faktisk ricikere en bøde og at de konsfiskere noget af kødet hvis fødevarekontrollen kommer på besøg


  • #17   10. maj 2014 Ja, Lux er simpelthen så smukke. Den måde farverne nuancerer på.. Uff! Og de orange. De skinner dig bare i øjenene og det er svært at tage øjenene fra dem igen.

    Du kender ikke en opdrætter af Lux? For tror at mine tre avlsdyr skal være en lux han, en lux hun og en orange hun. Tror der vil blive nogle fine unger der. smiley

    Og nej, det er aldrig let at skille sig af med dyr. Sådan havde jeg det også da jeg skulle af med min hund og min første papegøje. Jeg savner dem stadigt. smiley


  • #18   11. maj 2014 Hvis man vil lave rex-skind af kvalitet, skal kaninerne være færdige med at fælde - og det sker oftest ført i november-december måned og i en alder af 7-10 måneder.
    Hvad slagtning angår, kan man langt tidligere få god kødsætning - så man må ligesom gøre op med sig selv, hvad der har første prioritet. Kontakt evt. Ela Nørgaard, som er formand for rex-klubben.


Kommentér på:
Avl af slagtekaniner

Annonce