1.653 visninger
|
Oprettet:
depositum kanin *til de seriøse avlere* {{forumTopicSubject}}
Til jer der bruge depositum ved reservering af kaniner hvad gjorde at i begyndte på dette? og tænker dem der ofte har kaniner unger til salg
og hvor meget tager i?
jeg er nemlig ved at være skide træt af at folk reservere en kaninunge og så når afhentnings datoen nærmer sig så hopper folk fra, så nu overvejer jeg KRAFTIGT at bruge depositum men virker det? og skræmmer det nogle væk?
feb 2013
Følger: 73 Følgere: 74 Gnavere: 6 Emner: 46 Svar: 1.485
apr 2010
Følger: 268 Følgere: 276 Gnavere: 7 Emner: 17 Svar: 311
Jeg bruger selv depositum da jeg ikke gider sidde inde med et helt kuld når de alle var solgt
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Vi gider ikke rode med halvdelen af prisen eller en procentsats af prisen, så vi har sagt 100 kr, og de refunderes ikke hvis man ombestemmer sig.
Men for overhovedet at kunne nå der til, kræver det også at vi har snakket en del sammen, og at folk som udgangspunkt har været forbi mindst 1 gang.
Vi vil ikke bare reservere unger ud til folk, hvis vi ikke aner hvem de er.
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
maj 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 51
maj 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 24
der er desværre for mange derude, der ikke kan finde ud af at overholde aftaler.
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
så ja høre gerne fra flere men beslutter mig at gå over på depositums nu
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
feb 2013
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Brugte det også selv hvis ikke mine dyr var så billige i forvejen. Men overvejer det faktisk også af den grund at jeg tit står ved afhentningsdato og køber aldrig dukker op. Har også prøvet at sige nej til en fordi at jeg havde en køber der skulle komme, den køber kom ikke og da jeg havde ventet i 3 timer ringede jeg til den der var sagt nej til og fik det så solgt (det var dog et bur) men uanset hvad man sælger så er det bare virkelig træls når køber springer fra.
Bruger allerede depositum på mine billeder af perler.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
dec 2012
Følger: 4 Følgere: 5 Gnavere: 12 Emner: 9 Svar: 148
apr 2010
maj 2010
Nu ved jeg ikke hvad gennemsnitsprisen ligger på for kaniner.
Vi har chinchillaer, og tager 300 og opefter. Lige pt. har vi to siddende til hhv. 400 og 500 kr (nej, det er ikke en skjult salgsannonce, for de er afsat).
For mig ville det virke lidt sært, at jeg skulle ud og tage to forskellige beløb i depositum, for de to unger. Samlet har de så været til salg for 650 kr, og det giver så igen en et helt andet depositum hvis man skal tage halvdelen.
Det skal man måske også lige overveje. Altså at depositum ikke variere, selvom der er forskel i pris på ungerne, for det virker måske også lidt sært.
maj 2010
Man hører en sjælden gang om sælger der ombestemmer sig mht. salg.
Her mener jeg ikke man kan tillade sig at beholde depositum. Det er kun hvis køber springer fra, man kan tillade sig det, efter min mening.
apr 2010
Prisen på dyret er dog for mig irrelevant for hvis man vil have dyret så vil man også betale halveden af depositum uanset pris
apr 2010
Jeg er så af den opfattelse af at man som sælger har dårlig stil ved at fortryde - man bør ikke sætte noget til salg (levende eller ej) som man ikke er 110% indstillet på skal ud af huset.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Gnavere: 3 Emner: 4 Svar: 300
Jeg selv, har lige taget et helt kuld "af markedet" igen..... de bliver ikke solgt... og det er der en meget god grund til...
Havde folk betalt depositum her, ville de da få hver en øre tilbage... alt andet ville da være umoralsk ...
apr 2010
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 19 Gnavere: 12 Emner: 46 Svar: 220
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Jeg bruger ikke depositum.
Hvis et andet menneske, en køber, kigger mig i øjnene og lover mig de kommer tilbage efter dyret, og så IKKE dukker op - Tja, så har de det langt værre med det end jeg selv har..
Selvfølgelig regner jeg heller ikke et dyr for at være solgt, før kanin, papirer og penge har skiftet hænder.
Jeg har aldrig selv skulle betale depositum for noget dyr endnu, og kommer heller aldrig til det.
feb 2013
Hvis personen ikke kommer og henter kaninen, så fortjener h*n slet ikke at få den, så er det bedre den bliver hos mig.
Dem der ikke vil komme a hente kaninen, dem er jeg sletikke intresseret i at sælge til, så det giver lidt sig selv.
Det vil ikke hindre mig i at købe en kanin hvis personen der sælger den, vil have et depositum, da jeg alligevel skal give pengene på et andet tidspunkt.
maj 2010
Der kan jo være forskellige årsager til at folk trækker i land.
Dem jeg har set, har overvejende været nogen der ikke lige har fået tænkt sig om, og har reserveret dyr ud til typer de ikke har kunnet stå inden for senere...
Det er også lidt dumt bare at sige ja, uden at udfritte køber først, i et eller andet omfang.
Men som sagt synes jeg stadig man skal overveje det med hvordan man vil gøre med depositum, fordi det kan virke underligt, hvis man skal betale 100 kr i depositum for 1 dyr, og 500 for et andet, selvom de er fra samme kuld. Det kan måske også få folk til at vælge det dyr, hvor der er mindst at tabe.
Nøvling:
Nu er det jo ikke kun et spørgsmål om tillid til andre. Desuden er det levende dyr vi snakker om.
Det er jo meget udbredt med depositum inden for dyr der koster en del mere, og jeg kan faktisk ikke se, hvorfor det skulle være anderledes, bare fordi man stort set intet tager for smådyr (for helt ærligt, så er nogle af de priser folk tager uhørt lave, i forhold til at det er levende dyr vi snakker om).
Hvis et depositum kan holde nogen typer væk, og det samtidig kan sikre at man i mindre græd brænder inde med dyr, så har jeg svært ved at se problemet.
Jeg har selv prøvet hvor røv irriterende det er, med folk der kommer forbi og kigger, og siger de lige vil tænke over det, men aldrig giver lyd igen. Det er muligt det er bedst for dyrene at de ikke kommer der ud, men det laver bare ikke om på, at det er spild af min tid med sådan nogle typer.
apr 2010
Og det synes jeg faktisk er tarveligt. Her sidder der jo netop en seriøs køber som har glædet sig til dyret, og så får man kun en lang næse. At man får sine penge retur hjælper i de tilfælde ikke meget på følelsen at være blevet holdt ved nar.
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
depositum skal ALTID betales tilbage hvis den ene eller anden part springer fra!
Derimod, hvis man kalder det et reservationsgebyr - så skal man ikke!
Det har katte- og hundeopdrættere lært på den hårde måde!
Depositum kan man med loven i hånden IKKE tilbageholde, hvis køber springer fra - det er KUN et reservationsgebyr man kan det med. (og man SKAL klart og tydeligt skrive det er et reservationsgebyr - skriver man bare ét sted det er et depositum, så kan køber kræve det tilbage med loven i hånden, hvis de springer fra)
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
En udlejer må heller ikke tilbageholde depositummet, selvom du springer fra en lejlighed! ;o) Han må tage den måneds leje han mister - men han SKAL tilbagebetale dig dit depositum... og det er i princippet fuldstændigt det samme - et depositum er et depositum
Og nu er I advaret, for det er øv hvis det faktisk går så vidt en dag! - og det er jo relativt nemt at ændre det fra depositum til reservationsgebyr, og så har man sin gode ret til ikke at betale dem tilbage
Flere og flere købere er blevet klar over købeloven OGSÅ gælder på dyr og udnytter det til fulde - og så kan man altså blive lige så stædig man vil som opdrætter og sælger, men depositum kan man ikke tilbageholde fordi køber springer fra jvf. lovgivningen...
maj 2010
Tak for infoen
apr 2010
okt 2011
Hvem får glæde af det?
Jeg synes der er sådan en underliggende tone af "du har spildt min tid, og det skal du betale for". Hvad skal det gøre godt for? Der er jo ingen fortjeneste i et kaninavl..
Og samtidig kan jeg heller ikke forstå hvorfor man sætter dine dyr til salg før tid, hvis man er så hunderæd for at blive brændt af?
Der kan være nogle der måske ikke har plads til alle ungerne, men så synes jeg måske spørgsmålet må være, om man overhovedet avler af de rigtige grunde.
Jeg står stadig fast på, at har du ikke tillid til andre, så er du et fattigt menneske. Måske endda en hykler - for tilliden fejler jo åbenbart ikke noget, så snart pengene klirer i kassen, kan jeg forstå på emnet..
feb 2013
okt 2011
feb 2013
maj 2013
jeg synes nu ikke man tvinger nogen, til at købe en kanin ved at kræve depositum, man tvinger dem højst, til at tænke sig om inden de reservere.
men jeg forstår heller ikke dem, der sætter dyr til salg, nærmest før de er født og man ved, hvad der er at sælge!
jeg synes nu ikke jeg er et fattigt eller hyklerisk menneske, bare fordi jeg har indset, at ikke alle er opdraget, til at overholde deres aftaler, som jeg er.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Men det er korrekt den del med forskellen på depositum og reservations gebyr. Derfor hedder det reservations gebyr her. Og det er altid ½delen af dyrets pris.
Og det er uanset hvem det er.
Eneste tidspunkt der ikke betales ½delen forud er hvis vedkommende kommer og henter dyrene efter nogle dage/ i løbet af en uge.
Og ingen dyr forlader mit opdræt uden at være fuldt betalt.
Som Jacob S er inde på er der desværre nogle mennesker derude som ikke er opdraget med pli om at man overholder de aftaler man laver og man tænker sine/sit dyre køb igennem.
Og det er rigtig træls og ha holdt dyr tilbage som man måske har haft 3-4 forespørgsler på, men har måttet sige nej og så kommer vedkommende ikke og henter og betaler dyret.
Og derefter er det måske ikke så let at komme af med dyret igen, måske fordi det er blevet de ældre, eller der ikke lige er nogle der mangler et sådan dyr.
De fleste som aflyser køb hos mig har fuld forståelse for det, hvorfor det er jeg tager ½delen af pengene i reservation. Og de fleste er ok med det. Det er ganske få stædige mennesker som ryger op i det røde felt og bliver ondskabsfulde selvom de viste det fra start.
Det er ligesom de mennesker som skal af med marsvin købt ved mig, der er dem som kommer retur med dyrene og som gladeligt giver mig dyrene og ber mig om at finde nyt hjem til dem. Og er bedøvende ligeglad med jeg måske sætter dyrene til salg, og dermed får penge for dem en gang til. Og som bare er glade for jeg vil hjælpe deres x kæledyr til at finde et nyt hjem.
Men der er også dem der kun vil afleverer til mig hvis de får de penge retur som de købte dyret for i sin tid. Og det kan så være 1-2 år siden de købte dyret som unge, og tror de så kan få det beløb retur hvis jeg tager dyret retur. Fordi jeg da helt klart kan sælge dyret igen og få penge ind for det igen.
Jeg vil ikke mene jeg ikke stoler på folk, men desværre må man indse at der er rigtig mange mennesker derude som ikke er opdraget til at have pli overfor andre.
Og så hjælper nogle ganske simple spilleregler altså så alle der handler med med mig ved hvad vi ligesom er enige om.
der er folk der ikke tør bank overføre til fremmende, og jeg siger altid de folk de er velkommen forbi til at møde mig og mine dyr og så betale hvis de forsat vil købe et dyr her. Og rigtig mange vælger at komme forbi og se dyrene og møde den/dem de gerne vil købe, og så betaler de når de kommer og kigger, for så har de ligesom fået sat ansigt på.
maj 2010
Hvis jeg sætter dyr til salg, og der er en der siger at denne gerne vil have dyret, så regner jeg jo med at dyret er afsat.
Dvs. at jeg siger nej til andre, der måske gerne vil have dyret.
Så kommer dagen hvor dyret skal afhentes, og dyret bliver så ikke afhentet. De andre der har henvendt sig på dyret, har nu fået andre dyr, og jeg "brænder inde" med et dyr.
Jeg har pladsen, og det er for såvidt ok at dyret ikke kommer der ud. Det laver bare ikke om på, at jeg står med en ekstra udgift i form af pasning og pleje, og at jeg pludselig også skal ud og bruge endnu mere tid på at få afsat et dyr, der ikke er sådan lige til at afsætte.
Jeg kan ikke se hvorfor jeg er en hykler eller et "fattigt menneske", når jeg ikke ønsker at spilde min tid.
Så må du jo også mene, at jeg er både hyklerisk og et fattigt menneske, fordi jeg (eller vi) som udgangspunkt ikke sælger til børn og unge under 18.
Ligeledes må jeg/vi være hykleriske, fordi vi vil have folk forbi mindst 1 gang, og hvis vi sælger til udlandet, så forhøre vi os hos andre, der tidligere har solgt til disse mennesker, for at sikre os hvad de er for nogle.
Der er jo reelt ingen forskel på at spørge andre hvem det er man er ved at sælge til, for at sikre sig et godt hjem, og så at tage en bid af salgsprisen, for at sortere de mest useriøse mennesker fra.
Her hjemme har vi også sat priserne op, fra et minimum på 250 kr til 300 kr, lige netop for at sortere ud i useriøse købere.
Men så er jeg åbenbart både hykler og fattig...
apr 2010
At kalde folk for ikke særligt pæne ting fordi man er modstander af konceptet er godt nok på den kedelige side af høflighedsskalaen.
feb 2013
okt 2011
Jeg synes der er noget helt galt med den tankegang, hvor avlede dyr skal ud af klappen så hurtigt som muligt. Og hvis det eneste andet man gør anderledes (end f.eks mig) for at 'skræmme' ubetænksomme købere væk er at lade dem lægge et mindre pengebeløb på 150 - 200,- , så synes jeg det er en falsk tryghed.
Siden hvornår overtog det økonomiske aspekt hobbyavlet frem for dyrenes velbefindende?
Jeg sorterer osse MEGET i mine købere/interesserede, men jeg lader mig ikke narre af folk, der vil betaler sig til førsteretten. Jeg beder interesserede (efter telefon/mail korrespondance) om at besøge os. Allerede dér står de fleste ubetænksomme mennesker af, og jeg hører aldrig fra dem igen.
De, der besøger os, ser både dyrene og får af vide hvad vi kræver af kommende kaninejere. Det tager gerne mellem ½ - 1½ timer - tid, jeg MEGET gerne bruger for at finde ud af, om menneskerne der besøger os kan varetage en kanin.
Når besøget lakker mod enden, fortæller jeg dem ansigt til ansigt, hvad jeg synes om dem, og aftaler nærmere derefter. Det kan f.eks være, de kan hente den ønskede kanin på en given dato, eller at de skal tage hjem og tænke over om de er klar til at få en kanin. En enkelt gang har jeg måtte sige, at de ikke behøvede at komme igen.
Så når min metode virker rigtig fint - kun 1 'afbrænder' ud af 27 aftalte salg - så kan jeg ikke se hvorfor et par sedler på disken skulle hjælpe noget.
Det er en 'tidssparer', en falsk tryghed, der bruges i stedet for mavefornemmelse og tillid, og jeg synes det er ærgerligt (generelt) for samfundet/hobbyavls-samfundet, at penge er mere værd end nogens ord.
maj 2010
Nu generalisere du jo alle folk der tager depositum.
Du sidder og siger, at folk der tager depositum, gør sådan som du beskriver.
Det er jo ikke tilfældet i rigtig mange tilfælde, og lyser bare langt væk af din generelle uvidenhed om hvorfor folk vælger at gøre ting på en given måde.
Jeg er blevet brændt af på salg, hvor folk har været forbi og se på dyrene, og det hele lød lovende...
Jeg har også solgt til folk, der virkede ansvarlige, men hvor mine dyr endte med at lide under det.
Man lærer hele tiden, og lærer også at tage forholdsregler, når man har været udsat for tilpas mange uærlige mennesker...
Det må godt nok være forfærdeligt når du en dag vågner, og opdager at man ikke bare kan stole blindt på alle andre mennesker.
Personligt synes jeg så også det er at skide direkte på opdrætter, når man siger at der ikke må tages penge for dyrene.
Alle andre ting tager folk penge for, og man forventer en eller anden form for fortjeneste. Men dyr skal folk have smidt gratis i nakken.
Nej, den indstilling kommer jeg simpelthen ikke til at forstå. Vil man ikke punge ud for det rigtige dyr, har jeg heller ingen garanti for at man vil bruge penge på bure, foder, aktivering eller dyrlæge.
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Jeg har ikke kørt med det så længe, men indtil videre har det fungeret fint. Og så har der altid kunnet findes en løsning, hvis der var problemer med at betale sådan
maj 2013
det er jo bare 2 måder, at prøve, at sortere de useriøse købere fra på.
du beder dem om at komme forbi, andre tager depositum og nogen gør sikkert begge dele.
jeg tror på, at depositum sparer en, for en masse useriøse henvendelser, ja det sparer tid og hvad er der så galt ved det?,
hvis der er nogen der føler sig stødt, er det nok over måden, du skriver på.
apr 2010
Mit hjem står (næsten) altid åbent for besøg af købere og andre interesserede.
Jeg har efterhånden solgt en del unger og det kan tælles på langt under en håndfuld, hvor mange, der ikke havnede det rigtige sted i første omgang. Og det var selvom køber var forbi her flere gange...
Jeg har altid plads til de unger, der bliver opdrættet her. Og nej, der er ikke fortjeneste at score, for det koster mange penge at opdrætte dyrene ordentligt. Depositummet tvinger ikke folk til at købe, men det tvinger dem til at tænke sig om inden køb. Jeg har tillid til mine medmennesker, men jeg har alt for ofte prøvet at nogen har reserveret et dyr, for at jeg så har måtte sige nej til andre interesserede. For til sidst ikke har kunnet få kontakt til køberen. Så kunne en anden jo lige så godt have fået lov at købe.
At dyrene er solgt længe før de er klar til det, er sådan set bare sådan det er... Allerede når jeg lufter tankerne om kuldet, beder folk om at komme på venteliste. En venteliste er på ingen måde forpligtende og sikrer ikke et salg. Så selvom ventelisten er fuld, kan jeg sagtens komme til at stå med ledige unger. Ligeledes ønsker folk at følge deres dyr fra de er helt små og derfor er det væsentligt at få dem reserveret allerede i den alder.
jul 2010
Synes det er groft at udstille folk som tager reservations gebyr som nogle penge griske sataner som egentligt er ligeglad med dyrens velbefindende og som egentligt bare avler for at dyrene skal ud af klappe hurtigst muligt.
Det er der muligvis nogle der gør.
Men der er sgi også mange som ikke gør der iblandt jeg.
Jeg sælger ikke til folk hvis ikke jeg føler de har sat sig ind i dyrenes behov eller ikke er villige til det.
Og jeg sælger ikke til folk hvor jeg ikke har en god mavefornemmelse.
Jeg har solgt marsvin til udlandet, og andre dele af DK. Og det er langt fra hovedparten af de mennesker som kommer forbi og ser dyret. Nogle kommer ikke før den dag de skal hente dyret, andre kommer slet ikke fordi dyret skal med en anden f.eks til sjælland.
Men man kan sagtens få en mave fornemmelse over telefon eller via mail omkring folk.
Og bare fordi man tager et gebyr så er det jo ikke ens betydende med at det handler om penge eller man skider på dyrets tarv.
Jeg personligt bruger utrolig meget tid på at snakke med folk besvare mails med tonsvis af spørgsmål, ridgive og vejledning i forbindelse med et salg af marsvin. Samtidigt kommer man jo ikke uden om at man som opdrætter med en vis mængde plads er nød til at tænke over antal kuld man sætter over kontra plads. Og det er da rigtig øv hvis man får solgt en del marsvin eller det tror man, og så bliver man brændt af. Så viser det sig at man ikke har den plads alligevel og ens avls planer må på stand by til man så har plads igen.
Man kan sige meget men det hjælper altså at opkræve et gebyr, en del af de useriøse har ikke lyst til at lægge 400 kr. her for noget de ikke er sikker på.
Hvor imod dem som er seriøst og har tænkt det igennem gladeligt lægger de 400kr. i gebyr.
Men i bund og grund kan du aldrig vide 100 % om dyret du sælger får det godt. Jeg har oplevet folk der kommer og køber skinnyer her, og ligge 800 kr eller mere her for dyr, sagtens kan være dem som ikke behandler dyrene særlig godt. Eller ender med at smide dem i dba.dk 2 mdr. efter til en slik.
Og så kan man ha aldrig så god en mavefornemmelse.
Vi har hver vores måde at forsøge at sikre dyrene får et godt hjem, vi gør det vi hver især synes virker for os. Hvis din måde virker for dig Nøvling så brug den, vi andre bruger den vi synes virker.
Der er absolut ingen grund til at kalde os fattige, eller hyklerriske.
okt 2011
Jeg har ikke kaldt nogen 'fattig' - Blot skrevet min mening om mennesker, der ikke kan unde andre den mindste smule tillid.
Det er dejligt, at andre bruger lige så meget (eller mere) tid som os selv på at undersøge de interesserede købere, det klinger bare lidt hult når selv samme mennesker undskylder brugen af depositum med "jeg vil ikke spilde min tid".
Og så noget helt andet: Er der nogen der vil forklare mig, hvordan man kan se på en f.eks 4-6 uger gammel kaninunge, at man ikke selv skal bruge den?
Jeg kan i hvert fald ikke se mine dyrs fulde potentiale før første fældning i 6-8 måneders alderen, og først derefter vurderer jeg om de skal blive eller videre.
Derfor har jeg osse lidt vanskeligt ved at se problemet depositum vs. ingenting (husk, jeg taler kun om kanin her) da jeg ikke bruger ventelister - jeg avler ikke for at sælge. Derfor synes jeg det er hyklerisk, når man med den ene hånd kalder sig seriøs avler, men i praksis har rygende travlt med at få ungerne ud af døren - helst den dag de fylder 8 uger.
Men jeg tror Ilder-mor har fået sit svar, hun har valgt at bruge depositum, og fred være med det, jeg kan se rigtig mange gør det - Og skulle nogen være af samme holdning som mig, så tror jeg bestemt ikke de har lyst til at give deres mening til kende nu.
Hvis nogen har kommentarer eller ønsker at diskutere yderligere med mig, så synes jeg det skal foregå over en privat-besked, det tjener ikke længere noget formål at skrive i denne tråd.
apr 2010
Det lyder nærmeste som om det er en dårlig ting at man som opdrætter sælger dyrene. Jeg laver kuldene her for min egen skyld, men hvorfor skulle andre ikke have glæde af de skønne forældre, jeg vælger at sætte sammen?
jul 2010
Men ja der er ingen pointe i at diskuterer det yderligere det kan jeg godt se.
maj 2010
Der sidder kun en og siger, at det er et problem hvis man vælger at gøre det.
maj 2013
jul 2010
Så måske man lige trods alt skal feje for egen dør eller i hvertfald holde sin stil ren og så diskuterer på det faglige i stedet for at blive personlig og hive diskutionen ned på børnehave niveau
jul 2010
Hvis ikke du kan se det er dobbelt moralsk og føle sig svine til over det hun skriver og bagefter sende en ladning den anden vej af samme skuffe så siger jeg sgu tak for kaffe da.
feb 2013
jul 2010
Der er nogle diskutioner hvor man blot nøjes med at tænke man ikke får noget ud af at diskutere og blot ryster på hovedet.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Også i et enkelt eller to tilfælde hvor flere kunder har villet have det samme dyr er den første blevet bedt om at forudbetale for at vise de var seriøse inden jeg bare afviste de andre købere...
grunden til jeg har skrevet jeg bruger det på min hjemmeside er for at skræmme useriøse købere væk, for i praksis bliver det som sagt næsten aldrig brugt;)
okt 2011
Og Ville de la Vallée: Hvorfor føler du dig overhovedet stødt? Hvis du ikke genkender noget af det i dig selv som jeg skriver, så kan det jo umuligt være dig jeg skriver om
Jeg kan godt se ordvalg som 'fattigt menneske' måske lyder lidt hårdere i nogens ører end andre, men du må til at lære at læse hvad der står skrevet - og ikke hvad du tror, der står mellem linierne
Og jeg er da ked af, hvis jeg er en anledning til dårligt humør hos dig. Men som jeg har fortalt dig før, så tror jeg ikke på et menneske kan have så meget magt over andre
maj 2013
det er ikke en god debat, når der bliver talt ned til folk eller kalder andre 'fattige mennesker' eller hyklere eller andet skidt.
det fjerner fokus fra emnet, som det er sket her, plus det giver en dårlig stemning i debatten.
okt 2011
Ja, jeg kan godt se de udtryk virkelig har sat sindene i kog. Det er desværre osse bare de eneste udtryk der nogenlunde beskriver, hvad jeg mener.
Men jeg synes det er ærgerligt, at så mange uden grund føler sig stødt, for du har ret, det fjerner fokus fra debatten, når det lige pludselig kommer til at handle om hvor dum og træls jeg er, frem for at spørge ind til, hvad jeg mener med det, jeg skriver
maj 2013
det er det svære, ved det skrevne sprog, man kan ikke se på folk, hvordan de opfatter det man siger og folk kan ikke se på dig hvordan du mener det.
jeg har været på et kommunikstionskursus på arbejde og noget af det, jeg kan huske fra det kursus er:
det er ikke hvad du siger, der er vigtigt, men hvad den anden hører.
okt 2011
Jeg sidder jo i hele denne debat med et lille skævt smil - for jeg ved godt, jeg får 'tæsk', men ingen andre tør skrive noget dårligt om depositum, og jeg synes altså osse bagsiden skal rundes.
Jeg er sikker på, at hvis vi alle sammen sad i en rundkreds og snakkede i stedet for at skrive, ville knapt så mange sidde og føle sig så stødt. Havde jeg vidst til at starte med, hvor mange der ville blive vrede/kede af det pga. mit ordvalg, havde jeg forsøgt at formulere mig noget anderledes - men - skrevet er skrevet, og da jeg havde sagt A, måtte jeg jo så osse sige B.. og C
Den sidste linie du skriver, er noget, jeg faktisk altid forsøger at huske mig selv (og andre) på. Lidt ligesom "noget er ikke sagt, før det er blevet hørt" og "jeg forstår hvad du mener, men jeg er ikke enig"
Alle 3 sætninger er gode at have med sig, hvad end det er på arbejde, i fodboldklubben eller der hjemme med kæresten
Og NU kan debatten vidst for alvor erklæres løbet af sporet!
maj 2013
okt 2011
jul 2010
apr 2010
Nu har jeg skrevet en del privat med Nøvlingkaniner og det er da foregået stille og roligt, hvor vi begge er blevet klogere på hvordan tingene foregår indenfor rotte- og kaninverdenen mht. salg, depositum osv.
Jeg siger ikke at det er alle, for der er bestemt flere her, som sagtens kan argumentere for det de gør og også har plads til at andre gør det anderledes, men oftest render det jo af sporet, når man ikke kan det...
depositum kanin *til de seriøse avlere*