{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Stamtavle... vigtighed ? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har siddet og læst tråde og annoncer igennem, og jeg er lidt nysgerrig.
Hvorfor er det at det er så vigtigt med en stamtavle på et skinny marsvin ?
Jeg kan sagtens forholde mig til vigtigheden når man avler på Skinny-bærer da man i sagens natur ikke kan se på dem om de er bærer..
Hilsen
Frederik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle... vigtighed ?
  • #1   7. sep 2011 For det første mener jeg man i en ansvarlig avl altid bør have kendskab til hvad det er for nogle dyr man avler på, hvad der ligger bag mv.
    For mig er det ikke seriøs avl hvis man bare sætter to dyr sammen man ikke aner hvad der ligger bag - der skal mere omtanke til.
    Derudover er der nogle ting der ikke er ønskelige i skinnyavl - såsom satin, cuy og for mange også skimmel.
    Satin fordi det i sig selv, i de forkerte hænder, kan være skrøbeligt og der ikke er nogen grund til at blande det ind i skinnyavlen som stadig er på udviklingsstadiet mht. størrelse, masse, levetid mv.
    Cuy fordi cuy (kæmpemarsvin) simpelthen ikke har noget at gøre i skinnyavlen - men der er uansvarlige mennesker der blander dem derind i.
    Skimmel er kun nogle (som jeg) der ikke ønsker i skinnyerne, af den simple årsag at det er noget nær umuligt at se på en skinny hvis den er skimmel, og med de enormt mange ikke-farvekyndige opdrættere der findes, så er skimmel i mine øjne ikke smart at få alt for meget af i skinnyavlen.

    Af ovenstående grunden bl.a. mener jeg det er enormt vigtigt at avle på dyr med tavle. Jeg bruger selv kun fuld-tavle dyr i min avl og vil ikke gå på kompromis med det.
    Jeg mener enhver seriøs avl bør foregå med tavle-dyr, af grunde beskrevet længere oppe.


  • #2   7. sep 2011 Helt enig von Fancy

  • #3   7. sep 2011 Helt logisk tankegang selvfølgelig !!
    Har selv opdrættet racekatte for mange år siden og ja.... baggrund baggrund.
    Den personlige mening med om hvorvidt man kun vil avle på dyr med stamtavle... den når man nok aldrig til enighed om.
    Det har jo været et samtaleemne uanset hvilken dyreart man næsten snakker om.. smiley
    Men absolut... at der ikke bliver krydset racer ind i avlen som forringer kvaliteten og sundheden er logisk !!

    Kort og præcist svar ... tak for det Von Fancy


  • #4   7. sep 2011 Et argument kunne vel også være, at dyr ikke er racedyr, hvis der ikke ligger en tavle bag, der kan dokumenterer racen.
    Det er det eneste reele bevis man har for, om et dyr er en given race.


  • #5   7. sep 2011 Ja normalt Pia N. Dog kan en skinny kun være en skinny. Men ved dem gælder så alt det med hvad man ikke ønsker blandet ind i skinny avlen.

    Og så kan man jo også se om det er en af de opdrætterer/avler som udelukkende avler skinny på skinny hvilket på ingen måde er særlig godt.


Kommentér på:
Stamtavle... vigtighed ?

Annonce