{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.554 visninger | Oprettet:

Hjælp til marsvine avl {{forumTopicSubject}}

Jeg har nogle spørgsmål ang. avl på mit marsvin:

Skal hunnen være i brunst før at den kan blive drægtig?

Jeg har nemlig forsøgt at sætte min hun sammen med en han, men hun viste ikke interesse, selvom hun blev kurtiseret. Til gengæld var der en meget underlig lugt - hvad kan dette være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til marsvine avl
  • #1   10. dec 2011 Ja hun skal være i brunst hvilket hun er cirka hver 16 dag. Så hvis du vil have dit marsvin drægtig anbefales de at have gået med han i mindst 5 uger så hunnen har haft mindst 2 brunstperioder.

    Den underlige lugt kan være hannens sæd, hvis han altså er interesseret i hunnen? De fleste hanner jeg har sat til hun har kun været meget interesseret når hunnen var i brunst.


  • #2   10. dec 2011 Hunner kommer i brunst hver 16.-18. dag.
    Man lader normalt han og hun gå sammen i 5 uger for at ramme to brunstperioder.

    Der skal dog lige siges at hunnen bør være 8-9 mdr. ved sit første kuld og veje 800+ gram. Hun bør ligeledes være under 1 år ved fødslen da bækkenet mister elasticitet med tiden.
    Hannen bør være min. 6 mdr. gammel ved parringen.

    Men samtidig synes jeg man skal tænke grundigt over hvad man vil avle for. Det er ikke specifikt til dig - men generelt til alle der vil avle.
    Jeg har skrevet en længere avlsvejledning her: (link fjernet)
    Som jeg synes er et kig værd når man overvejer avl på sine marsvin.
    Der er mange ting der skal tænkes over f.eks. risiko for komplikationer og dyre dyrlægeregninger, hvad skal ungerne når de kommer, hvad hvis man ikke kan komme af med ungerne osv. osv.


  • #3   10. dec 2011 Den underlige lugt kan sagtens være hannens udskillen "jeg er lækker"-lugt. Hanner gør det gerne når de sættes sammen med andre hanner eller en hun. Det lugter ofte forfærdeligt smiley

  • #4   10. dec 2011 Fancy: hehe ok. Ja marsvin kan have en sjov smag. Det som er forfærdeligt for os kan være super lækkert for dem smiley

  • #5   10. dec 2011 tak for de hurtige svar smiley

  • #6   11. dec 2011 Fortæller det jeg ved :
    Hunnen skal være ca. 6-10 måneder på første parring og skal veje 800 g. smiley
    Hunnerne kommer i brunst hver 16 dag smiley
    De skal gå sammen i fem uger, og der (2 brunst perioder)

    Faktisk siger jeg det samme som de andre smiley


  • #7   11. dec 2011 Potedask - 6 måneder er meget tidligt at sætte som minimum. De fleste marsvin har godt af at vente til 8-9 måneder. Det samme med vægten der absolut minimum bør være 800g. Blot til information så du måske kan overveje at ændre på dit svar for fremtiden. smiley

  • #9   2. jan 2012 Nja forskellige og forskellige... smiley
    Forskellige racer kan have forskellige behov, f.eks. har jeg været nødt til at sætte en 6 mdr. gammel hun i avl pga. hendes store størrelse.
    Jeg råder altid til 8-9 måneder og min. 800g. - men der kan være situationer hvor det er nødvendigt at rykke grænserne. Det har jeg taget højde for på min hjemmeside, så det er såmænd derfor du kan se at spektret er lidt større i informationen på min hjemmeside.


  • #11   2. jan 2012 Velbekomme smiley

Kommentér på:
Hjælp til marsvine avl

Annonce