{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Hvornår er det "okay" at avle? (Marsvin) {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg set den diskussion herinde så mange gange, og jeg synes altid det handler om "hvad jeg gør er det rigtige", men hvad er det rigtige? Kan man virkelig sige til andre mennesker at man ikke har det rette grundlag for at avle?

Første gang jeg fik unger var det fordi jeg gerne ville opleve det at få unger fordi jeg synes det kunne være hyggeligt. Jeg havde selv pladsen til dem og beholdte dem også (bortset fra en) fordi jeg ville gerne have mine "egne" unger.

Her anden gang er det - igen - fordi jeg synes det er hyggeligt og fordi jeg gerne ville prøve at blande de to farver som jeg har sat sammen - igen - beholder jeg alle ungerne fordi jeg har pladsen.

Men er det forkert af mig? Jeg gør det ikke for at blive en stor avler der skal sælge mine kuld jeg gør det for hyggens skyld, og jeg har det godt med det.

Jeg ved de kan blive syge, og jeg ville aldrig gøre det hvis jeg ikke vidste at jeg havde penge til at hjælpe mine dyr når de bliver syge. Jeg har før ofret flere tusinde kroner på et marsvin som (desværre) alligevel endte med at blive aflivet, men chancen for at leve, den skulle hun have.

Men er det "okay" at jeg gøre det på det grundlag? Og nu er denne debat ikke for at i skal mundhugge hinanden, det er ren og skær nysgerrighed, og vi alle gøre det vel på forskellige grundlag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det "okay" at avle? (Marsvin)
  • #1   24. jun 2012 Når det er til eget 'brug' er det iorden, for du gør det ikke bare fordi det er sjovt. Selvom du også kunne vælge at give nogle dyr uden hjem et hjem.

    Men ja jeg vi give dig ret i der er noget særligt ved at avle sine egne unger, og du beholder dem:-D


  • #2   24. jun 2012 Ville gerne give dyr uden et hjem et hjem, desværre er pladsen bare ikke så stor nu hvor der snart kommer unger smiley

    Men en dag jeg har pladsen til det kunne jeg godt finde på det, kan slet ikke klare tanken om at der sidder et dyr et sted og har det skidt eller intet hjem har, når jeg ved det kunne få bedre


  • #3   24. jun 2012 Der sidder SÅ mange marsvin rundt omkring, på DBA, Gul&gratis og i dyrehandlere.
    Derfor kan jeg personligt ikke se grunden til at producere flere marsvin, der kommer til at mangle hjem, bare fordi man synes det kunne være sjovt at prøve at have unger. Men så snart ungerne bliver store og ikke længere er små, kære og sjove mere og begynder at kræve plads, så gider man dem ikke mere og sender dem videre til andre.

    Men i dit tilfælde, hvor du jo netop gør det for at avle flere marsvin til dig selv og ikke bare for at sælge dem videre når de ikke længere er unger, der synes jeg det er helt ok. Du har jo netop pladsen til det, og det er dig selv, du avler dem til. De ender ikke som bare endnu et hjemløst marsvin på DBA, mellem alle de andre hjemløse marsvin.

    Du gør det lidt af samme grund som jeg avler, og så alligevel ikke helt.
    Det jeg plejer at sige om min egen avl er, at jeg avler udelukkende for min egen skyld, for at JEG kan have noget at udstille og for at JEG kan have noget at arbejde videre med i min avl for at forbedre de racer jeg har.
    Jeg kunne ikke være mere ligeglad med, om andre vil købe mine dyr eller ej, for det er ikke for andres skyld jeg laver dem, og stod det til mig, så kom der ikke flere unger i kuldene end jeg skulle bruge og kun lige nøjagtig de unger jeg havde brug for, så jeg ville kunne slippe for at skulle sætte dyr til salg.
    Så heldig er jeg bare ikke.
    Og det er så der hvor enten culling eller at sælge er de eneste løsninger på de unger der kommer i kuldene, som jeg ikke kan bruge. Og da jeg er imod culling, så er salg det bedste af to onder.


  • #4   24. jun 2012 Jens: Jeg sælger ikke mine unger endnu, men ved jo aldrig om det er noget der kommer til at ske smiley
    Men det er alene af den grund at jeg ikke stoler nok på at andre mennesker kan tage sig af dem, ved godt det måske lyder underligt, men det er jo mine små basser og ville blive meget ked af det hvis der skete dem noget


  • #5   24. jun 2012 Jens: Nej, men så sælger de dem INDEN de når at blive store og kedelige. Det er akkurat det samme i mine øjne hvis man bare avler for at avle og så sælge videre når de ikke længere er små babyer.

  • #6   24. jun 2012 Anja: Jeg er helt enig med dig.
    Jeg ville af samme grund også ønske at jeg havde ubegrænset plads til at beholde alle mine unger selv.


  • #7   24. jun 2012 Cavy: Ja men ser desværre mange marsvin rundt omkring der ikke rigtig er nogen mening med, men sådan ender mine marsvin aldrig. Jeg synes bare jeg har hørt kommentar "man skal ikke avle fordi det er sjovt" rigtig mange gange, men det er vel egentlig det jeg gør? Jeg har så bare pladsen og pengene til det, men det er jo stadig fordi jeg synes det er sjovt og hyggeligt.

    Men her er der ingen marsvin der bliver solgt fordi de bliver store og kedelige, af den grund at jeg aldrig synes de er kedelige smiley Selvfølgelig er der noget over de små unger, men de store er lige så spændende smiley


  • #8   24. jun 2012 Jens: selvfølgelig er der nogen der kan tage sig godt af dem, og har også en der er blevet solgt. Det var til min dyrlæge som selv avler, og hun kunne så bruge ham har i sin avl - hende stoler jeg på og derfor fik hun også den ene unge.
    Men f.eks. min kæreste lillesøster, hende ville jeg aldrig sælge til for hun ville kun være interesseret i en uge/14 dage, og det synes jeg er synd.


  • #9   24. jun 2012 Jens: jeg svarede lidt på det i sidste svar.
    Men ja, det er jeg bange for og ja jeg ville tage mine forbehold hvis det kom til at jeg skulle sælge. Fordi mange vil kun anskaffe sig et marsvin, og efter 14 dage vil det sidde alene i hjørnet indtil det dør - ville aldrig kunne klare tanken om at mit marsvin skulle sælges til det smiley


  • #10   24. jun 2012 altså vis man har besluttet at sælge kan man jo bare lave en liste til folk der er imtaserret. Cavy Cats opdræt: jeg syndes du får det til at lyde umuligt at komme af med dem men det er det ikke man skal bare kæmpe og finde den rette pris og de rette folk!

  • #11   24. jun 2012 Jens: Ja, og fordi rigtig mange andre (specielt børn) tænker ligesom dig, at det kunne være sjovt at prøve at have unger så længe de er små og derefter bare sælge dem og så lave flere, så sidder der netop rigtig mange marsvin rundt omkring, som mangler et hjem.

    Nej, det ville jeg ikke være bange for, for jeg sælger ikke til børn/unge under 18 år uden deres forældres samtykke. Så jeg ville af princip aldrig sælge til en 6-7 årig.


  • #12   24. jun 2012 Cecilie: Hvorfor skulle det være nødvendigt at kæmpe for at få solgt sine unger?
    Det er ikke opdrætteren, der skal finde de rette folk. Man skal ikke sidde og sige til andre "vil du ikke godt købe mit marsvin?" eller "kunne du ikke være interesseret i et marsvin?". Hvis de er interesserede i ens marsvin, så skal de nok SELV kontakte en.
    Det andet er ganske enkelt for ubehøvlet og anmasende.


  • #13   24. jun 2012 "vil du ikke godt købe mit marsvin" er da netop totalt desperado-agtigt.
    IMHO har man fine nok dyr, så plejer man fint at få de dyr solgt, som man ikke selv beholder.


  • #14   24. jun 2012 Enig, Sweet Leafs. Er man så desperat for at komme af med sine unger, at man spørger alle og enhver om ikke de kunne være interesseret i at købe ens unger, så skulle man ikke have lavet dem.

  • #15   25. jun 2012 cavy cats: undskyld hvis det kommer til at lyde alt for hårdt, det er ikke meningen, men hvorfor er det okay at du laver unger der ender på dba, og div andre sider, bare fordi du beholder en bror eller søster, og det ikke er okay at andre ender samme sted og avleren ikke beholder en? I bund og grund er de dyr du sælger fra lige så "uønsket" som alle de andre der venter på nye hjem? Og da jeg ikke ved så meget om marsvin aner jeg ikke hvad culling er, vil du forklare? smiley

  • #16   25. jun 2012 Culling betyder aflivning af 'overskuddet'. Dvs aflivning af unger udelukkende fordi man ikke selv kan/vil beholde dem, men ikke fordi der er noget galt med dem.

  • #17   25. jun 2012 Maria P: Fordi jeg avler med det formål rent faktisk at beholde unger fra kuldet til et formål. Jeg avler dem ikke bare for at sælge dem så snart de er gamle nok for at lave flere at sælge når de er gamle nok for at lave flere at sælge når de er gamle nok..........
    Som jeg har skrevet tidligere, hvis jeg fik lov at bestemme, så kom der ganske enkelt ikke flere unger i kuldene end jeg skulle bruge så jeg slap for at sælge nogen.
    Jeg avler IKKE for at sælge ungerne, men er nogen gange nødt til at gøre det alligevel.
    Jens derimod avler udelukkende bare for at sælge, akkurat som feks dyrehandlere gør det.

    Og man behøver ikke vide noget om marsvin for at vide hvad culling betyder, det begreb eksistere indenfor alle dyrearter.


  • #18   25. jun 2012 ja også sidder jeg så her og undre mig virkelig over en dreng på 12 kan sidde og udtale sig så skråsikkert over andres liv...

    Anyway.. jeg har haft marsvin i 25 år og har haft ET kuld unger ,på en dyrehandler hun der viste sig at være gravid ved indkøb. og om jeg dog fatter at i kan gøre det flere gange.. jeg var rystende nervøs for der sket noget med hende, eller ungerne. Jeg holdt mig vågen for at være der når hun fødte. Den ene af ungerne var ved at dø fra mig.. vi fik gang i ham, men måtte til dyrlæge 2 gange. Da vi var så "uheldige" at få 2 hanner og en hun (havde håbet på 2 hunner - max en han) måtte der jo også tages ansvar for dette. Og da vi jo ikke ved om det er mors far eller bror der er far på kuldet og vi gerne ville have en homogen flok, ja så lå kastration lige til højre benet.
    De 2 hanner blev snippet og da den ene kastration ikke gik som planlagt, valgte vi at beholde ham hvor det gik galt. Jeg fandt en opdrætter som virkelig er sød og skøn overfor sine dyr og spurgte hende om hun kunne være intresseret i den anden han som kastrat til hendes pige gruppe. Det var hun bestemt og vi kørte ud med ham efter han havde gået i 5 uger sammen med sin bror. Og jeg tudede da hele vejen hjem. Det var vildt hårdt at skulle af med ham selvom han fik det som blommen i et æg. Og hun synes han var lige så skøn som jeg gjorde.

    Jeg forstår ikke man kan avle for bare at sprøjte unger ud.. puha synes det var svært og det kuld vi IKKE selv havde valgt at skulle have har da kostet ihvertfald 3000,- vi nok godt kunne have brugt anderledes. ..


  • #19   25. jun 2012 det er et spørgsmål man ikke kan svare totalt sort/hvidt på....
    Min søster har ved et tilfælde fundet et ressesivt gen for hypermobillitet ved mus. Hendes dyrepasser på jobbet aflivede halvdelen af dem fordi hun troede de havde brækket noget, det var ikke populært for de var jo geniale at bruge til forsøg med test af medicin netop mod hypermobillitet.
    Og den slags er ok i mine øjne (altså test af medicin) fordi jeg ved at dyrene har det godt (i DK!) imens for ellers kan man ikke regne med forsøgsresultaterne. De bliver bedøvet/smertebehandlet ved undersøgelser og bliver ellers passet efter alle forskriftet med det dyreste foder som der garanteret er brugt længere tid på at lave end brugsens det billige.
    Omvendt er lille Sofies lyst til at se et marsvin blive født også en rigtig god grund til at avle.
    Får en opdrætter 80% hanner i kuldene og kan ikke få dem solgt til kæledyr blinker jeg ikke et sek bare fordi jeg får at vide de så bliver aflivet i stedet. Ejer har fremavlet dem, ejer har lov til at lave dem til HUNDEMAD hvis ejer har lyst til det. Det er da også bedre end at smide dem alle i et bur fordi man ikke har plads nok fx fordi hvem regner lige med der kom SÅ mange hanner..
    .
    Hovedsagen er man har et formål med sin avl, det er mit kriterie.

    Et eks på hvornår det IKKE er ok at avle er hvis man avler bare fordi man ikke har bure nok... altså den der med at man er nødt til at lade hannen og hunnen og ungerne gå sammen i en pærevælling fordi man kun har et bur. Og til sidst bliver dyreværnet blandet ind i det.
    Der er INTET formål med sådanne kuld og så er vi derhenne hvor jeg står af... jeg skal ikke gøre mit til dommer over om andres formål er "godt nok" som enkelte andre gør, jeg har kun det ene kriterie: et formål....

    OG så at man behandler dyrene ordentligt mens de er ens ansvar.


  • #20   25. jun 2012 skal siges at opdrætter fik foræret den kastrat. Dvs. ingen penge mellem os.

  • #21   25. jun 2012 hvorfor "skal det siges"? for lige at fedte ind at hvis man sælger unger (uanset arten) så er man en grådigmås?*SS*

  • #22   25. jun 2012 Nej det var nu ikke sådan ment - det var mere for at understrege at vi ikke fik penge for dette kuld overhovedet!

    Men jo jeg tror nogen avler for ussel mamon.


  • #23   25. jun 2012 Susan: Dyrehandlere har jo også et formål med deres avl. De avler også bare for at sælge.
    Det kan jo så ikke være værre end når private gør det, eller hvad?


  • #24   25. jun 2012 Eller de der store kommercielle marsvineavlere, der avler til dyrehandlere, de avler jo også kun for at sælge. Det er så vel heller ikke mere forkert end når en privat person avler bare for at sælge?

  • #25   25. jun 2012 cavy cats: Jeg kan ikke se et problem hvis de passer dyrene ordentligt og først sælger ungerne når de er klar til at flytte hjemmefra.... om de så gør det er en anden diskussion, men deres formål er da præsis så legalt som vores.

  • #26   25. jun 2012 Hvorfor gør det en forskel hvornår de sælger ungerne, når deres formål ikke er anderledes end feks en privat der har samme formål?
    Uanset hvordan dyrene passes og hvornår ungerne sælges, så er FORMÅLET i sidste ende akkurat det samme som en privat, der avler bare for at sælge.


  • #27   25. jun 2012 hvorfor det gør en forskel for mig om de sælger dem som 2 ugers eller pænt venter til 4 uger som de bør? altså jeg forstår slet ikke spørgsmålet tror jeg, for jeg har jo netop forklaret at for mig er ALLE formål lige gode, bare dyrene har det godt imens... skal jeg forklare det en gang til?

  • #28   25. jun 2012 Nej, jeg forstår godt hvad du siger, men jeg kan ikke se hvorfor det gør en forskel når formålet i sig selv er det samme.
    Du siger at alle formål er lige gode.
    Hvorfor afhænger hvorvidt du mener formålet er acceptabelt eller ej af, hvordan dyrene har det, og ikke af selve formålet selv?
    Det samme formål kan vel ikke være skidt når det gælder én person og godt når det gælder en anden person, bare fordi de ikke behandler dyrene ens? Selve FORMÅLET er jo ikke anderledes om det er den ene person eller den anden.


  • #29   25. jun 2012 Helt generelt er der en voldsom overproduktion af dyr. Det faktisk alle dyregrupper, og så snart der kommer eksotiske dyr ind, går der også den vilde gang overproduktion i.

    Derfor er det simpelthen nødvendigt at man tænker det igennem, efter min mening. Hver gang man sætter to dyr sammen, tager man hjem fra andre dyr,

    Du sætter desuden hunnens helbred overstyr hver gang du vælger at lave et kuld, og i teorien også hannens, for det er ikke utænkeligt at hunnen bliver tosset, og får skambidt hannen (alle dyr med tænder kan jo som bekendt bide).

    Derfor er det min klare holdning, at man skal have et formål med avlen, og hovedformålet bør være at forbedre en eller anden standard. Jeg er sådanset ligeglad med om det er en klub standard, eller noget man selv har interesse i at avle efter, så længe målet er et andet en små søde unger. Alle dyreunger er søde, men det berettiger bare ikke til at man avler løs på dyrene, så de kommer ud til et marked hvor der ikke er plads til dem.

    At dyrene har det godt mens man avler, er simpelthen ikke grund nok.

    Lige pt. har vi ingen dyr i avl. Vi går i en anden retning end flertallet af avlere, og vil gerne "ud med budskabet", for der er nogle grunde til at vi har valgt at gøre, som vi gør.
    Men pt. er der så mange dyr på markedet, at jeg næsten ikke kan få mig selv til at sætte et par i avl.

    Jeg får det fysisk dårligt, når jeg hører og ser avlere, der har formål som penge, eller små nuttede unger, for man kan <i>se</i> på dyrene, at tingene bare ikke er i orden, fordi det ikke er mere gennemtænkt, og produktionen er mere eller mindre konstant.
    Eller som når man hører postulater om at det er nemt at komme af med dyr, fra folk der skamavler hittedyr. Ja, det er nemt at komme af med dyrene, hvis man er ligeglad med hvor de kommer hen, sælger dem til latterligt lave priser (og herved faktisk underminere seriøse avlere), og er ligeglad med om dyrene ender som kastebolde.

    Folk der avler til egen forbrug, kan gøre som det passer dem, for der har man trods alt tænkt det så meget igennem, at man har pladsen til dyrene.


  • #30   25. jun 2012 Jammen... der er sgu da forskel på om man behandler dyrene som skidt og om man behandler den godt? Jeg forstår simpelthen ikke din pointe i at spørge om det igen og igen? det er sgu da IKKE ligegyldigt om man behandler dem godt eller dårligt selvom de kun eksisterer til vores formål, det er ligesom indskrevet i LOVGIVNINGEN at de skal behandles ordentligt.
    dyrene er som jeg HAR forklaret på forum tidligere fuldstændigt ligeglade med om de er lilla, langhårede, har de rette hvirvler eller slet ingen hår overhovedet, de vil bare gerne ha det godt, god mad osv.
    Det er for DYRENE fuldstændigt ligegyldigt hvad os avlere vil med vores avl, bare vi behandler dyrene ordentligt. og det samme med om de bliver avlet for at lille sofie kan se en fødsel eller de bliver avlet for at dyrehandleren kan reklamere med at han også sælger dyr, ikke kun foder, IGEN: dyrene er da fløjtende ligeglade sålænge de trives mens vi mennesker nu bruger dem til vores formål... Det er jo der den ligger: dyrevelfærd er mit vigtigeste kriterie, så er formålet underordnet i mine øjne, bare dyrene har det godt imens. Forstår du det nu?


  • #31   25. jun 2012 Susan:
    Og den holdning er så hvad der gør, at der er en overproduktion af dyr, og folk tror det er en menneskret at eje og avle på hvad man ellers kan få fat i.
    Ingen selvkritik er der at finde.
    Ingen bagtanke omkring dyrenes velbefindende i forbindelse med graviditet, fødsel og hele dansen før der kommer en parring.
    Ingen tanke på sundhed eller problemer med mutationer der giver lort med sig på homozygot form - for dyrene har det jo godt når de sættes sammen, og så behøver man ikke tænke mere over det.


  • #32   25. jun 2012 kæft der er nogle der pudser glorier her....
    lille sofie må ikke avle fordi hun bare vil se små søde unger, mens alle de voksne mennesker herinde som har åh så fine standarder de avler frem efter må gerne??

    JEG får det fysisk dårligt af den slags glorificering af egne formål for nu at blive i Pias ordvalg... jeg får det dårligt over at der er så mange voksne herinde der mener de skal ha fortrin fremfor børnene bare fordi de (voksne) ikke mener børnenes formål er godt nok.
    At jeg vil lave en lilla aby er sgu da tisseligegyldigt i forhold til julelysene i den niåriges øjne når de ser miraklet når en marsvineunge bliver født...

    Er dyrevelfærden i orden(mad, bunddække, tager ansvar for afkommet osv) kan man ikke tillade sig at sige noget imod en andens formål, uanset formålet....


  • #33   25. jun 2012 pia: du siger jeg er med til at overproducere dyr? gider du da lige styre dig? hvor mange herinde har et marsvin fra mig? øh nå? spørg dyrehandlerne i århus hvor mange dyr de får fra mig? øh mere nå?
    Jeg syntes flere af jer er direkte pinlige: i skulle forstille voksne og i ter jer som børn (når de er værst), egocentriske og selvforherligende. JERES formål med avl er det eneste der duer ANDRE skal ikke lave kuld for det vil tage plads ude i hjemmene til JERES dyr så i ikke får solgt så mange...


  • #34   25. jun 2012 I forhold til formålet med deres avl er det da skide ligegyldigt hvordan dyrene bliver behandlet, for deres formål er akkurat det samme.
    Om man avler for at sælge eller avler for at sælge er stadig det samme formål uanset hvordan dem der gør det så behandler deres dyr.


  • #35   25. jun 2012 Nej, jeg siger at det er den HOLDNING der fører til overproduktion af dyr.

    Jeg siger heller ikke at lille Sofie ikke må avle, men jeg pointerer at det ikke er skide intelligent bare at lade ungerne avle.
    Hvis de vil se en dyrefødsel, så få en aftale med en avler eller en landmand, og hiv dem med der ud.
    Hvorfor er det så satans vigtigt at man selv gør det hele?
    Grænser er et ord du mangler her. Børn skal ikke bare have lov til alt, og forældre skal ikke bare anskaffe dyr, fordi lille Sofie gerne vil se en dyreunge.

    Måske var det også mere på sin plads, at lille Sofie fik at vide hvor bøffen kommer fra, end hun får lov at se en nuttet dyreunge...


  • #36   25. jun 2012 Ps.
    Jeg skriver lige netop at for mig er målet som sådan underordnet, så længe det er gennemtænkt.
    Hvorimod du mener, at bare man har lyst, så skal man bare springe ud i det, for man skal gøre lige præcis hvad der passer en selv, og skide på alt andet.
    Hvem er det helt præcist der er egocentreret her?


  • #37   25. jun 2012 Jeg syntes den med at avle er svært at sige hvornår det er okay. For altså sidder lille Line på 12 og vil have unger på sin fine hun og hendes veninde har en fin han og VUPTI så har de unger som ingen af dem har plads til fordi de ikke har snakket med deres forældre om det overhoved er okay.
    Jeg høre ofte om børn der så gerne vil have unger, men da det ikke er dyr med tavle og flotte gener er de svære at komme af med når nu lille Line syntes de ikke er søde mere.

    Jeg personligt ville aldrig avle medmindre alt er velovervejet, har man pladsen hvis ikke man kan komme af med unger og hvad er grunden til at avle.
    Alle grunde kan være okay hvis der ligger en fin baggrund bag ens valg.
    Det hjælper jo ikke at man sætter to dyr sammen som begge kommer fra dyrehandel, ingen stamtavle ingen viden om hvad de har bag sig og så kun avler for at sælge for chancen for at sælge dem vil ikke være ligeså stor som hvis det er 2 dyr der har perfekte gener, flot stamtavle og det hele.

    Jeg har ikke marsvin men hamstere og jeg har haft kuld som kun har været for hyggen, men har os beholdt alle ungerne fra de kuld, andre kuld har været planlagt gennem måneder og de er planlagt ud fra hvad jeg kunne tænke mig for et dyr, selvfølgelig sælger jeg også, men det er slet ikke grunden til min avl, grunden er at jeg selv har lyst, tid og plads til flere dyr. smiley


  • #38   25. jun 2012 jeg undrer mig over at cavy cats mener det er ligegyldigt hvordan dyrene bliver behandlet hvis ens avlsformål er at sælge dyrene... syntes faktisk det er ret bekymrende at hun udtaler sig således.
    Jeg undrer mig over Pia mener at det ikke kan være gennemtænkt hvis lille Sofie gerne vil se hvordan marsvineunger ser ud, det kan da sagtens være gennemtænkt fra hendes forældres side (hvad de vil gøre med ungerne bagefter) uden der står noget om det her på siderne.
    Jeg syntes der er et par stykker der skulle gribe i egen barm og lade være med at forherlige deres formål med avl frem for andres. Jeg syntes der er et par stykker her der burde tænke over at dyrene er ligeglade med vores formål, sålænge de har det godt og bliver passet som de skal.
    Jeg personligt mener ikke mit formål med avlen rent etisk er mere gyldigt end andres, jeg går "bare" op i om dyrene bliver passet ordentligt, men der er jeg jo så åbenbart ret alene.
    Men jeg vil overlade det til jer andre at polere jeres selvpåsatte glorier og når i er færdige med det kan i evt overveje at læse formålsparagrafferne i de respektive marsvineklubber: der står noget i stil med udbrede kendskab til marsvin, noget om pasning og pleje og sådan noget. Ikke en disse om at en parring skal have til formål at fremavle de rigtige ører.... marsvineklubberne opstod af ideen om at lære fra sig: en klub der kunne lære fra sig mht til pasning af dyrene uden skelen til om dyrene var åh så fine racemarsvin eller kæledyr med "rotteører"...


  • #39   25. jun 2012 Alle grunde kan være okay hvis der ligger en fin baggrund bag ens valg.

    præsis.... har man dyrevelfærden med, passer kræene og tager ansvar for afkommet så ER alle grunde ok.


  • #40   25. jun 2012 Jeg tror du har misforstået mig, kære Susan.
    Jeg skriver ikke det på noget tidspunkt, at jeg synes det er ok at avle bare for at sælge.
    Men jeg skriver at formålet med at avle for at sælge er akkurat det samme uanset om det er en 12-årig der gør det eller om det er en stor masseproducent der gør det og uanset hvordan de så behandler de dyr de avler på. Så er deres formål akkurat det samme, nemlig at avle for at sælge.
    Og hvis man mener det er ok at den ene af dem gør det med det formål at avle for at sælge, så må man jo også mene det er ok at den anden gør det med akkurat det samme formål. Uanset hvordan de så behandler dyrene når de gør det.
    For måden de behandler dyrene på ændre jo ikke en pind på formålet med den avl de laver. De har akkurat det samme formål, ligegyldigt hvordan de så behandler dyrene.

    Jeg har ikke sagt at jeg synes det er ligegyldigt hvordan dyrene behandles. Men i forhold til hvorvidt det er i orden at deres formål er at avle for at sælge, så mener jeg ikke det har nogen indflydelse hvordan dyrene bliver behandlet, for det ændre ikke på, at de stadig har akkurat det samme formål. Og i forhold til formålet at avle for at sælge, der kan det være fuldkommen ligegyldigt hvordan dyrene behandles, for det ændrer ikke på, at der ikke er nogen forskel overhovedet på hvad deres formål er.


  • #41   25. jun 2012 Havde de store masseproducenter gjort noget der var imod dyrevelfærd, så var de nok blevet lukket. Ergo må de jo også være ok i dine øjne.

  • #42   25. jun 2012 Okay. Nu bliver jeg nødt til at kommentere på dette indlæg.
    Jeg har selv kun fået et enkelt kuld, hvor alle unger er beholdt inde for egne rækker. Jeg synes personligt IKKE det er okay at avle med henblik på salg. Jeg har selv brugt en del penge, tid og plads i årenes løb på at tage dyr ind. Disse dyr er alle produkter af den overproduktion af dyr der bliver lavet fordi lille lise har sine dyr til at gå sammen ligeså snart hun overhovedet har mulighed for at de kan lave unger. Nu kan det godt være at jeg lyder hård, men jeg er bare ved at være så træt af at der er så mange mennesker som vælger at avle bare for at smide dyrene til salg så snart de er klar. Det kan godt være at det ikke er svært at komme af med ungerne - men de samme unger er nogle af dem nogle af os andre så bagefter kan tage til os og bruge en masse tid og penge på at få på højkant igen efter at de har stået for sig selv i et bur de sidste 1,5 år uden nogen form for kontakt fra hverken mennesker eller artsfæller (undtagen når buret skal gøres rent eller der fodres).

    Jeg siger hermed ikke at det ikke er okay at avle så længe hensigten er at forbedre dyrene, men der er absolut ingen forbedring i de dyr der bare bliver sat sammen fordi dyreunger er søde, og deri ligger forskellen.


  • #43   25. jun 2012 Rigtig godt sagt, RR!!!

  • #44   25. jun 2012 Jeg vil give susan ret i alt det hun skriver!
    Herinde er der virkelig nogen der mener at deres ord burde være lov, og det er om det er kaniner, marsvin eller andre dyr der er tale om. Uovervejet avl er vi vel alle enige om ikke er okay, når det går ud over dyrene at deres ejere ikke tænker sig om. Men at nogen mener at fordi de avler efter flottere dyr er det okay at de sætter to ud af tre dyr til salg, fordi de ikke er gode nok, men ikke okay at andre sælger deres dyr fordi de ikke skal bruge dem. Ligemeget hvordan man vender og drejer den er dyr der kommer til salg overskudsdyr, uønskede. Ingen her kan gøre sig til dommer over hvad der er en okay grund til at lave overskuds dyr, men det er der tydeligvis mange der gerne vil. Som susan så flot skriver er dyrene da ligeglade med hvordan de ser ud, bare de har det godt, og de der masvin som lille sofie så blive født kan sagtens få det lige så godt som jeres overskudsdyr, der handler det om at sortere i køberne.
    Mht alle de dyr i får ind som ikke har noget sted at være, i kan jo bare lade være med at tage i mod dem. Jeg har også brugt mange penge og en masse tid på at tage dem ind, men til sidst bad jeg folk få dem aflivet, da det er bedre end at de ender som kastebold. Ligemeget hvor lidt eller meget der bliver avlet vil der altid være dyr i overskud, dyr som ingen vil have, og dyr som mangler nye hjem. Jeg ved at der er mange der avler fordi dyrebørn er søde og så står de med lorten bagefter når de ikke kan komme af med dem, det er ikke klogt, men heldigvis er der rigtig mange der, uanset formål, avler og sørger for deres dyr.


  • #45   25. jun 2012 Maria P: Du har da helt ret. Vi kunne da bare være ligeglade og bare lade dyrene stå og rådne op på et eller andet kedeligt værelse eller lign. resten af deres dage. Men nu er vi så nogen som rent faktisk ikke synes at det er et liv man kan tillade sig at byde dyr, og så er det sådan set ligemeget hvad dyret er et produkt af.
    Som før nævnt synes jeg helt sikkert at der er forskel på at lille lise sætter 2 fuldstændig tilfældige dyr sammen, bare for at få unger, og så på dem der udvælger avlsdyr med omhu, med særlig opmærksomhed mod at gøre dyrene sundere, større og mere modstandsdygtige. Lille Lise er jo lige glad. Hun skal bare have nogle unger og derfor avler hun på de dyr hun nu lige kan få sine hænder i.

    Så kan man så snakke om at pudse glorier eller ej, men man kan så diskutere om det så i så fald også er okay for folk bare at avle, og når de ikke kan komme af med deres dyr, så afliver de dem bare, og så kan de jo lige få nogle flere fordi de jo er så søde og det er jo så hyggeligt.

    Det kan godt være at jeg lyder hård. Men jeg må indrømme at jeg bliver vred. Det er sku levende dyr der er tale om, og det er som om at der er nogle som bare er ligeglade, og disse mennesker burde slet ingen dyr have til at starte med.


  • #46   25. jun 2012 RR: Det kaldes at have en samvittighed, når man ikke bare er ligeglad med dyrene smiley

    Desværre er der alt for mange folk, der ikke har sådan en.


  • #47   25. jun 2012 Jens:
    Du misforstår problematikken.

    Her ud over synes jeg du er noget grov, at du hele tiden bakker op om andre, men dem du er uenige med, de skal bare lærer at accepterer andres holdninger.

    Men problematikken er ikke at man sælger dyr videre som sådan, problematikken er, at man udelukkende avler med henblik på at sælge videre.
    En af de vigtigste ting man skal gøre sig klart, før man sætter nogen som helst dyr sammen er, om man overhovedet har pladsen til ungerne. For hvis man nu ikke kan komme af med, dem, så er man altså nødt til at have bure nok.

    En seriøs avler/opdrætter er desuden ikke ude på bare at sælge videre. Denne type vil beholde de bedste dyr selv, for at få noget ordentligt at avle på. Begynder det at blive et problem for vedkommende at komme af med unger, så bliver avlen sat mere eller mindre i bero, til man begynder at kunne se en udsigt til noget salg igen.

    Jeg kan huske at da jeg fik min første chinchilla, og var nogen lunde på alder med dig, tænkte jeg også at det var fint at smide af i en dyrehandler.
    Den holdning havde jeg faktisk rigtig længe, men så begyndte jeg at avle/opdrætte, og så havde jeg pludselig ikke lyst til det mere, for jeg vil vide hvem mine unger kommer ud til.
    For en lang række opdrættere, er det dybt useriøst at leverer til dyrehandlere, fordi man ikke aner hvor dyrene kommer hen, og det dybest set er at sige, at man er ligeglad.
    Gennemsnits dyrehandleren siger ikke nej til et salg, for det er hvad han/hun lever af.

    Så er der nogle enkelte dyrehandlere, der har aftaler i stand med avlere, sortere fra, og f.eks. ikke har dyrene stående, men hiver fat i avlerne. Men det er et fåtal.

    Den eneste måde mit dyr kommer i en dyrehandler, er hvis jeg kan sætte en seddel op med at det er til salg. Det skal på ingen måde der ind.


  • #48   25. jun 2012 når der er så mange der tager i mod uønskede dyr, hjælper det folk til at bibeholde deres "brug og smid væk" mentalitet, hvis de fik afvide at det er bedre at aflive dyret forstår de at det er forkert det de har gang i. Nogen gange....
    Og jeg har stadig ikke fået svar på hvorfor det er i orden at avle for nogen når det ikke er for andre. HVORFOR er det okay bare fordi de dyr du sætter til salg er flottere, renere, og med en lang tavle, at du sælger dem når det ikke er okay for folk der gerne vil prøve at have et kuld, men ikke kan beholde dem? Hvis i er så bekymret for alle de syr der sidder og ikke har et hjem, så lad dog være med at avle selv, og tag de dyr til jer, så har de et hjem, og i er ikke med til at tilføje til den enormt store gruppe af dyr der lige nu er til salg.
    Nogen (mig selv inklusiv) avler også efter flotte dyr, resten sætter jeg til salg, og dem der ikke bliver solgt, og som jeg ikke skal bruge bliver slagtet. Når jeg har en salgter i baghånden ved jeg at ingen af mine dyr ender med at være uønskede, jeg kan være enormt kritisk med købere, og de dyr der ender med at blive slagtet ender på nogens middagsbord. Det er der også en masse der har noget i mod, men hellere det end at de ender som kastebold. I stedet for at være så dikterende som mange er herinde, så brug noget tid på at dele jeres viden og erfaring med dem der ikke har været i det så længe.


  • #49   25. jun 2012 Jens: Som sagt har jeg kun fået 1 kuld og dette kuld bliver INDE FOR EGNE RÆKKER. Jeg har ikke planer om at avle noget i nærmeste fremtid. I stedet er jeg en af dem som skal hjælpe nogle af de dyr fra useriøse avlere, som vælger at avle fordi det er hyggeligt.

    Maria: Jeg ville nu mene at jeg har givet svar på hvorfor det er okay for nogen og ikke for andre. Det er okay i den henseende at der bliver avlet hen imod længere levetid, størrelse og større modstandsdygtighed. I min verden er dette grundstenene for et hvert avl. En avler som bare har 2-3 dyr som de så smider sammen konstant for derefter at sælge afkommet kan jeg på ingen måde se som værende seriøse avlere, og så er jeg sådan set ligeglad hvor gamle de er.
    Med hensyn til om det hjælper noget eller ej at tage dyr i nød ind, ja det kan man jo så diskutere, men jeg tror nu du skal kende lidt til min måde at gøre tingene på før end du kan vide om det ændre noget eller ej. Jeg vælger omhyggeligt ud hvilke dyr jeg tror der kan være en mening i at hjælpe.


  • #50   25. jun 2012 Jens: mange af os mener ikke det er i orden at aflevere marsvin til dyrehandlere. Lige ledes anbefaler vi folk ikke at købe marsvin i dyrehandlere.

    Dyrehandlerdyr er dyr som er uønskede for opdrætteren. Men i stedet for at finde gode hjem til de uønskede dyr så vælger opdrætter at kaste ansvaret for levende dyr væk. Aflevere man marsvineunger i dyrehandlere ved man ikke hvilken skæbne de får. De kan ende som foder, eller i et hjem hvor ejer enten ikke aner et klap om dyr eller hvor ejer er ligeglad eller ikke har tid til dyret.

    Jeg synes det er virkelig koldt af opdrætter bare at smide ungerne og det ansvar der medfølger over i en dyrehandel. Og det er bestemt heller ikke noget man bør støtte ved at købe dyrene.


  • #51   25. jun 2012 gaaab hvor den har udviklet sig i en kedelig retning den her tråd: folk fortsætter med at pudse glorier og gøre sig til herre over hvilke grunde til avl der er ok og dømme over hvilke der ikke er ok. jeg tror lige jeg skal ned og fjerne det der flueben for hold op jeg gider ikke spilde min tid på den diskussion mere...

  • #52   25. jun 2012 Jens: Jeg var ikke grov i din annonce, det var dig selv der oprettede en annonce med fejlinformationer og jeg skrev at det var noget vrøvl du havde skrevet. Hvis folk springer fra fordi du giver forkerte oplysninger i dine annoncer, så er det jo altså fin egen skyld, ikke min

  • #53   25. jun 2012 Og Jens, når du er så desperat for at komme af med de unger du laver, at du føler du ligefrem er nødt til at skrive til folk og spørge om ikke de kunne være interesseret i dine unger, som du gjorde til von Fancy i en tråd den anden dag, så tror jeg måske du skulle overveje at lade være med at avle. For du kan jo tilsyneladende ikke få ungerne solgt uanset. Hvis folk var interesserede i dem skulle de nok kontakte dig.
    At sidde og skrive til folk for at få dem til at købe ens unger virker ganske enkelt bare desperat.


  • #54   26. jun 2012 Maria P:
    Nu ved jeg ikke helt hvem du skriver til, men jeg har lige en kommentar til det med at man helt skal stoppe.

    Hvis alle der avler seriøst, og har gode, sunde dyr stopper, så kommer der færre dyr på markedet, men samtidigt kommer der mere salg i alle de "dårlige" dyr (f.eks. dem dyrehandlerne selv laver, hvor der ikke tænkes på indavl, og rævl og krat bare smides sammen), og så er problemet der alligevel.
    Det nytter ikke helt at stoppe, det er en mentalitets ændring der skal til i samfundet, for det ses inden for alle dyr.
    Se bare på alle de katte der render rundt. Mange af dem skyldes folk der lukker ders katte ud, men pure nægter at få dem neutraliseret. Det er - efter min mening - dybt problematisk at man er så ligeglad med hvad man laver, eller kun er interesseret i pengene

    Jens:
    Hvis du ikke er interesseret i at beholde nogle af de unger du laver, hvorfor avler du så overhovedet?
    Efter min mening er små søda unger bare ikke godt nok.
    ALLE dyreunger er søde. Men de er også berettiget til at deres liv er gennemtænkt. Det er ikke retfærdigt for dyrene, at man bare sætter dem i verdenen, uden man har en eller anden grund til det, ud over at de er søde. Der er ikke nogen naturlig stopklods som man ser i naturen, hvor en øget bestand af byttedyr vil føre til en øget bestand af rovdyr.
    Det eneste vi får ud af det, er et øget antal dyr der ender deres dage alt for tidligt hos dyrlægen, eller ender som kastebolde og på internater.
    Jeg kan ikke garanterer at mine dyr ikke ender på et internat, men jeg prøver at undgå situationen, ved at tænke tingene godt igennem, og se på om der overhovedet er en mulighed for at jeg kan komme af med mine dyr, for hvis muligheden er for lille, så avler jeg bare ikke (selvom det ikke er helt så simpelt med chinchillaer, for der kan man ikke bare lige rykke rundt på dyrene, og sammensætning af han og hun kan varer rigtig længe, og en parring kan ske tidligt, eller efter ca. 1 år)...

    Susan:
    Du skulle nødigt snakke om at pudse glorien.
    Du kommer med den ene kommentar efter den anden med, at folk kan gøre som det passer dem, og lægger op til at alle har ret til deres egne meninger og holdninger, men når det kommer til stykket, så er det kun din holdning der dur, og du bliver grov så snart der er nogen der er uenige med dig.


  • #55   26. jun 2012 Jeg bakker både Pia N og RR op 100% i den her debat.
    Jeg er fuldstændig enig i, at al den useriøse avl bare for at avle og sælge er det, der giver alle de uønskede dyr rundt omkring, som bliver dumpet hos andre, der ikke har nok samvittighed til bare at lade dem gå for lud og koldt vand.

    Jeg har selv taget en enkelt af den slags ind (det er heldigvis ikke så mange der kontakter mig). Jeg blev kontaktet af min lillebror, som sagde at en af hans gamle kollegaer, hendes datter havde fået to marsvin ca. 1½-2 år tidligere, men den ene af dem var ret hurtigt død, og så havde den anden bare fået lov at gå alene siden da og spise gnaverblanding fra Brugsen og datteren var egentligt ikke særlig interesseret i den længere. Og jeg fik så at vide, at hvis ikke jeg ville have den, så ville den få knækket nakken i stedet for.
    Og det kunne jeg ikke bære. Så jeg tog ham ind, fik ham kastreret og han boede her indtil han døde.
    Han var en typisk dyrehandler gris, der meget typisk havde levet alene og af det forkerte foder hele sit liv. Han var 2 år gammel og vejede under 800 gram da jeg fik ham.

    Jeg har selv den politik i mit opdræt, at hvis folk har købt dyr af mig, og ikke længere kan/vil have dem, og ikke selv kan finde et nyt hjem til dem, så er de mere end velkomne til at komme tilbage med dem og så forsøger jeg selv at finde nyt hjem til dem i stedet for. Eller beholder dem.


Kommentér på:
Hvornår er det "okay" at avle? (Marsvin)

Annonce