{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
522 visninger | Oprettet:

øretatovering - system? {{forumTopicSubject}}

Efter et par år med avl af hermelinere, synes jeg det må være tid til at begynde med øretatoveringen. Jeg er naturligvis medlem af kaninavlerforeningen.

Jeg har fået købt udstyret og købt både tusch og pasta. så må jeg se hvad jeg foretrækker.

Men jeg skal jo lige beslutte mig for et system med kuldnumre. Hvad bruger I andre?
Hermelinere har jo små ører - skal jo alligevel have 4 cifre i det ene øre. Men hvad med det andet øre? Dem jeg har købt har typisk haft 3 cifre.
Fx 001, 002 osv. Men hvad så året efter? Så skal jeg jo starte med 001 igen. Så kan jeg jo risikere at have kaniner med samme numre?

Jeg har før solgt unger, hvor køber mærkede dem. Her blev det fx 301 og 302. 3-tallet for fødselsåret 2013 og så går der jo 10 år før man skal genbruge nummeret. Er det et bedre system?

Mærker I alle unger? Eller kun dem til videre avl og lader "kæledyrene" slippe?

Kom gerne frem med jeres erfaringer og systemer.

Gode tips til mærkning i det hele taget modtages gerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  øretatovering - system?
  • #2   17. apr 2014 Ja. Sådan kan man gøre. Men mange ink. mig bruger denne metode:
    Hvis der er fx. syv unger i dit første kuld i 2014 så øremærker man ungerne med disse numre: 1401, 1402, 1403, 1404, 1405, 1406 og 1407:)


  • #4   17. apr 2014 Foreløbig er jeg nok mest til at der kun skal 3 tal i øret.
    Og så synes jeg der er noget godt ved at have en form for årstal med - fx blot 4 for i år. Så jeg starter med 401 og så frem.

    Så skal man bare ikke have mere end 99 unger på et år! smiley


  • #5   17. apr 2014 Stald Eskir - Jeg har aldrig sagt at der ikke er MANGE der ikke køre på din måde. Men blot at der er mange avlere der køre på min måde. Det er nemlig hos andre avlere jeg er blevet rådet til at gøre det på denne måde.
    Jeg er ikke en person der bliver sur eller irriteret over disse småting.....:)


  • #7   17. apr 2014 Jeg har endnu ikke forstået behovet for at kunne 'identificere' kaninens 'føde/øremærknings-år' ved at f.eks sætte et cifre foran det oprindelige løbenummer, når nummeret alene giver jo absolut ingen mening alligevel uden de rette papirer til.

    Vi tatoverer udelukkende med 3 cifre i venstre øre med begge (alle 3) avlernumre i husstanden, hvor vi har startet med 001 og derefter mærket i kronologisk rækkefølge.
    Dette gælder både for hermelin og dværgvædder.

    Det er den bedste udnyttelse af tallene, og når man kommer til 999? Ja, så tilføjer man blot det 4. cifre, således man kan mærke fra nr. 1000 til 9999.

    - Så jeg synes ikke der er nogen grund til alt det andet pjat, det forvirrer mere end det gavner smiley


  • #9   17. apr 2014 Dejligt med forskellige inputs.

    Det med markering af år - det nok fordi jeg er "farvet" af at have heste. Der indgår fødselsåret jo i hestens nummer.

    Jeg kan godt se, ved at køre los fra 001 og frem - så kan avle rigtig mange før man skal overveje man skal gå til 4 cifre eller starte forfra.


  • #11   18. apr 2014 Du kan sagtens lave årskode - men så kan du ikke nøjes med 3 cifre, hvis du laver over 100 unger om året.

Kommentér på:
øretatovering - system?

Annonce