{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

Hvornår er det slut? {{forumTopicSubject}}

Hej GG,

Jeg står med et lille dilemma, og jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

Sagen er den, at jeg har den skønneste hankanin på snart 13 år. Han har alle dage været rask og glad, samt fuld af energi. Han har levet i udendørsbur fra jeg fik ham, til han var 10 år gammel og er kun kommet indenfor på grund af hans høje alder og fordi jeg er flyttet til et sted hvor jeg er bange for jeg ikke kan have ham i fred.
Han har 7-9-13 aldrig fejlet noget alvorligt, men har været angrebet af pelsmider tre gange, alle gange behandlet og kureret. Han kommer ud og hoppe samlet mindst to timer hver dag, i hverdagene, og i weekenderne gerne hele dagen hvor han får lov til selv at vælge om han vil være i buret eller på tæpperne han kan være på. Om sommeren kommer han i græsningsbur så længe som muligt hver dag. Han får frisk mad og vand hver dag, nægter at spise hø, men tager gladeligt mod gulerødder, persille og mælkebøtter.

Men nu er han jo ved at være en gammel kanin, meget gammel faktisk. Han er naturligvis ikke lige så aktiv som han har været, er lidt langsommere i optrækket, men hopper alligevel glad rundt når han kommer ud - bliver dog hurtigere træt og hygger sig med at vaske sig istedet. Han spiser ikke så meget som han plejer, og drikker heller ikke så ofte. Derudover ligger han utroligt meget ned og slapper af og sover, og reagerer for det meste knapt nok når man kommer ind i rummet hvor han står, ikke engang når man åbner buret. Andre gange reagerer han dog med det samme og er nærmest ved at springe op af buret for at komme ud.

Jeg vil selvfølgelig gerne beholde ham så længe som overhovedet muligt, men jeg er jo også begyndt at gå med tanken om, om hvor langt man skal vente? Hvornår vil i sige det er nok? Jeg mener, hvis han ikke selv sover ind en dag, hvornår ville i så vælge at det ville være slut? Jeg vil jo gerne sørge for hans liv bliver så smertefrit som muligt, og vil helst ikke stå med en syg kanin til sidst, så vil jeg hellere sende ham over regnbuebroen inden da..

Håber på der er nogen der kan hjælpe mig, hvis i er kommet igennem min lange smøre smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det slut?
  • #1   8. apr 2014 UHA det er jo et af de store dilemmaer når man har kæledyr der lever så godt, at de bliver langt ældre end de er "programmeret til" af naturen.

    Jeg kan godt forstå dine bekymringer for 13 år er unægtelig en alder for en kanin, noget af det aller- allerældste jeg har hørt om!

    Hvis jeg var dig ville jeg tage et smut op til dyrlægen og få lavet en undersøgelse af ham inkl. røntgenbilleder af hans skelet og så træffe beslutningen herfra.

    Flot at du har holdt ham så godt, at han når denne alder, hvis det var min kanin ville jeg gå med samme overvejelser som dig nu og sammen med dyrlægen nok beslutte om det var ved at være hans tid!


  • #2   8. apr 2014 Puha, ja det er lidt af et dilemma smiley
    Personligt ville jeg lade ham leve livet/rigtigt forkæle ham og undgå at stresse ham for meget. Men så snart du ved, har mistanke om, at han har ondt, så lad ham komme i kaninhimlen. Når han er så gammel ville det ikke være fair, at trække ham gennem en lang og stressende behandling smiley


  • #3   8. apr 2014 Hvis det var mig ville jeg ikke være i tvivl, han skulle blive smiley men lige så snart han virkede til at have ondt eller bliver syg ville jeg nok aflive... Netop som du også selv siger, at man ikke skal trække den til de bliver rigtig syge og dårlige.. smiley men så længe han er frisk og rask, så ville jeg ikke engang tænke på det (men selvfølgelig have det i baghovedet) så må man bare tage hensyn til, at det ikke går så hurtigt mere, og tage hensyn til de andre ting, som alder kan medføre smiley

  • #4   9. apr 2014 Har ikke selv kanin, så kan ikke komme med noget brugbart. Men tager hatten af for at du at du tager så meget ansvar for dit dyrs ve og vel, og ikke strækker pinen pga. egoistiske årsager.
    Verden ville være et bedre sted hvis der var flere der havde den slags respekt for deres dyr.


  • #5   9. apr 2014 Jeg kom desværre ud til en kanin der lå nøjagtigt samme sted som han lå igår da jeg fodrede til aften. Han har ikke rørt sit foder eller sin gulerod, og er meget sløv. Han plejer at komme hen til madskålen med det samme han hører foderposen, men han blev bare liggende. Vågnede lidt op da jeg tog ham op og ud af buret, men var stadig meget sløv og sad egentlig bare og kiggede. Han lå på sin venstre side, og har nok gjort det hele natten, så den fungerede heller ikke helt optimalt.. Da jeg satte ham i buret igen, lagde han sig bare samme sted, godt nok på maven, men ville stadig ikke røre hverken mad eller gulerod. Sidst jeg har set ham drikke var igår aftes..
    Hvis han stadig er i live når jeg kommer hjem fra skole, tager jeg ham med ud på det dyrehospital hvor jeg arbejder. Hvis de kan gøre noget for ham, og han bliver friskere indenfor en dags tid eller to, får han lov til at fortsætte den behandling - hvis ikke, bliver han aflivet. Vil ikke byde ham et liv hvor han skal have ondt og være sløv den sidste tid..


  • #6   9. apr 2014 Er der nogen opdatering på ham?
    Og som de andre siger, hatten af for de overvejelser du gør dig!


  • #7   9. apr 2014 Vi har en tid hos dyrlægen imorgen tidlig, og hvis de siger stop, er det stop. Derudover skal han heller ikke gennemgå længere behandling. Han er blevet friskere, har spist og drukket, men er stadig sløv i forhold til hvad han plejer at være, og han virker til at have en smule feber.
    Skal nok komme med en update imorgen når jeg har været afsted med ham smiley


  • #8   10. apr 2014 Så har vi været ved dyrlægen, og han er desværre blevet sendt i kaninhimlen. Hans gamle hjerte kunne ikke mere, og han havde fået væske i lungerne. Så i samråd med dyrlægen, blev han aflivet med det samme, og jeg har fået ham med hjem i en fin lille kiste. Så skal han begraves i aften.
    Heldigvis har han ikke haft ondt, det kunne dyrlægen garantere mig for.

    Tak til alle jer der er kommet med jeres mening og hjælp!


Kommentér på:
Hvornår er det slut?

Annonce