{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
817 visninger | Oprettet:

Ditte T
Ditte T
Tilmeldt:
29. jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Marsvinehan jagter sine partnere {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har et hanmarsvin som har jagtet og skadet alle de marsvin jeg har sat ham sammen med. Det skal dog nævnes at jeg kun har hanmarsvin. Jeg synes bare det er synd at han skal gå alene, er der nogle forslag til hvad jeg kan gøre?
Jeg har overvejet at få et hun marsvin til ham også kastrere ham. Men vil lugten fra hunmarsvinet påvirke de andre hanmarsvin jeg har?
Håber der er nogle som kan hjælpe mig, for jeg vil helst finde en løsning for ham hurtigst muligt, så han ikke skal gå alene for længe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvinehan jagter sine partnere
  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #2   29. jul 2014 Okay mange tak for dit svar smiley

  • #3   29. jul 2014 Hvad alder har han i forhold til dem du har haft sat ham sammen med?

  • #4   29. jul 2014 jeg ville så gladeligt ofre pengene på en kasteration for hans skyld hvis det var det der skulle til. Men det afhænger jo af om hvor højt man vægter dyrenes tarv i forhold til det faktum at de er flokdyr.

    Men det kan også blot være alderen på hannen og de hanner han er forsøgt sammensat med som har været en dårlig kombination.

    Så ja hvor gammel er de hanner der er forsøgt med


  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #5   29. jul 2014 Som unge var han sammen med en ældre han, og selv den ældre jagtede han, så gik han lidt alene også gik han med en unge og den jagtede han også. Så gik han en periode med en jævnaldrende og det gik så ikke til sidst. smiley

  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #6   29. jul 2014 Von sortfod, jeg vil gerne gøre det bedste for ham, men jeg synes bare ikke de kombination jeg har prøvet har lykkes. Jeg vil gerne prøve med en hun, men jeg er bare også bange for det ikke fungerer også synes jeg det er synd at få ham gennem en kastration. Men nu har jeg aldrig fået et marsvin kastreret før så jeg ved ikke hvor hårdt det er for dem, har i erfaringer?

  • #7   29. jul 2014 Du har ikke en opdrætter du kan tage med på råd?
    Min opdrætter har anbefalet os, at kastrere hvis en han har parret og ikke skal bruges i avl igen.
    For en han der tidligere gik sammen med en anden han kan ikke sættes tilbage til dens gamle bofælde efter en parring. Så slås de med det samme.
    Så mit bedste bud ville være, at kastrere ham og sætte ham sammen med 1 eller flere hunner. Så holder den han fred og ro imellem de hunner som kan være ret bestemte overfor hinanden.
    Men den kastrerede han må ikke sættes sammen med hunner før 2 mdr efter kastrationen ellers kan han stadigvæk lave unger på de hunner han sættes sammen med.


  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #8   29. jul 2014 Ja okay, men kan han ikke også bare komme til at jagte hun marsvinene?

  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #9   29. jul 2014 Og mange tak for alle jeres svar og indputs smiley

  • #10   29. jul 2014 Selvom du kastrere ham vil han have almindelig hanmarsvin adfærd og forsøge at parre hunnerne, men der kommer så ingen unger ud af det, da han er neutraliseret.

    Så det er absolut mit bedste bud at lade ham kastrere og sætte ham sammen med en hun. Så burde han kunne opføre sig ordenligt i fremtiden. smiley


  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #11   29. jul 2014 Okay det bliver nok det jeg gør så, men mine andre hanmarsvin vil de ikke bliver påvirket af hunmarsvinets duft?

  • #12   29. jul 2014 Jeg ville også anbefale en kastration (de behøver dog kun vente 3-4 uger efter kastration for at komme sammen med hunnerne igen uden fare) og selskab af en hun.

    Jeg har aldrig oplevet hanner der går sammen, blive påvirket af et hunmarsvins duft på nogen måde.


  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #13   29. jul 2014 Okay super smiley

  • #14   29. jul 2014 Jeg har 6 marsvin - 3 hunner og 3 hanner.
    Hannerne opfører sig, som de plejer selvom vi lige har fået hunner i huset.
    Vores bor ovenpå hinanden som du ser på billedet og ingen ændringer hos hannerne.


    profilbillede
  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #15   29. jul 2014 Det er dejligt at høre smiley

  • #17   29. jul 2014 Marsvin er flokdyr og i 99% af tilfældene trives marsvin markant bedre ved at gå sammen end ved at gå alene - i modsætning til hvad mange mennesker fejlagtigt konkluderer.
    Derfor ansvarlige mennesker altid råder til at forsøge forskellige konstellationer og sammensætninger inden man bare konkluderer at marsvinet fint kan leve alene.

    Ejerens ønsker, økonomi mv. bør være irrelevante i den sammenhæng, der bør udelukkende kigges på marsvinets velbefindne.

    Jeg har set nok alenemarsvin til at sige man altid bør forsøge de forskellige muligheder inden man lader et marsvin bo mutters alene.


  • Ditte T
    Ditte T Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #18   29. jul 2014 Ja der er da noget om snakken, jeg prøver også bare at finde den bedste løsning for ham. Så jeg er glad for de mange meninger og argumenter for og imod, så må jeg jo se hvordan han har det og træffe det rigtige valg for ham.


  • #19   30. jul 2014 Der er stor forskel på om en han har temperment til at enes med andre hanner eller enes med hunner.

    Nogle hanner er bare ikke skabt til at gå sammen med andre hanner. Men jeg har til dato aldrig hørt om en han som ikke kunne enes med en hun.
    Så jeg tvivler på det overhovedet skulle være en risiko.

    Kasterationen er faktisk ikke mere farligt end så meget andet. Hvis man får det gjort ved en dyrlæge som bla. bruger den nye metode via bugen så er risikoen for komplikationer mindre end ved den gamle metode.

    Derudover varierer priserne meget, bla. skal jeg have kasteret en om ikke så længe det koster 950 kr. ca og er via bugen.

    Jeg har lagt 50 kr. til side hver gang jeg har solgt et marsvin igennem det sidste ½ år, for jeg har normalt ikke bare lige 950kr. på en SU til en kasteration.

    Som von Fancy er inden på så er det de færreste marsvin som rent faktisk trives alene, selvom ejeren tror de gør. Man kan desværre vænne marsvin til meget når de ikke har andre valg.
    Jeg har ligesom von Fancy set tilpas mange alene marsvin og set hvor glade alene marsvin bliver når de får en ven og bo sammen med.

    Naturligvis skal marsvin ikke gå sammen for enhver pris. Men det er altså uhyr sjældent marsvin ikke kan gå sammen med andre, også selvom de har gået alene gemmen længere tid.
    Og i disse tilfælde kan man så i det mindste sætte et skildrum op i mellem de 2 marsvin og på dem måde give marsvinet en ven, selvom de ikke går sammen.

    Der er stor forskel på om et marsvin går i et hjem helt uden andre marsvin eller om der i det mindste er en på den anden side af et skildrum.

    Og når man har valgt at få dyr så må man gøre det bedste for dem.

    Hvad angår kaniner er der meget delte meninger omkring om det er muligt at holde kaniner sammen, og eventuelt hvad det kræver af plads og/eller nautralisering. Men kaniner opføre sig og meget anderledes end marsvin gør når de er virile og ikke neutraliseret.

    Ved marsvine opdrættere som ved rigtig meget om marsvin er den generelle holdning/erfaring at man bør holde mindst 2 sammen. De færreste råder til andet netop fordi det er i dyrets tarv at de mindst er 2 sammen fordi de netop er flokdyr og det kommer man ikke uden om.


Kommentér på:
Marsvinehan jagter sine partnere

Annonce