{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.586 visninger | Oprettet:

Agouti (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Jeg prøver at finde hovede og hale i det her..
Agouti er en race, ikk?
Så kan den fx være cinnamon agouti (sølv/chokolade)
Men så ser jeg et billede af en der ligner en cinnamon, men den kaldes zobel agouti?? Er det en og samme??

Er der forskel på racer/farver hos dmk og dmf?

Og så har jeg ifølge dmf's registeringsattest en Tricolour.(chokolade/gylden/hvid) men med crest i panden..(det står ingen steder, men det har hun)
Sku hun ikke stå under crested som race så?
Non-self crested/flerfarvet crested?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agouti (marsvin)
  • #1   20. jul 2014 det er en pelstegning... ligesom dalmatiner, skimmel, hollænder osv... den kan så fåes på forskellige racer.... og raser er fx shelie, texel, abyssinier osv

  • #2   20. jul 2014 Det forstår jeg bare ikke...
    Under fx dmf racebetegnelser der står der : non-self/solid agouti og derunder cinnamon (sølv/chokolade), som jo er farven...hvilken race er en cinnamon agouti så?


  • #3   20. jul 2014 Hvad skal der så stå på sådan en tavle..

    Race: ?
    Farve: cinnamon agouti (sølv/chokolade) ?

    Det er dælme nemmere med andre dyr, der er det bare en race og en farve og slut prut.
    Kan ik forstå det skal være så besværligt med marsvin.




  • #4   20. jul 2014 Tjek billedet her.

    Non self, agouti (hvilket jo må være racen siden der står racebetegnelse)
    Cinnamon (sølv/chokolade) (som jo så må være farven..)


    profilbillede
  • #5   20. jul 2014 Det er sådan set en både/og, rent praktisk.

    Jo, det er en farvetegning. Men lissom alt andet, så er den blevet 'forfinet' til at være racedyr osse. Her falder den ind under de flerfarvede racedyr.
    For f.ex. en cinnamonagouti vil man skrive det sådan her:
    Race: agouti
    Farve: cinnamon

    MEN.. det gælder jo så kun for de korthårede racedyr. Hvis man ikke sidder med sådan et, så er det jo enten kæledyr eller whatever race under racebetegnelsen, og så er farven cinnamonagouti.

    Og det er så hos DMK.. jeg har ikke styr på hvordan de gør i DMF.... har endnu ikke haft en af deres stamtavler i hænderne.


  • #6   20. jul 2014 Okay, så er jeg ikke helt forkert på den så smiley

  • #7   20. jul 2014 Vil man kunne lave crested, engelsk som cinnamon, eller er farven ikke ok der?


  • #8   20. jul 2014 det er kun ved nonself tegningen agouti indgår som en del af racenavnet.

  • #9   20. jul 2014 Hvis du mener om man kan lave en engelsk crested i cinnamon agouti, så ja det kan man godt smiley
    Så vil racen være engelsk crested, og farven cinnamon agouti. (I hvert fald i DMK, er ikke bekendt med DMF)


  • #10   21. jul 2014 [b]susan[b] okay, kan du forklare bare let og kort forskellen på self og non self, altså hvad står de 2 inde for? Kan ikke helt finde betydningen af dem.
    Eller hvor kan jeg læse om det henne?

    [b]von fancy[/b] ja tak, det var det jeg mente smiley
    Ok det er fordi jeg forstår det som at engelsk crested skal være helfarvet med en farve altså fx enten hel orange eller hel chokolade..cinnamon agouti er jo 2i1 farve, eller ses det som helfarvet?

    Og så har jeg 2 forskellige på cinnamon agouti... En siger sølv/chokolade en anden hvid/chokolade.... Der er da en forskel men gir de alligevel begge cinnamon?


  • #11   21. jul 2014 Arg crap, det var altså kun jeres navne der skulle være med fed...ikke det hele... smiley smiley



  • #12   21. jul 2014 Self = ensfarvet
    Non-self = ikke-ensfarvet

    Ensfarvede dyr er dyr som sort, chokolade, buff eller lignende. Alle hårstrå er ensfarvede og der forefindes ikke andre farver på dyret.

    Ikke-ensfarvede/flerfarvede er dyr som enten har flere farver på kroppen, altså f.eks. sort/hvid, tan og lignende, eller en agouti/argente hvor hvert hårstrå er tofarvet.

    En cinnamon agouti er racemæssigt en flerfarvet, men som farve er en agouti én farve.

    Cinnamon agouti består af chokolade bundfarve og hvid prikning.
    Det kan godt være den hvide prikning af andre betegnes som sølv, det skal jeg ikke kunne sige - jeg kender kun DMK termerne.


  • #13   21. jul 2014 Tak for hjælpen smiley

  • #14   21. jul 2014 måske det bliver nemmere hvis du oplyser hvor du gerne vil stambogsføre henne - da farver, aftegn m.m. ikke hedder det samme i klubberne... og det er jo det som giver dig de forvirrende og forskellige svar.

  • #15   21. jul 2014 Det er jeg ved at prøve at finde ud af smiley pt hælder jeg mest til dmk, men sys jeg hører mest om dmf, hvor jeg også har kontakt med en..så skal lige finde ud af hvad jeg hælder mest til..selvom der ik er ret stor forskelle sådan kan se..

    Sys det er lidt spøjst at man ikke kan være enige om farver osv, selvom der er forskellige klub/foreninger.


  • #16   21. jul 2014 jamen jeg tror vi sådan set er enige om farverne... bare ikke navnene på dem smiley

    Hvis jeg skal give et slag på tasken, så ser det for mig ud som om at DMF kunne læne sig op af nogen andre landes måder at navngive farverne på... mener osse at de fleste (hvis ikke alle?) navne er på engelsk.
    Skal så ikke kunne sige det med sikkerhed - her må du nok spørge dem selv smiley

    Men ja, forskellene er nok ikke helt så store imellem de to, tror måske at de største forskelle er når man vil udstille, hvor de to sæt regler afviger på et par essentielle punkter, efter min mening ihvertfald.


  • #17   22. jul 2014 hvis vi nu siger dmk, så er der noget jeg ik sys jeg helt kan finde...jeg ved der går nogle måneder før man kan bruge sit opdrætternavn, det er også fint nok.

    Men SKAL man udstille for at må opdrætte under dmk? Det kan jeg ik helt finde noget om, og kunne nok godt interessere mig for udstilling også.
    Og SKAL man indeberette alle kuld med tavle?
    er der krav om hvor mange man kuld skal lave eller er det op til en selv?
    Og er der en fast pris for salg eller er det noget man selv fastsætter??


  • #18   22. jul 2014 Man kan ansøge om opdrætternavn med det samme man bliver medlem, og det kan godkendes når det har været i AT.
    Man behøver ikke udstille for at opdrætte. Man skal heller ikke lave tavler på alle kuld, men de fleste gør det jo pr. automatik.
    Der er ingen krav om hvor meget eller lidt man skal avle, udstille eller noget, og priser er noget man selv fastsætter. Kun på udstillinger er der krav om en mindstepris på salgsdyr man har med.


  • #19   22. jul 2014 mht prisen, så kan du jo evt læne dig lidt op af forældredyrenes opdrættere.
    Altså ofte hænger prisen lidt sammen med dyrets udstillingskvalitet og/eller forældrenes 'karriere'. Så der kan du evt høre om forældredyrenes opdrættere kan være lidt behjælpelig.
    Hvis vi nu taler kæledyr, så vil jeg personligt ikke give samme pris for en unge efter ukendte uudstillede forældre, som jeg er villig til at betale for en unge efter dyr, som har klaret sig godt på udstillingerne.


  • #20   22. jul 2014 tak fordi i gider svare, der skal nok komme flere spørgsmål med tiden smiley

    Så kæledyr er stortset dyr der ikke har tavle oprindeligt, men som man pådutter dem, og unger heraf er så selvfølgelig også kæledyr, korrekt?

    og racedyr er så dem der har tavle oprindeligt.
    ja det er måske lidt groft opstillet, men jeg lærer det nok smiley


  • #21   22. jul 2014 ja i grove træk passer det sådan set meget godt.
    Bortset fra at jeg nok ikke vil bruge 'stort set' om kæledyrene, for rigtigt mange opdrætttere har været i gang så længe at dyrene stadig har alenlange stamtavler smiley


  • #22   22. jul 2014 Ja tænkte mere sådan fra starten af. er godt klar over tavlen blir længere med tiden smiley som jeg sagde groft sat op smiley

    Måske kommer jeg og kigger ved den udstilling der kommer i Fårup, kommer an på om manden har fri eller ej, så kan jeg lige se hvordan det foregår smiley


  • #23   22. jul 2014 Fårup?
    Jeg er sådan lidt geographically challenged...


  • #24   22. jul 2014 Asferg smiley

  • #25   22. jul 2014 kartoffel-kartoffel?

    Jamen der kommer jeg, har ikke tilmeldt endnu... skal lige kalkulere med salgsbure, for Hamsters unger er jo store nok der.


  • #26   22. jul 2014 Kartoffel-kartoffel selv - jeg forklarede bare hvad der blev ment med Fårup smiley

Kommentér på:
Agouti (marsvin)

Annonce