{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

Mine chinchillaers farve {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen! smiley

Jeg er en forholdsvis ny chinchilla-ejer, som er blevet den heldige ejer af to dejlige og smukke chinchillaer for et halvt år siden ca. Jeg har kigget mange emner igennem her inde på forumet, og jeg er blevet meget mere nysgerrig hvad angår mine to basser.

Jeg kender hverken deres alder eller deres opdrætter (jeg kan måske finde ud af det, ved at spørge den tidligere ejer), men lige nu er jeg mest nysgerrig på specielt ChinChin's farve. Jeg har fået kigget et par hjemmesider igennem om farverne, men jeg er ikke helt sikker på hendes farve. Min anden chinchilla, Chloe, gætter jeg på er en standard grey smiley
Der er et par stykker der har spurgt samme spørgsmål herinde, og de har fået svar, så jeg håber lidt på samme, da det kunne være interessant smiley

(I kan se dem på min profil, jeg ved ikke helt hvilket billede der bedst viser ChinChin og hendes små "pletter" )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine chinchillaers farve
  • #1   21. apr 2014 Jeg er enig i at Chloe er Standard Grey.
    ChinChin er Pink White. Jeg tror hun (?) er Hetero Pink White. Hvis hun er homo, kan du se at hendes øjne har en hvidlig ring ved iris, og de ser nærmest gennemsigtige ud - lidt som man ville forvente med et albino dyr smiley


  • #3   21. apr 2014 Pia N:
    Mange tak for svaret smiley
    Jeg tror også meget på, at hun er en Hetero Pink White! smiley

    Jeg kan umiddelbart ikke se noget hvidt i hendes øjne, det ser kun ud til, at der er blåligt/blankt omkring pupillen.
    Og hvad betyder det, at en chinchilla er homo?
    Og lige et ekstra spørgsmål: Jeg har også hørt om TOV Pink White, hvad betyder det så? smiley


  • #4   21. apr 2014 Det er fordi de kan være hhv. homozygot beige og heterozygot beige.
    Homozygote dyr (aka homo) har 2 gener der koder for beige. Heterozygote dyr (aka hetero el. het) har 1 gen der koder for beige.
    Så hvis hun er hetero, har kun 1 beige gen og 1 wilson white gen. Hvis hun er homo har kun 2 beige gener og 1 wilson white gen.

    Beige er den eneste dominante mutation der både forekommer på homozygot form og heterozygot form, hos chinchillaerne smiley

    TOV er det samme som Velvet. Jeg plejer at sige at det er en aftegning, selvom man reelt ikke regner med aftegninger (lidt som Ebony der også er en aftegning = farve på maven + mørkhedsgrad).
    Hvis du ser på en Black Velvet eller en Brown Velvet, kan du se hvordan Velvet/TOV arter sig. De er mørke over ryggen, lysere på siden, og helt hvide på maven.
    Det er derfor ret svært at se om dyr der indeholde hvide gener (der vel og mærke kommer til udtryk), også indeholder TOV.
    TOV dyr kan have tendens til pletter. De kan også have tendens til en lidt anden næse form, der er mere afrundet/flad i det.

    TOV og Wilson White er desuden lethale på homozygot form (så vidt vides). Hvis du støder på udtykket homo eller hetero, er det i 9 ud af 10 tilfælde beige der tales om.
    I udlandet har man så også den uvane, at omtale meget mørke ebony dyr som homo, men vidt vi ved virker ebony akkumulativt, så der kan reelt ikke tales om homo/hetero.


  • #5   21. apr 2014 Okay, mange tak, det hjalp meget! smiley

Kommentér på:
Mine chinchillaers farve

Annonce