{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.021 visninger | Oprettet:

Marsvin var drægtig da vi købte det :( {{forumTopicSubject}}

Hej .
Ville lige spørge jer til råds.
Vi købte den 15/7 et par marsvin unger ved en opdrætter.
1 hun og 1 han.
Nu kan jeg se hun er drægtig, og jeg kan mærke liv i hendes mave.:(
Hun er ikke blevet drægtig her. Det er bestemt ikke planlagt at vi skulle have unger og slet ikke når hun ikke er ældre. Han sagde hun var 6-8 uger da vi hentede hende smiley Gør alt jeg kan for at hun skal få alt det rigtige at spise. Persille, kål, agurk, melon,brocoli, gulerødder, mælkebøtter, æblegrene og et foder med meget højt indhold af c vitamin.
Men synes jo bare hun er alt for lille, hun vejer 788 gram i dag og har for en uge siden vejede hun 664 gram. Men kan jeg gøre andet for at hjælpe hende?
Hvornår kan man forvente ca at hun føder? Hun er de sidste to dage rigtig meget i sit hus, og kommer faktisk kun ud og henter mad og tager med ind i huset, kan det være tegn på at det er lige op over eller hvad ?

Nogen der har nogle gode råd,?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin var drægtig da vi købte det :(
  • #1   24. aug 2012 ved at man skal undgå persille til drægtige hunner da det kan (i værste tilfælde) give spontane aborter. Jeg anede det ikke og det gik fint med min , men fik det at vide herinde...

  • #2   24. aug 2012 Ups se allerede der lærte jeg noget. Ikke mere persille til hende.:( Er bare så nervøs for om hun kan klare det når hun ikke er ældre:(

  • #3   24. aug 2012 kan jeg godt følge. Jeg har haft marsvin i næsten 25 år og aldrig haft unger, før jeg købte en dyrehandler hun som viste sig at være drægtig også meget ung.Hun fik 3 unger. Hvor de 2 hanner blev kastreret, den ene foræret væk til en opdrætter der kunne bruge ham i en flok hunner og den anden og pigen er her stadig. men uh nervøsiteten kender jeg ALT til.. vores fødte på under 10 min midt om natten midt i Pirats of the Caribian;-)

  • #4   24. aug 2012 Sikke en ærgelig historie men hun skal nok klare sig, det tror jeg. Der går nogle uger endnu, måske 3 uger før hun føder hvis I først er begyndt at mærke liv. Ved mit kuld gik der ca. 3 uger smiley Går drengen og pigen så alene i hvert sit bur? Held og lykke.

  • #5   24. aug 2012 Nej han har en kammerat , men lige nu går hun alene smiley Vi mærkede liv første gang for en uge side ved at tilfælde. Havde været indlagt med min søn og kom hjem efter to dage, synes hun vr blevet kæmpe på de dage og da jeg sad med hende mærkede jeg liv. Er 8 dage siden nu:) Takker håber det går godt.

  • #6   24. aug 2012 altså da jeg mærkede liv gik der ca.10 dage så havde vi 4.. (eller 5 for vi havde jo 2 med hende.). så forhåbenligt går der ikke så lang tid inden hun ikke er alene mere.


  • #7   24. aug 2012 Hendes mave er meget spændt til morgen i forhold til igår aftes, der er liv , men kan det måske være et tegn på at hun snart føder?? Det er første gang vi har marsvin, så jeg er noget grøn på det område, men må da så sige jeg får noget at en ilddåb her smiley Men nu håber jeg det går godt, for må da indrømme at det er super spændende smiley

  • #8   24. aug 2012 prøv at mærk efter i bækkenet. Kan du forstille dig hvor skambenet sidder på et marsvin? (hint hint: det er på undersiden når hun står på alle fire, fra tissekonen og ca 2 cm i retning mod navlen, så burde du finde knoglen jeg snakker om) Hvis der er en åbning i "symfysen" på 1-2 cm hedder det vist med et fint ord, går der sjældent mere end et par døgn.
    Hvis hun har været 6 uger ved købet og hun ikke har født endnu kan hun til opdrætters forsvar godt være blevet parret inden hun var fyldt 4 uger. Det sker ikke ret tit at en bror bliver kønsmoden inden 4 uger, men det kan ske. Han hun derimod gået med far og mor på en gang er det sansynligt det er faderen som skal være far og bedstefar på en gang... jeg lader personligt ALDRIG voksne hanner gå i bure hvor der er hununger fra 2 uger og op... for de kan godt blvie gravide så tidligt i nogle uheldige tilfælde (det er ligesom med menneskepiger: jo tungere jo tidligere bliver de kønsmodne).


  • #9   24. aug 2012 Men når ungerne kommer, hvis der er en pige, så kan du jo beholde hende som veninde til mor smiley Du kan mærke hende bagpå ved hendes hale når hun åbner sig, når de kan have 2 fingre mellem bækkenet, de kan åbne sig op til 14 dage før.

  • #10   24. aug 2012 Au Naturel: det er marsvin det handler om her, de har ingen hale;)
    De åbner først i bækkenet bagpå, men det kan de gøre 14 dage før så det er ikke så god en målestok for snarlig fødsel som foran på bækkenet i symfysen, der åbner de nemlig først når ungerne er ved at glide ned i fødselsgangen 1-2 døgn før fødsel...


  • #11   24. aug 2012 jeg ledte efter den der åbning og kunne ikke finde nogen.. jeg vågede "bare" over hende som en høg;-)


  • #12   24. aug 2012 Uhh ja, må ind og mærke på hende næste gang jeg giver hende mad. smiley Ja men hvis det skulle være den han vi har købt med der er far burde jeg vel kunne se det, Hun er sort/brun roset og han er grå roset smiley

  • #13   24. aug 2012 nappede lige et billede fra SIMSE (så, så har jeg krediteret Simse for det, så blvier hun nok ikke sur:))

    http://simsesdyr.weebly.com/uploads/2/5/3/5/2535969/6419390.jpg?279

    der hvor der står "Urethra", mærk efter der på marsvinet. Der vil komme en åbning mellem knoglerne der efterhånden som ungerne glider ned i fødselsvejen. Den åbning har jeg ALDRIG oplevet tidligere end 1½ døgn før fødsel...

    og ja jeg kan godt se det er en rotte på billedet men kunne ikke finde noget uden hale...


  • #14   24. aug 2012 Har lige mærket på hende, og hun har en stor fordybning når men finder det punkt smiley Pyyy så tror jeg måske det kan ske snart

  • #15   24. aug 2012 Hej Christina smiley
    Dejligt at du har fundet vej ind til GG også. Her kan du i hvert fald få en masse hjælp til dine nye familiemedlemmer.
    Det er mig du snakkede med i facebookgruppen smiley


  • #16   24. aug 2012 Ja det er da en super side den her smiley Ok, super gode råd du gav :).

  • #17   24. aug 2012 Christina Du kan også tjekke www.mutterne.dk deres forum. smiley

  • #18   24. aug 2012 Susan, jeg skrev også det med det to uger hvis du læser mit indlæg smiley Jeg er godt klar over at et marsvin ikke har en decideret hale men på en skinny kan man se halebenet som de kan bevæge og stritte med og det var det, jeg mente.

  • #19   24. aug 2012 Man kan da godt give drægtige mutter persille, men man skal ikke overdrive med den bredbladet persille. Har altid givet mine mutter (også drægtige) persille, der er jo rigtig meget c-vitamin i det smiley

  • #20   24. aug 2012 der er ingen forskel på indholdet i kruspersille og bredbladet så vidt jeg ved Trine T?

  • #21   24. aug 2012 Jeg har bare læst flere steder at indholdet af oxalsyre er højere i den bredbladet end i kruspersille!

  • #22   24. aug 2012 ok ok, så sige vi det, gider ikke undersøge det og mine får alligevel kun persille(stængler) når jeg skal fjerne nogle af dem der er gået i stok...

  • #23   25. aug 2012 Nej ikke noget nyt endnu, hun spiser og drikker fint. Ligger meget inde i sit hus, kommer kun ud og snupper mad med derind. Tror det bliver snart, synes hun buler ud under maven også smiley

  • #24   26. aug 2012 Jeg har læst og læst og læst smiley Håber heller ikke der kommer andet end max 2. Men der er ikke sket noget endnu. Giver besked når hun har født smiley


  • #25   27. aug 2012 Takker mange gange:) Jeg krydser også alt , og vi holder øje med hende hele tiden. Hun spiser rigtig meget lige i de her dage. smiley


  • #26   28. aug 2012 Stadig ikke født, ihhh kan snart ikke vente mere, Hvor længe kan det tage altså. Nu er det 11 dage siden jeg mærkede tydelige spark. Kan tydeligt mærke babyer og se liv. Hvor længe fra man mærker liv kan man så forvente der går til de ca føder.. ???
    Ja er grøn i marsvin fødsel smiley


  • #27   28. aug 2012 der kan gå op til fire uger fra første gang man mærker små puf så det kan man slet ikke bruge som rettesnor.... det undrer mig virkeligt hvis skambenet står pivåbent at hun så ikke har født endnu, det har jeg aldrig oplevet her der så er gået mere end to døgn. Mine spiser tit som små svin helt op til fødslen, jeg tror de små ædemaskiner nogle gange forveksler begyndende ve-smerter med mavepine af sult*SS*
    Sålænge hun spiser som hun plejer eller mere er der ingen grund til bekymring. Men stopper hun med og spise skal hun helst gå i gang med at føde MEGET kort efter, ellers kan der være noget galt...


  • #28   28. aug 2012 Ja hun spiser meget, men hun er nu kun ude at hendes hus for at spise.. Ja undre også mig . Våger over hende og hvis der ikke er sket noget i morgen overvejer jeg om hun skal et smut til doktor dyr smiley

  • #29   30. aug 2012 Jeg var så ret sikker på at det var i nat hun fødte. Hun var /og noget urolig. Spiser helt vildt meget, grynter og bukker sig ned som om hun vil slikke sig. Jeg kan så mærke nu at hun er begyndt at åbne, nu er jeg ikke i tvivl men kan se at jeg tog fejl første gang jeg mærkede, havde ikke fundet det rigtige sted smiley Men har jeg nu. Der er ca en halv fingerspids hul nu mellem hendes bækkenknogler. Hvor langt tid må hun gå på den måde. Kunne tydeligt i nat høre ungerne i maven, skære tænder.

  • #30   30. aug 2012 godt at høre hun ikke var åben før, troede lige jeg tog fejl med de 1½-2 døgn der ellers altid har været reglen her;) Det lyder helt fint at hun æder løs og sålænge hun gør det har hun det i hvert fald godt:) Begynder hun at sidde og "hoppe" og bukke sig ned indimellem så har hun presseveer og så skal hun have "produceret" en unge indenfor 3 kvarter helst. Sker det ikke eller går veerne i stå igen bør du opsøge en dyrlæge når du er uerfaren med fødsler. Os der har prøvet en del gange har forskellige "triks" der nogle gange kan hjælpe, men har man aldrig oplevet en marsvinefødsel som var normal før, bør man lade dyrlægen hjælpe.
    Noget du kan gøre som kan hjælpe hende er at sørge for hendes muskler har kalk nok: musklerne beøver kalk for at trække sig sammen og da livmoderen er en stor muskel er det vigtigt en hun ikke er i kalkunderskud ved fødslen. Så giv hende noget kalkrigt grønt. Du kan finde ideer her http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0058 ved at scrolle ned til du finder nogle grøntsager, der er fx kørvel og bladselleri gode kalk-kilder og en skefuld havregryn oveni tørfoderet også godt, så er du sikker på kalkmangel ikke bliver et problem (så kan veerne gå i stå nemlig hvis der er kalkmangel). God fødsel:)


  • #31   30. aug 2012 Jeg er ikke hjemme igen før sent i aften . Nu har jeg givet hende havregryn i maden også. Håber bare så meget hun venter til jeg er hjemme med at føde men tror faktisk hun vælger at bruge roen til det i dag:) Kan ikke rigtig gære andet end at krydse alt jeg har for at det går smiley

  • #32   30. aug 2012 rigtigt mange vælger osse om natten.. enten et sted efter midnat, eller omkring solopgang (4-5 tiden), for der er der åbenbart osse ro.
    Andre er så hamrende ligeglade med ro.... jeg havde en, der begyndre at føde i skabsburet mens jeg mugede på hylderne over hende.


  • #33   30. aug 2012 De gange mine mutte piger har født har det altid været om eftermiddagen, når vi kom ind ad døren efter arbejde og børnehave og der var allermest tryk på med støvsuger og børneleg, mærkeligt nok smiley

  • #34   30. aug 2012 Lige kommet hjem og ingen unger endnu. Hun har bare svært ved at finde ro. Håber lidt på noget søvn i nat, hun holdte mig vågen i nat da hun var så urolig smiley

  • #35   30. aug 2012 mine føder oftest ved midnat mens jeg stadig er vågen.

  • #36   30. aug 2012 Jeg har kun haft 2 kuld men begge var om dagen, det ene lige før middag og det andet tidligt på eftermiddagen smiley

  • #37   31. aug 2012 Stadig ikke nogen unger smiley Nu må hun altså gerne spytte dem ud. De sparker på livet løs og hun ligger faktisk helt fladt for hun er SÅ stor nu er hendes bagben ikke kan samles, håber det er normalt

  • #38   31. aug 2012 hvis hun ligger og stritter bagud med bagbenene så er der virkeligt ikke længe til, hun har født inden weekenden er ovre.

  • #39   1. sep 2012 Det gør hun, men der er stadig ikke sket noget. smiley

  • #40   1. sep 2012 uhh det spændene håber alt går godt smiley

  • #41   1. sep 2012 Nogen gange kan 'pivåben' osse være forskelligt alt efter fortolkning og erfaring... de kommer når de er klar smiley

    En af mine hunner blev kontrolgramset igår eftermiddags, hvor jeg vurderede at 'hold da op'.. hvis jeg holdt hende lodret, så ville de dratte ud selv. Og ganske rigtigt - sent i går aftes spyttede hun 4 kornfede unger ud.


  • #42   1. sep 2012 Hold da op smiley !!

  • #43   1. sep 2012 yep.. hun slæbte rundt på små 500g bebiser ialt... og fødte uden en lyd.
    Jeg har efterhånden konkluderet at fødende kvinder er nogen svagpisser... de hyler og skriger bare for én unge, som ikke engang er nær så stor som marsvineunger, hvis man tænker procenter af mors egenvægt smiley


  • #44   1. sep 2012 Stort tillykke med de små babyer:) Håber vi får babyer her i weekenden. mit bud er at der er 2 måske 3, men kan helt sikkert mærke baby og liv i begge sider smiley


  • #45   1. sep 2012 Takker - det er altid fantastisk at få lov til at se fødslen, hvis man er så heldig.

    Har lige hentet min hun fra jylland osse, med sine 3 små fede unger.. så her er lidt babyboom-agtigt, LOL


  • #46   1. sep 2012 Hvorfor sad du med hende på skødet da hun fødte?

  • #47   2. sep 2012 Det var et relevant spørgsmål når du selv bringer sådan noget på bane.
    Prøv dog i det mindste at virke bare en smule ældre end det der tøsefornærmede-teenagestadie - det er ærlig talt trættende at se på.


  • #48   2. sep 2012 Ja, og?
    Jeg svarer ikke på vegne af Cavy Cats - jeg svarer ud fra min egen personlige opfattelse, hvis du skulle være i tvivl.


  • #49   2. sep 2012 hold da op en eksplosion ... smiley
    Det var da et stille og roligt spørgsmål

    - Jeg er spændt, har hun født din lille Mut??


  • #50   2. sep 2012 Man bør ikke stresse en hun unødigt ved at løfte høj drægtige rundt medmindre det virkelig er nødvendigt ligesom der heller ikke er nogen grund til at løfte et høj drægtig marsvin på vej i fødsel/ i fødsel rundt.

    Man kan fint følge fødslen på afstand ved at dyret er i sit bur.

    Tam eller ej så er det unødigt, og kan for de fleste marsvin være stressende, og det er ikke noget man bør gøre.


  • #51   2. sep 2012 joe jeg er enig.... selvom mine hunner ofte bliver meget tamme når de er drægtige (på grænsen til det klæbrige, sådan er det når hormonerne raser og man er lækkersulten hele tiden, så ÆÆÆÆLSKER man pludselig madmor højt;)), alligevel rør jeg dem ikke under fødslen overhovedet medmindre jeg kan SE der er et problem.... fx hvis det går meget stærkt så der kommer en unge mens hun er i fuld gang med at vaske en anden, så åbner jeg lige hurtigt, napper den førstfødte og skubber den næste op til hendes hovede så hun kan gå i gang med den, så vasker jeg den første ren for hende (med en klud) og lægger den forsigtig tilbage og forstyrrer mest muligt. Men i de fleste tilfælde står jeg bare et par meter fra burewt og leger "flue på væggen":) jeg tager KUN en hun i fødsel ud af buret hvis jeg mistænker en unge sidder fast og jeg skal i gang med at være fødselshjælper...

  • #52   2. sep 2012 Jens: Slap lige af hva'? Det var af ren og skær nysgerrighed, det kunne jo være, der var en reel grund til, at du var nødt til at sidde med hende på skødet da hun fødte, som feks, at der var problem med fødslen.

    Men ellers enig med de andre. Når en hun føder, så bør man lade den være i fred i sit bur, medmindre der er en grund til, at den skal have hjælp. En fødsel er stressende nok for en drægtig hun, uden at ejeren behøver stresse den yderligere samtidig med.
    Det er faktisk direkte uansvarligt at tage en hun i fødsel ud af buret, medmindre den har brug for hjælp. Men man kan vel ikke bebrejde en 10-årig for ikke at tænke på, hvad der egentligt er bedst for dyret i sådan en situation.


  • #53   2. sep 2012 Nej hun har ikke født endu, stadig en fingerbrede åbnet unde maven. Håber hvergang jeg kommer forbi hendes bur at der er unger. Hun brummer dog og laver nogle underlige hop, som om hun stikker sig på et eller andet. Men tror det måske kan være lidt sammentrækninger. smiley
    Jo også lidt svært at regne det ud når jeg ikke ved hvornår hun ca er parret smiley

    Jem ser faktisk gerne at du ikke bruger min tråd til sådanne udbrud. Har intet med mit oplæg at gøre. smiley


  • #54   2. sep 2012 Info. Jeg har sat Jens på filterlisten, må indrømme jeg finder ham dybt useriøs. Har læst i andre tråde at han også kommer med nogle dumme udbrud. Det var ikke derfor jeg lavede denne tråd, det var for at få lidt hjælp, hvilket jeg bestemt også har fået smiley Jeg er helt ny marsvinejer smiley Derfor er det super i kommer med jeres viden. Dog synes jeg ikke om udbrud som Jem kom med.
    Håber på forståelse for mit valg smiley


  • #55   2. sep 2012 hvis jeg tænker på hvad jeg kalder en fingerbredde, så kan der godt gå nogen dage endnu smiley
    Når de er pivåbne, så bliver man sådan helt 'hold da kæææææææææft' når der bare er plads forneden til fingrene, hehe


  • #56   2. sep 2012 Hmm ok så kan der jo gå dage endnu. Men vi må vente og se. Mærker ikke på hende mere i dag. Synes hun skal have så meget ro som muligt. Hun æder HELT vildt.

  • #57   2. sep 2012 Jeg har også tit oplevet, at de kan være temmelig åbne i ret lang tid inden der rent faktisk sker noget smiley
    Og ikke nødvendigvis alle er lige "ugidelige" den dag de skal føde.
    Jeg havde en for et par uger siden, hvor jeg havde set parringen og derfor vidste hvilken dag hun ville føde.
    Den dag hun var sat til at have termin, om formiddagen, popcornede hun rundt i buret som en anden tosse. Jeg havde besøg og vi grinede af, at hun nok måske forsøgte at ryste ungerne ud *GG*
    Om aftenen fødte hun så to unger i al stilhed, mens jeg rent faktisk sad ved siden af hendes bur og var ved at klargøre et dyr til udstillingen i den weekend der kom, og jeg opdagede ikke en brik før den sidste af ungerne kom med et piv under rengøringen af den.


  • #58   2. sep 2012 ved du hvad god appetit er altid et tegn på intet er galt:) så slap helt af selvom hun ikke har født endnu, det lyder bestemt ike som om der er noget galt. Men af hun sidder og hopper lidt kan godt være fordi ungerne gør lidt avs indeni mens de bevæger sig nedad i bækkenet. Ved mennesker ser man det samme og man vralter som en and de sidste 14 dage pga der ligger et hovede nede i ens bækken*LOL*

  • #59   2. sep 2012 Spændende tråd. Følger lige med.

  • #60   2. sep 2012 Jeg følger også lige med smiley

  • #61   3. sep 2012 Ja jeg tager det også som tegn på at hun trives at hun spiser så meget. Min datter på 10 år sagde igår da vi var ude og handle grønt til marsvinene : Mor jeg vil altså også gerne være marsvin hjemme ved os, hold op de får meget lækkert smiley Folk kiggede godt nok noget. smiley

    Men jeg tager det helt roligt nu, og venter og venter smiley De kommer nok når de er klar og er ret sikker på at der er mindst 3 stk. Kan mærke en i hver side, og hun buler ud under maven også som om der også ligger en der smiley


  • #62   4. sep 2012 Venter stadig. Begyndt at tro hun måske er blevet gravid her fra den 15/7, men jeg mærkede jo tydeligt unger og liv allerede den 17/8 er det ikke lige tidligt nok hvis hun kun har være 4 uger henne ca der ??? men hvis jeg går ud fra den 15/5 så er der jo ca to uger endnu, men hun er stadig en finger brede åben smiley

  • #63   4. sep 2012 Marsvin går jo drægtige i 10 uger. Hvornår fik du hende hjem?

  • #64   4. sep 2012 tydeligt liv ved fire uger er ikke muligt efter min mening... jeg har kostateret fostre i uge 3 som kirsebær store blærer i livmoderen, og så skulle man kunne mærke dem sprælle kun en uge senere? det tror jeg ikke på sorry:)

  • #65   4. sep 2012 Nej Vel Susan smiley Fik hende hjem den 15/7, og mærkede liv den 17/8 så vil jo helst tro hun var drægtigt da vi hentede hende smiley

  • #66   4. sep 2012 det har hun da også været.... hvis du mærkede liv 17/8 og har siddet med hende tit UDEN at mærke noget op til så har hun været mindst 5-6 uger henne... hun spiser stadig fint osv ikke? et hun sådan 1½-2 cm åben foran nu burde hun altså føde hvert andet øjeblik?

  • #67   4. sep 2012 Hun ÆDER fint, ja mærkede først liv den dag, hun er en fingerbrede åbnet i skambenet smiley Har hun været nogle dage smiley

  • #68   4. sep 2012 så er hun heller ikke helt åben, jeg har fede fingre og kan godt have lidt mere end en finger i normalt:)

  • #69   4. sep 2012 Ihh altså jeg er hård til børne fødsler der er jeg mester efter 4 stk af slagsen , hunde er jeg også god til, men marsvin der er jeg altså grøn smiley

  • #70   4. sep 2012 Medmindre du har haft hende gående med en han hos dig selv, så var hun nok drægtig da du hentede hende smiley
    D. 17/8 er kun knap 3 uger siden. Men så kommer der nok til at gå højst en uge før hun har født.


  • #71   5. sep 2012 JUBIIIIII så kom der to fine små grise i vores lille hjem.
    Og jeg overværede det og fik endda filmet unge nummer to kom. Kun klarede det så fint og tog mindre end 20 min. smiley


  • #72   5. sep 2012 Tillykke med de små. smiley

  • #73   5. sep 2012 Takker de er så fine, skal have dem vejet og set om de er drenge eller piger, se der kan jeg jo godt komme lidt i tvivl smiley


  • #74   5. sep 2012 Stort tillykke med de små smiley

  • #75   5. sep 2012 Takker , de vejer 118 gram og 108 gram. Hmm ret sikker på de begge er hanner men er lidt i tvivl smiley

  • #76   5. sep 2012 Tillykke smiley

  • #77   5. sep 2012 tillykke med tvillingerne:) og vedr. køn kan du jo smække et par billeder på ved lejlighed, mon ikke vi kan hjælpe der;)

  • #78   5. sep 2012 Takker lige ved at uploade fødslen af nummer to til youtube.. Vildt at opleve. smiley Er så glad og lettet over at alt gik godt. Men er der noget jeg skal være obs på nu. Mælk mad osv.. ??? Kan slet ikke takke nok for jeres råd og hjælp smiley


  • #79   5. sep 2012 TILLYKKE med bebsierne. smiley Så kom de endelig ud. smiley

  • #80   5. sep 2012 https://www.youtube.com/watch?v=hvE4cQsGJBw&feature=youtube_gdata_player

    Ved ikke om jeg kan ligge dette link ind her smiley


  • #82   5. sep 2012 Så er der lagt billeder ind af deres køn?


  • #83   5. sep 2012 Sikke en fantastisk video og det klarede hun da super flot smiley

    Du skal egentligt bare være opmærksom på, at der kommer mælk i hendes dievorter og at ungerne dier hos hende.
    Udover det, er der egentligt ikke så meget du skal være opmærksom på smiley
    Godt med hø og grønt til mor og unger (når de begynder at spise lidt også) og så skal de nok klare sig smiley


  • #84   5. sep 2012 Du har ret, det er 2 hanner smiley

  • #85   5. sep 2012 Ja synes også i første omgang det lignede hanner smiley


  • #86   5. sep 2012 jeg er i tvivl, syns det ligner en af hver, eller to hanner. Men er i tvivl om den ene. Sødt den ene sidder og klør sig henne mod slutningen*SS* jeg er også tit ude for ungerne forsøger at vaske sig selv, de vælter som regel de første par gange de skal forsøge at sidde på bagbenene*SS*
    Ja masser er grønt er godt til at få ungerne til at begynde at spise, men pas på med frugt og salater, fx icerberg kan godt give diarre ved sådan nogle smådter... kål er bedre.


  • #87   5. sep 2012 hvafor en synes du ligner en hun smiley

  • #88   5. sep 2012 den der har en hvid bagpote er jeg i tvivl om...

  • #89   5. sep 2012 Også her. Håbede den med hvis pote var en hun får så kommer den ingen steder smiley Men hold op de er søde. Griner lidt over vægten for min hund vejede 72 gram ved fødslen smiley

  • #90   5. sep 2012 ja man bliver overasket over størrelsen... jeg måtte engang indlevere en marsvinehun med fødselsproblemer ved dyrlægen og tage på arbejde. Hun ringede i løbet af dagen og sagde den havde fået nogle KÆMPE unger (dødfødte) og hun godt kunne forstå den ikke havde kunnet føde dem. Da jeg så kom derud efter arbejde fik jeg at vide de vejede omkring 110g -130g stykket... det er sgu da ret normalt for marsvineunger sagde jeg? (rekorden her er 160g) Dyrlægen havde aldrig set et nyfødt marsvin så hun var ved at gå bagover over størrelsen*SS* "de er jo på størrelse med kattekillinger!" himlede hun*SS*

  • #91   5. sep 2012 Ja det var da normal størrelse. Men mon ikke de har ligget den gale vej i maven. Det kuld Chihuahua hvalpe jeg tog imod vejede 72-108 gram. smiley Det er vild at se så færdige de er de små grise når de kommer ud. Nu er det vist på tid at vi får gang i at lave vores selskabsbur, tror jeg inddrager mit barskab, der kan laves ca 4 bure i det smiley


  • #92   5. sep 2012 Dejlig video. smiley

    Jeg har kigget på dine billeder, og umiddelbart vil jeg sige, at begge dine unger er hanner.


  • #93   5. sep 2012 Har lagt et billede mere ind i album af unge nr 1 .. Det er lidt tydeligere tror nu også det er to hanner smiley

  • #94   5. sep 2012 Grunden til marsvineunger er så store når de bliver født er jo netop fordi de fødes færdigt udviklede smiley

  • #95   5. sep 2012 Og det er stadig hanner begge to smiley

  • #96   5. sep 2012 De dier fint allerede og hun har mælk, hun e så dygtig mor, selvom man godt kan mærke på hende at hun er træt. De små suser rundt i buret smiley Så søde altså:) Der er lige blevet fyldt, æble, gulerod,agurk, persille og spinat ned til hende og grøn peber frugt. smiley

  • #97   5. sep 2012 lad være med at give dem agurk, det er jo kun vand. Det er kun velment jeg siger det men som mor ved du jo at småbørn skal have mad, ikke sodavandsis som agurk nærmest svarer til indefor marsvin, der er INTET i de kan vokse af og desværre smager det så godt at du kan ikke forvente de kun spiser lidt af det, de æder sig mætte i det hvis de kan slippe af sted med det. Kun giv grønt der rent faktisk er næring i sålænge de har unger. Altså syns jeg i hvert fald...:)

  • #98   5. sep 2012 og hold forøvrigt igen med spinaten, den indeholder oxalsyre som afkalker knoglerne og det har hverken voksend unger eller ammende mor brug for... (sorry jeg er træls*SS*)

  • #99   5. sep 2012 Tillykke med bebserne smiley

    Jeg er også ret sikker på det er 2 hanner smiley


  • #100   5. sep 2012 Nu er de ihvertfald døbt Bumle og Blackie smiley

  • #101   5. sep 2012 Ihh.. Hvor sødt! smiley

  • #102   11. sep 2012 Så er der familieforøgelse på vej igen ved vores andet marsvin, har mærket unger i går og hun er kæmpe smiley Spændende, satser på de kommer når den andens små er gamle nok til at flytte hjemmefra smiley


  • #103   16. sep 2012 Hende her er sat til han den 15/7 burde hun ikke føde snart så smiley Synes godt nok hun er stor og hun er større end min anden som fødte den 5/9 smiley

    profilbillede
  • #104   16. sep 2012 tidigste termin er d. 21/9 - men der er ingen garanti for at hun er blevet drægtig samme dag som du har sat hende til han.
    Min sidstfødende hun, der fik 4, var pæææææææææænt meget større.


  • #105   16. sep 2012 Jeg har også regnet mig frem til den dato:) Tager ca 50 gram på om dagen smiley Så hun ender da som ballon smiley

  • #106   17. sep 2012 Har regnet mig frem til at senest den 1/10 skulle hun gerne føde. Men hold op der er liv i den mave der smiley Hun er allerede nu 150 gram større end den anden der lige har født var. Gætter forsigtigt på 3 unger smiley

Kommentér på:
Marsvin var drægtig da vi købte det :(

Annonce