{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

marsvin og kanin {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har pt 2 marsvin, den ene ældre end den anden.
så tænkte jeg på fordi marsvin er jo meget sociale dyr og flok dyr.
Når det ældste marsvin jeg har engang dør kan jeg så godt lade den anden gå selv også købe en kanin og have dem i hver deres bur men sådan så de kan have hinandens selskab.
for vil gerne have mig en kanin men det bliver for meget med 3 dyr pt
og vil ikke ind i den dumme cirkel jeg faktisk allerede er i, at når den ene dør skal jeg skaffe et nyt og når den ældste så dør der så skal jeg skaffe en ny ovs ovs.:)


Kommentarer på:  marsvin og kanin
  • #1   21. apr 2014 Marsvin og kaniner har ingen glæde af hinanden smiley
    Men hvis du ikke vil ind i den kæde, kan du evt se om du kan finde et marsvin på samme alder som din yngste, ellers tænker jeg at hvis den nu er omkring de 4-5 år så er det okay den går alene, et marsvine gennemsnitsalder er 6 år.


  • #2   21. apr 2014 Så fordi den er gammel er det ok at isolere den?? Nej sgu da!

    Så finder man nogen der vil tage den i dens otium som har marsvin eller afliver den.

    Man lader den ikke gå alene eller med en kanin som eneste selskab.


  • #3   21. apr 2014 Enig med Sprutelwasser..

  • #4   21. apr 2014 den ældste jeg har er en 5-6 år og den yngste fik jeg i oktober da den ældste af dem han mistede sin bror der.
    måtte finde en han kunne gå med for han kunne ikke få selv jeg prøvede i et par dage, og på den måde kom jeg ind i den cirkel jeg gerne vil ud af når han engang går bort.
    kunne aldrig finde på at aflive et sundt og raskt dyr og kan Heller ikke rigtig få mig selv til at give den yngste væk når den tid kommer, så håbede jeg på at den kunne have selskab af en Bette kanin


  • #5   21. apr 2014 Enten så køber du en ny ven til den der er tilbage eller også finder du et nyt hjem til den der er tilbage.

    Der er kun de 2 muligheder for er i dyrets tarv.


  • #6   21. apr 2014 Ellers kan man købe to venner til det unge marsvin. Så har de to nye samme alder og på den måde kommer man vel ud af cirkelen?

  • #7   21. apr 2014 de 2 brødre jeg havde. hvor jeg kun har den ene tilbage nu.
    så det er jo lige meget om de har samme alder


  • Laura S
    Laura S Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   21. apr 2014 Jeg har engang haft marsvin og kanin gående sammen.. Det skete der altså ingenting ved.. Og de var altså gode venner, og gik og nussede hinanden osv..

  • #9   21. apr 2014 Laura: Problemet er at kaniner er kolonidyr og marsvin er flokdyr. Marsvinet har et stort behov for at være sociale fordi de er et flokdyr og de vil meget gerne gå tæt op af hinanden og være sammen hele riden. Kaninen er et kolonidyr, det vil sige at de bor i samme område, men de har slet ikke behov for at være sammen. Faktisk bliver de hurtigt trætte af hinanden og de vil hest have lidt alene tid.
    Når marsvinen forsøger at komme tæt på kaninen hele tiden ,så er der chance for at kaninen vil rette på marsvinet og marsvinet kan komme rigtig slemt til skade. Miste øjne, ører eller faktisk dø.
    Kaniner har også meget stærk kønsdrift (behov for parring) hvilket gør at nogen vil forsøge at parre marsvinet - enten fordi de vil parre, eller fordi de vil udvise dominans. Det er marsvinet slet ikke skabt til og den kan derfor komme slemt til skade.


  • #10   21. apr 2014 Men de skulle ikke gå sammen. Men bare stå i hver deres bur sådan så de bare kunne dufte hinanden så de ved de ikke er alene eller hvad man siger. Og de ligesom havde hinandens selskab


  • #11   21. apr 2014 uanset hvordan du har dem er marsvinet stadig alene og det er pisse synd og bestemt ikke noget du kan tillade dig overfor et flokdyr! Det er ikke skide svær matematik: Et marsvin skal have selskab af marsvin. Ikke være alene, ikke sammen med andre arter. MARSVIN.

    Bom.


  • #12   21. apr 2014 syntes godt nok det er en grov tone herinde.
    som jeg skriver ved jeg godt marsvin er flokdyr og sociale dyr har haft nogle stykker så de ting ved jeg og at de ikke skal gå selv.
    Og det eneste jeg ville var at høre om man kunne " erstatte" det ene marsvin med en kanin i et andet bur.


  • #13   22. apr 2014 Melinda, det var Laura jeg skrev mit svar til - ikke dig smiley
    Jeg tror grunden til den hårde tone er ret simpel. Folk ved hvor synd det er for marsvinet at gå alene og det vil de slet ikke byde de små væsner.
    Og grunde til den hårde tone i "marsvin og kanin" debatten er lidt den samme. Flere personer her inde har et marsvin, eller har haft/stået med et marsvin hvor det var endt galt - og endnu flere har set det. Derfor kan folk godt være lidt tricky på det punkt - lidt som når HeG snakker Andreas Helgstrands dressur metoder (stor rytter inden for hesteverdenen). Der er den lille flok som ikke ser noget galt, eller måske vælger at lukke øjnene for træningsmetodernes tiltider grove karakter og se på de gode resultater han opnår.
    Så er der resten som i større eller mindre grad er ved at gå ud i ramaskrig (overdrivelse fremmer forståelse og jeg er selv en af dem) over de grove metoder som benyttes - hestens tunge var blå på grund af blodmangel som var opstået pga overdrevent brug af bid.
    Her er der også dem som vælger (eller ikke ved bedre) At lukke for alle de dårlige ting folk har oplevet, for de har jo "haft gode resultater med det". Og så er der demsom vælger at sige "Det her kan virkelig gå rigtig galt, og oftest ud over marsvinet"


  • #14   22. apr 2014 Marsvin og kaniner skal ikke gå sammen da de har vidt forskellige behov, og det kan være meget farligt for det lille marsvin.

    Jeg vil råde sig til enten at finde et nyt marsvin eller finde et nyt hjem til den du har


  • #15   22. apr 2014 Melinda - som hovedregel kan du gå ud fra at når en dyreart benævnes som social, så menes der med artsfæller.

    Eller med et eksempel - mennesker betegnes også som sociale. Men her kan vi godt blive enige om, at hvis vi dumper Birthe på en øde ø, og vil give hende selskab, så er det ikke lige helt godt nok at give hende en gorilla som hun kan vinke til smiley


  • #16   22. apr 2014 Hvorfor videreformidler du ikke bare dit marsvin? Giver den væk til et godt hjem.

    Synes nu ikke tonen er grov.. Men svaret på dit spørgsmål er et rungende nej.


  • #17   22. apr 2014 giver ham helst ikke væk, ville gerne selv beholde ham
    og hvis en kanin ikke kan gøre ham selskab nok når den dag kommer må jeg nok se på endnu et nyt marsvin.


Kommentér på:
marsvin og kanin

Annonce