{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.508 visninger | Oprettet:

Marsvin farver - genetik {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg kan finde et "skema", der fortæller om farverne..

Jeg skal ikke bruge skemaet for hvad farverne hedder, men hvad de giver.

Altså, hvis du parrer rød og sort, får du så stribet eller den ene eller anden farve..

Er der nogle der kan hjælpe mig med det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin farver - genetik
  • #1   11. okt 2011 Så du vil vide om de er dominant eller recessive, og hvordan de påvirker hinanden?

  • #2   11. okt 2011 Præcis smiley

  • #3   11. okt 2011 Hvad du får afhænger i lige så stor grad af hvad de to forældredyr bærer på, så du kan ikke finde noget skema der siger rød+sort = ....
    For sådan fungerer tingene bare ikke, der er genetik indblandet.


  • #4   11. okt 2011 Men hvis du kender forældredyrene og evt. flere, burde der vel stadig være noget at gå ud fra et sted?

    Nu ser man jo f.eks. opdrættere der går efter bestemte farver, det må jo være fordi de ved hvad der kan give det. Det er sådan noget, jeg synes der kunne være interessant at vide. Den viden må jo komme et eller andet sted fra smiley


  • #5   11. okt 2011 Bestemt, den genetiske viden kommer gennem mange timers læsning op på genetik - ikke bare ved at se et skema smiley

    Der findes ingen letlæselige "Hvis du parrer ... med ... får du ..." desværre.
    Men et sted at starte er ved at have en stamtavle på dyrene, hvor man kan se hvad der ligger bag og derved med rimelig sandsynlighed sige hvad de evt. bærer på. Sammenholdt med hvilke farver de selv er, kan man så til en vis grad sige hvad der er sandsynlighed for der kommer af farver.
    Men det kræver nok mest læsning op på f.eks. genkoder mv
    Jeg kan en del af den basale genetik, men spå om hvad der kommer af farver i de forskellige kuld er stadig noget over mit niveau, med undtagelse af dem jeg kan se, bærer på nogle specifikke farver. smiley


  • #6   11. okt 2011 Regnede nu også med, at det var noget mere indviklet - kan godt se "skema" ikke lige er det rette ord smiley

    Så man burde altså kunne finde nogle bøger eller noget omkring det. Må igang med at lede efter noget. Det kunne være spændende at være noget klogere på det.


  • #7   11. okt 2011 Der findes ingen bøger på dansk mig bekendt om marsvine genetik. Der finde en marsvin 2 bog fra Dansk marsvineklub hvor der står en lille del om genetik om. Men det er også den eneste på dansk jeg kender til.

    Den kan købes ved DMK's PR kontor for 100 kr.


  • #8   11. okt 2011 Sortfod:
    Marsvinegenetik er vel ikke anderledes en al anden genetik.
    Har I slet ikke nogle oversigter over hvad generne er?
    Altså recessive, dominante, multiple allel osv?


  • #9   11. okt 2011 Nej selvfølgelig er genetik vel til en vis grad blot genetik.
    Men hvad man kalder de forskellige farver mv. som jo også er relevant for TS, er jo ikke bare genetik.
    Der findes forskellige bøger man kan investere i hvis man ønsker at lære noget mere dybdegående omkring det genetiske. Jeg har ikke lige nogle titler på hånden da jeg ikke selv ejer dem, men kan være jeg kan finde dem (eller andre marsvinefolk byder ind med dem).


  • #10   11. okt 2011 Det lyder godt nok som om at genetik inden for en række dyr gøres meget mere indviklet end det reelt er.

  • #11   11. okt 2011 Det kan da godt være du synes genetik er så let som ingen ting og skal ikke kunne sige det om det er det inden for din dyreart. Men personligt synes jeg da genetik inden for marsvin er svært. En ting er at huske på bare nogle af farverne med hvad der kan bærer og ikke kan bærer og hvad der er dominante osv.

    Men gentyper, og generelt den dybe genetik den synes jeg bestemt ikke er let.


  • #12   11. okt 2011 *Furrytails* Pia N - jamen så forklar da endelig trådstarter hvad hun får ud af at parre et rødt og sort marsvin, når det er så ligetil.

    Hvor svært/let ting er afhænger nok af øjnene der ser. Der er mere i det end læse en tekst eller et skema. Det kræver interesse og det rette materiale. Genetik ER interessant, men det kræver mere end 5 minutter at blive kompetent indenfor det.


  • #13   11. okt 2011 Maja L:

    Der er flere der har sat sig ind i det. Men genetik er bare ikke så let at forklarer. Vi har flere forskellige opdrætterer i DMK som ved en hel masse om genetik. Men det er jo ikke ensbetydende med man skriver bøger eller artikler om det.

    Jeg ved nogle basale ting. Og jeg ved noget genetik med farver som vedrører de farver jeg har i min avl. Men farver som f.eks oftes ved ved en helt anden race beskæftige jeg mig f.eks ikke med, fordi jeg ikke har brug for det.


  • #14   12. okt 2011 Hvis du parrer sort (med helt sort baggrund/familie) og hvid (med helt hvid baggrund/familie) så er sort dominerede og hvid er vigende.

    Så får du:

    S. S.
    h. Sh. Sh.
    h. Sh. Sh.

    Dvs at du har størst chance for at alle bliver sorte. h = hvid og S = sort. Stort bogstav for dominerede og lille bogstav for vigende.

    Hvis du så parrer en af disse sorte unger som er bærer af hvid, med et nyt hvidt marsvin (med helt hvid baggrund/familie) så får du:

    S. h.
    h. Sh. h.
    h. Sh. h.


    Dvs 50% chance for hvide og 50% chance for sorte.

    Jeg kan prøve at lave nogle flere skemaer i photofiltre som jeg kan lægge herind.


  • #15   12. okt 2011 lige netop det eksempel er måske en smule tricky... idet rigtigt mange hvide - med hvid baggrund - egentligt er hímier.

Kommentér på:
Marsvin farver - genetik

Annonce