{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

DERFOR skal man bruge skinnybærere (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Sidder og snakker med en amerikansk skinnyopdrætter, som fortæller, at de er begyndt at opleve store problemer med skinnyerne i USA, fordi der er alt for mange nybegyndere der starter op med dem og ikke mener det er nødvendigt at bruge skinnybærere i deres avl.

Dette er hvad han siger:
"Well the Hr locus on skinnies is a hr/hr, on carriers is a Hr/hr. If you breed hr/hr too many generations it reverses the gene to rh/hr and the problem begins... They can develop these seizure disorder just as you would see on a pig infested with mites. They have short life span and very bad prognosis. Carriers are essencial for skinny breeders!"

På det sidste er der også i Danmark begyndt at komme nogle hudproblemer på nogle af skinnyerne som ingen rigtig har kunne forklare.
Men her er altså forklaringen på hvad det er der sker, rent genetisk, og at problemet ligger i manglen på brugen af skinnybærer.
Spørgsmålet er så bare, hvor mange af de her skinnyer med uforklarlige hudproblemer der skal til før opdrætterne begynder at overveje at bruge flere skinnybærere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DERFOR skal man bruge skinnybærere (marsvin)
  • #1   14. jul 2012 Generelt set er jeg fuldstændig enig med dig i nødvendigheden af skinnybærere i en ansvarlig skinnyavl.

    Hvordan det hænger sammen med hudproblemer ved jeg ikke. Nogle af de opdrættere jeg kender til, der nægter at bruge skinnybærere, er også nogle af dem der praler mest med hvor blød og lækker hud og få (ingen) hudproblemer deres skinnyer har. Hvorvidt det er sandt skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.
    Jeg har dog selv haft en skinny med hudproblemer ala tvangskradning i nakken, og derfor gør det det lidt svært for mig at følge argumentet idet jeg er én af de opdrættere der bruger markant flest skinnybærere (og omtalte dyr er efter skinny x skinnybærer parring).

    Men som sagt, generelt set er jeg HELT enig i nødvendigheden af skinnybærere i en ansvarlig skinnyavl.


  • #2   14. jul 2012 Rigtig god information, og kunne ikke være mere enig. Er desværre lidt bange for at nogle af de useriøse opdrættere, vælger ikke at bruge skinnybærer i deres opdræt fordi at de ikke kan få ligeså mange penge for skinnybærerunger som de kan for skinnyer, og det er dybt grotesk ifølge min mening.

  • #3   14. jul 2012 Skinnybære er nødvendig når man opdrætter skinnyer, og det er mig en gåde hvorfor det er så svært at forstå.

  • #4   14. jul 2012 Ja... Jeg har hørt argumenter som "Skinnybærere giver flere overbehårede unger", "Skinnybærere er et spildprodukt i skinnyavl" og "Skinnybærere er ikke nødvendige da skinnyavlen er stærk nok nu" for netop at undlade skinnybærerene... fra såkaldte seriøse opdrættere endda smiley

  • #5   14. jul 2012 Von Fancy: Det problem din har/havde kan jo skyldes noget helt andet end lige problemer i forhold til hr-genet.

    Det er jo heller ikke voldsomt mange skinnyer vi har set med det her problem endnu, fordi det først er indenfor de sidste par år folk er holdt op med at bruge bærere.
    I USA har folk undladt at bruge bærere i noget længere tid og derfor har det udviklet sig til et noget større problem. Og det er ikke utænkeligt, at det kan komme til at ske her også, hvis ikke folk begynder at tænke sig om.
    Det er muligt, at skinnyavlen er stærk nok i form af størrelse og helbred til at man kan parre skinny på skinny i mange generationer.
    Problemet opstår så, hvis man bliver ved med at gøre det, fordi det giver problemer med hr-genet i stedet for.


  • #6   14. jul 2012 At de har blød og lækker hud tror jeg har mere at gøre med hvordan man fodre end at det har noget at gøre med, at der ikke er bærere bag dem.

  • #7   14. jul 2012 Cavy Cats - det var også kun noget forbigående som gik over igen. Når jeg tænker efter, så de første skinnyer vi modtog (modtog i sin tid 20+ skinnyer ved en skinnyavler der både lavede indavl og udelukkende lavede skinny x skinny), havde generelt flere hudproblemer ja, så...

    Det er først efter skinnyerne blev populære at folk holdt op med at bruge skinnybærere - hvis man skal se groft på det, giver en parring med en skinny og en skinnybærer også kun 50/50 - dvs. for få skinnyer.

    Argumentet med at skinnyavlen er stærk nok - tja tjo... Men bliver den ved med at være det, har jeg ofte spurgt. Samtidig er skinnyavlen ikke stærk nok til at undvære kraftfoder, så den er kun stærk på den ene måde, men ikke på den anden.


  • #8   14. jul 2012 Ja blød og lækker hud kan fås gennem olie i foderet bl.a. smiley

  • #9   14. jul 2012 Jeg bruger både skinnybærer og alm. pelset marsvin i min skinny avl, netop for og få god størrelse på dem, flotte øre, og fin type smiley

    Men skinnybærerne har os bare SÅ skønt et temperament, så dem vil jeg ikk kunne undvære selvom jeg er let allergisk overfor deres pels smiley


  • #10   14. jul 2012 von Fancy: Altså i forhold til det her hudproblem, så bliver den ikke ved med at være stærk nok til at undlade at bruge skinnybærere. Det er muligt, det ikke er en udvikling vi kommer til at se særlig hurtigt, men i og med vi allerede HAR set skinnyer med de her problemer, så tror jeg ikke det er usandsynligt, at udviklingen af det vil fortsætte hvis folk stadig ikke bruger bærere.
    Og det vil tage generationer at rette op på problemet igen hvis det først ER opstået.


  • #11   14. jul 2012 Jeg har ikke en dyt forstand på skinny-racen, men vil egentlig gerne vide om man hver gang med avler, skal avle på en skinny og en skinnybære? Kan man nogen gange godt skinny og skinny eller bære og bære?

  • #12   14. jul 2012 Aldrig bærer x bærer! smiley

    Men skinny x skinny må man gerne smiley


  • #13   14. jul 2012 Er ikke marsvine menneske, men finder det denne her ''debat'' ret intr. smiley

    hvorfor må man ikke parre bære x bære? som sagt er ikke marsvine menneske...


  • #14   14. jul 2012 Men man må så ikke kun skinny x skinny? Der skal også være skinny x bærer en gang imellem?
    Undskyld de mange spørgsmål, men synes egentlig det er ret interessant smiley


  • #15   14. jul 2012 Ved en bærer x bærer parring kommer der både skinny, skinnybærer og alm marsvin, og du vil ikk kunne se hvem der er bærer og alm marsvin da begge jo har pels smiley

    Du bestemmer jo helt selv hvad du vil parre, og om du vil bruge bærer/alm marsvin i din skinny avl, men skinnybærer/alm marsvin ER en fordel i skinny avl da de kan tilføre størrelse, sundhed, øre, type osv. smiley


  • #16   14. jul 2012 Okay, mange tak for svar og information smiley Det er jo en hel videnskab med de skinnyer smiley

    Tror bare jeg holder mig til sind og farver, hehe


  • #17   14. jul 2012 arrrrrh smiley
    -har lige et spørgsmål til... sinnyer og ''rigtigt'' marsvin, er de sådan ens i udseende ud over pelsen er væk?, har nemligt tænkt lidt over om vis man barberede et marsvin om det så ville ligne en skinny? eller er er andre ting der anderledes udseendes messigt ved dem? smiley


  • #18   14. jul 2012 Jens N: Jeg tror nu ikke det var fordi at Mette S havde tænkt sig at barbere sine marsvin, at hun spørg, men nok mere om det er samme type man rent standardmæssigt forsøger at avle hen imod smiley
    Tror godt hun ved at det er en race for sig selv smiley

    Mette S: Nu er jeg ikke selv skinnyopdrætter, men jeg mener da nok at rent udseendesmæssigt (pånær den med den mangelende pels) så er det nogle af de samme ting der gør sig gældende, men vægtningen er jo forskellig alt efter hvilken race du beskæftiger dig med smiley



  • #19   14. jul 2012 Jens N
    - Selvfølgelig _kan_ man barberere et marsvin, spørgsmålet er vel mere hvad formål det ville tjene.

    Derudover så tror jeg det er de færreste som får steriliseret et marsvin.


  • #20   14. jul 2012 Jeg er helt enig med TS!

    Derudover kan man sagtens barbere et marsvin. Min blev fx barberet på halsen fordi den skulle have tømt en byld. Det gør det meget nemmere for dyrlægen at kurere et marsvin hvis den ikke har alt det pels der skygger.


  • #21   14. jul 2012 En skraber? Så tror jeg bladet skal skiftes pænt mange gange. Skrabere bruges til steder med tyndt hår.

    Man bruger en maskine til at klippe i pels. Det er meget nemmere og effektivt smiley


  • #22   14. jul 2012 har ikke tænkt mig at barbere marsvin smiley
    men vis en skinny havde pels ville den så ligne et ''rigtigt'' marsvin...
    -jeg har ikke styr på alle arterne for mig er det bare marsvin med eller uden frisure smiley


  • #23   14. jul 2012 Mette: ja fuldstændig. Alle marsvineracer ligner hinanden bygningsmæssigt smiley der kan muligvis være lidt størrelsesforskel, men ikke bygningsforskel.

  • #24   14. jul 2012 okay smiley

  • #25   14. jul 2012 Nu sagde jeg også blot at det var de færreste som fik det gjort, - indgrebet er jo noget mere drastisk end kasteration, så medmindre der er et formål med steriliseringen ville jeg vælge at kastere hannen fremfor at sterilisere hunnen.

    Hvordan man kan barbere et marsvin? Tjaeh, en trimmer med et særligt veterinær skær som går meget tæt og ellers ja, en skraber, hvad man nu har.
    - Der er jo ingen som siger at man skal eller vil, spørgsmålet var KAN smiley

    Selvfølgelig bliver et marsvin ligesom andre dyr barberet tæt ned ved operation et sted.
    - Eller min langhårskastrat, om sommeren når det er varmt får han en tur med hundetrimmeren med det korteste skær smiley Så pelsen ryger en tur.

    Personligt synes jeg så marsvin er kønnest med hår - skinnyer er så grimme *GG* Men de er stadig skønne.


  • #26   14. jul 2012 Rollo: dyrelæger kan godt finde på at tage en trimmer på nederste og så skrabe resten vis nødvendigt smiley
    og ja skinnyer er ikke just kønne, men lidt charme er da haha, vis jeg nogensinde skal eje marsvin skal det være en skinny eller en med hanekam smiley


  • #27   14. jul 2012 I know, har været med til en del kasterationer smiley

    Skinnyer er grimme, men de kommer igen mht. deres sind!
    - Men jeg har vist haft mine skinnyer, de fungerer ikke her i huset for mig, så jeg er hoppet på den modsatte vogn, lunkaryaer, hehe.


  • #28   15. jul 2012 Det lyder altså lidt sært, at generne skulle ændre sig, fordi man avler for meget skinny x skinny.

    Jeg er ikke uenig i at det sikkert kan skabe problemer... Jeg kan bare ikke følge den amerikanske argumentation. Det lyder ret spøjst.


  • #29   15. jul 2012 Nej måske ikke. Men man skal nok vide lidt om den dyreart/race før man kan følge logikken i det. osv.

  • #30   15. jul 2012 Det er genetik.
    Genetik er ens for alle dyr, og planter for den sags skyld.
    Det lyder underligt, at generne ændre sig, fordi man avler meget på en bestemt variation af et dyr.


  • #31   15. jul 2012 Det ved jeg da ikke, der kan da også opstå genetiske mutationer, så hvorfor det andet skulle være usandsynligt kan jeg for så vidt ikke se.

    Men jeg har ikke selv særlig forstand på det, men går ud fra Annbritt/Cavy Cats henter sin viden fra folk der har forstand på det smiley


  • #32   15. jul 2012 jeg kunne osse godt tænke mig en mere detaljeret uddybning af hvordan det skulle kunne lade sig gøre.

  • #33   15. jul 2012 Jeg har bedt ham om at skrive en artikel om det til mig som kan sættes i AT, så nu får vi se om det bliver mere tydeligt at forstå af det.

  • #34   15. jul 2012 Cavy:
    Okay...

    Von Fancy:
    Ja, der er altid en mulighed for mutationer (også derfor dem der siger at 100% indavl er det bedste, er ude hvor de ikke kan bunde, for der kommer hele tiden nye mutationer).
    Det <b>jeg</b> ikke kan forstå, er hvorfor nogle gener skulle flippe rundt, eller hvorfor der skulle være øget risiko for mutationer, når en specifik mutation er til stede.
    Det giver ikke rigtig noget mening, at tingene skulle forholde sig sådan, og hvis de gør, er det da noget helt nyt.

    Problemet med nye mutationer, især de recessive, er ofte, at der bare avles og avles, og derved ikke rigtig kommer noget nyt ind. Det fører til mindre genpuljer og i sidste ende skal der meget lidt til at smadre hele bestanden der har den specifikke mutation. Det er derfor man blander noget ind, så man undgår at stå i den situation, og det giver derfor også god mening, at man skal tænke på at hive andre dyr ind i avlen...
    Det er udelukkende den forklaring der er kommet på hvad der sker, jeg sætter spørgsmålstegn ved.


Kommentér på:
DERFOR skal man bruge skinnybærere (marsvin)

Annonce