{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.445 visninger | Oprettet:

Lugt i bur *marsvin* {{forumTopicSubject}}

Hejsa GG smiley

Jeg har to søde marsvin, to hunmarsvin. På det sidste har jeg haft problemer med deres bur lugter, allerede dagen efter der er blevet gjort rent ved dem.
Jeg ved ikke om jeg gør noget galt, men de har aldrig lugtet så meget som de er begyndt med.

Når jeg gør rent ved dem, vasker jeg altid buret, inden jeg putter rene spåner i bunden. Jeg bruger altid aviser i bunden, og derefter et godt lag med spåner. I deres hus har de halm, men ikke altid i resten af buret. De har adgang til hø, mad og rent vand hver dag. Derudover får de grønt hver dag.

Har i nogle ideer til hvad der kan skyldes lugten? Og evt nogle råd, om hvordan i gør det smiley

Mvh. Sabina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lugt i bur *marsvin*
  • #1   9. apr 2014 Aviser lugter meget hurtigt, kan det være det? Prøv at lade være med at putte aviser i bunden smiley

  • #2   9. apr 2014 Brug noget andet end spåner - det lugter frygteligt grimt smiley

  • #3   9. apr 2014 Ja aviser de kan lugte på 0,2 fordi så snart de tisser eller skider på dem, så begynder de allerede at lugte, og hvis det er spånerne, så se om du kan få fat på nogle andre spåner, for ikke alle hjælper med lugten, de gør det bare værre. Mine to marsvin og mine to kaniner, går på hestespåner (strøelse) og det lugter ikke. Hamsterene går på nogle nede fra vores "lokale" brus, og det lugter ret hurtigt, så derfor er det hamsterne der går på dem, for de laver ikke så meget, og så er det for dyrt at købe de pakker til de andre, der er kun 60 l og det koster 26 kr, i kaninernes/marsvinenes er der 24 kg, og de koster kun 120 kr, så det er meget billigere, syntes jeg.. For kg er jo noget helt andet end l..

  • #4   9. apr 2014 Jeg bruger biobase blandet med halmpiller. Så lugter det slet ikke.
    Plus det suger 10 gange bedre og støver meget mindre.


  • #5   9. apr 2014 Medmindre du har meget sart næse bør det ikke lugte allerede så kort tid efter. Det kan bla. spille ind hvad du fodre dem med. Så hvad får de af grønt ?


    Jeg bruger hør til bundstrøelse. Jeg har aldrig synes spåner lugtede, men det holder ikke så længe som hør f.eks gør og derfor er jeg gået over til hør i stedet efter og have brugt spåner i 10 år.


  • #6   9. apr 2014 Jeg synes ikke jeg har en sart næse. Som sagt er det først her på det sidste de er begyndt at lugte, jeg har snart haft dem i 2 år, så undrede mig over det. Jeg har vasket hele buret ned, mere end jeg plejer, og tror det har hjulpet lidt.
    Jeg har spekuleret på det med foderet, og de får noget fra enten petworld eller maxizoo, typisk noget fra vitakraft. Af grønt får de salat, gulerødder og rød pepper. Nogle gange får de æbler og agurk, og andre spændende ting smiley Jeg vil gerne gå over til noget andet foder og har kigget på Cavia Korrel fra LUX-Shoppen, men er bange for de ikke vil spise det, da de er kræsne.. Men der sker nok ikke noget ved at prøve smiley


  • #7   10. apr 2014 Cavia Korrel er meget bedre foder end det du fodre med nu.

    - Og salat, gulerødder og agurk og æbler... Det ville jeg skam aldrig give mine marsvin af grønt KUn som godbidder. GIv hellere: Persille, Peberfrugt, Rodfrugter, grønt fra naturen og kål i små mængder. - Ikke Iceberg, Agurk osv.. Det er altså ikke så godt i længden for dem smiley


  • #8   10. apr 2014 Persille kan så ikke anbefales at fodre med ofte pga. indholdet af oxalsyre.
    Både gulerødder og kål (ikke nødvendigvis i små mængder) er fine at fodre med.
    Salat, agurk og æbler sker der nu ikke noget med, selv om det ikke er noget der behøver indgå i fodringen på daglig basis.

    Vil anbefale en grøntfodring så varieret så muligt, men gerne med diverse rodfrugter (gulerødder, rødbeder, pastinakker mv.), kål, peberfrugt og nu når sæsonen kommer masser af naturgrønt.
    Jeg ville også råde dig til at skifte til eks. cavia korell eller lignende som tørfoder.

    Jeg vil dog ikke mene at grøntfodringen har noget særligt med lugten at gøre, det er svært at sige hvad det skulle kunne skyldes.


  • #9   10. apr 2014 ... medmindre du altså giver broccoli?
    For der går seriøst ikke mere end et par timer efter indtagelsen, før hele hytten stinker af sur mås. Mine får det kun dagen før mugning, for ellers stiiiiiinker det i for lang tid.


  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #10   10. apr 2014 Jeg bruger også spåner , men syntes nu der går nogle dage før jeg kan lugte noget. Jeg bruger stalosan under spånerne - det tager lidt lugt og forhindrer flueæg og andet.

Kommentér på:
Lugt i bur *marsvin*

Annonce