{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe? (marsvin)
  • #1   5. sep 2012 2-3 uger, så begynder hun fravænning... men ikke dermed sagt de må tages fra der. De skal gå ved mor i mindst 4 uger. Og obseverer du de stadig patter efter 4 uger (det er sket for mig de har pattet hist og pist helt til 7 ugers alderen for hunungernes vedkomne, de er ofte ikke blevet taget fra mor ved fire uger jo) og vejer de stadig under 300g så lader man dem gå lidt længere.... indtil de vejer over 300g.

  • #2   5. sep 2012 Med andre ord de skal blive ved moren til de mindst er 4 uger og vejer 300 gram.

  • #3   5. sep 2012 ja eller de bør i hvert fald.... og de SKAL hvis du opdrætter under enten DMF eller DMK, men der findes (deværre) ingen lovgivning på området som ved fx hund og kat.

  • #4   5. sep 2012 De SKAL ikke, hvis man er medlem i DMK. Man må bare ikke SÆLGE dem før de er 4 uger og vejer mindst 300 gram.

  • #5   5. sep 2012 nå ja, tak for flueknepperi når jeg ikke selv kan finde fluen;)

  • #6   5. sep 2012 Okay - tak for hjælpen. Nu har jeg skoldet bur hver 2. dag og moren er kommet på noget antibiotika efter hende og hendes unger fik en luftvejsinfektion.. Jeg skulle bare være sikker, men hvad gør man så hvis nu moren ender med at afgå ved døden?

    Ungen vejer 168g og er 2 uger - hedder det så noget modermælkserstatning eller ?


  • #7   5. sep 2012 Ja, KMR eller Royal Canin mælkeerstatning til killinger.

  • #8   5. sep 2012 Okay - tusinde tak for jeres hjælp, jeg sætter virkelig pris på det smiley

  • #9   6. sep 2012 Det gjorde hun desværre ikke - hun sov stille ind for 15 minutter siden, efter dyrlægen havde givet hende sidste behandling.. smiley

  • #10   6. sep 2012 åh det var synd... men ungerne skal nok klare den når de er blevet 14 dage trods alt og har fået råmælk...

  • #11   7. sep 2012 Ja jeg har været over ungerne som en høg - og ringet til dyrlægen for at sige at hun er væk, det bur var virkelig tomt imorges. Og i nat brugte jeg jo så tiden på lige engang imellem at kigge unger, se om de var interesserede i lidt af det mælkeerstatning og så blev der ellers desinficeret over det hele. Fik simpelthen angst over de bakterier.

    På den lyse side har jeg fået forklaret, at den bakterie ikke kan smitte til vores hunde og katte - og de andre marsvin har det heldigvis godt. Så nu håber jeg inderligt på, at ungen har så meget modstandskraft - og at det præventiøse middel vil virke - så jeg ikke mister hende også.


  • #12   7. sep 2012 Ved de hvad det er for en bakterie der har forårsaget det?

  • #13   7. sep 2012 Mørkøv kunne ikke hitte ud af det, så vi blev henvist til Gørlev, hvor de mente det var Bordetella bronchiseptica, som jo så er en lungebetændelsesbakterie.

    Ungen skal så have en vaccine der skulle øge hendes modstandskraft på mandag, men indtil der skal hun have antibiotika morgen og aften blandet med mælkeerstatning.


  • #14   7. sep 2012 det er samme bakterie der giver det såkaldte "kennelhoste" ved hunde kan jeg høre. Det er alm. at vaccinere hunde mod det, jeg har dog aldrig hørt endnu at et marsvin er blevet vaccineret. Har du hunde, kaniner eller kat (er i tvivl om katten dog) kan de også få det (og bør nok også vaccineres).

  • #15   7. sep 2012 Hvad i alverden er det for en vaccine?
    Jeg har aldrig hørt om, at der findes vaccine til marsvin. Det er da vist noget helt nyt.
    Men jeg har så heller aldrig hørt at marsvin skulle kunne få lige netop den variant at bordetella.


  • #16   7. sep 2012 Det var det de påstod deroppe - og det er første gang jeg nogensinde har oplevet mine marsvin være syge - de har ALDRIG haft svamp eller lign. Så jeg kan ikke trække på egne erfaringer - men har nu overtalt min søde kæreste til at vi har bestilt tid ved en anden dyrlæge for at få en anden mening, og så må jeg tage den derefter.

    Alle vores andre dyr, både hunde, katte og kaniner er helt up to date med vacciner og hundene skal et smut til dyrlæge imorgen da der skal klippes negle og tjekkes bisser - så kan jeg få mine forældre til at tage katten med, så de kan blive tjekket i "hoved og mås" så vi kan være 100% sikre. Dyrlægerne sagde bare at den ikke kunne smitte til andre arter.


  • #17   7. sep 2012 altså hvis det er den bakterie så KAN den godt smitte andre arter... så godt de andre er vaccineret (minder mig om min kat skal vaccineres snart ups...)

  • #18   7. sep 2012 Ja vi holder os altid oppe med vaccinerne, da vi for længe,længe siden havde en hund der fik kennelhoste, og det var jo også noget værre øv at komme af med igen.

    Ups, så må misser afsted til dr.dyr :o) hehe


Kommentér på:
Hvor længe? (marsvin)

Annonce